Making Sense’il räägib loovusest mees, kes tegi reklaami, mis tõstis suurbrändi müüki 800%
Kas Eestimaa pinnal on iga päev vähemalt üks söör? Ei tea. Kindlasti võib Eestis oma silmaga sööri näha 9. novembril, kui Making Sense’i konverentsil esineb Sir John Hegarty!
Seda lugu, mida sa praegu loed, oli päris mõnus kokku panna, sest Johni otsekoheseid ja teravaid tsitaate on internetiavarustest lust lugeda. Võtame kasvõi selle, mis ta mõned aastad tagasi The Guardianile ütles: “Ajurünnakutest pole kunagi ühtegi head ideed tulnud. Einsten ei korraldanud ajurünnakuid. Sakslastel oli BMW, Ida-Sakslased tegid ajurünnakuid ja Trabanti. Kes see kurat tahab Trabanti?”
Võtame hetke ja naudime ka seda pärli: “Kui Prantsuse revolutsiooni algatajad suutsid sloganiks võtta kolm sõna: “vabadus, võrdsus ja vendlus” ning roomlased ehitasid impeeriumi samuti kolmele sõnale: “tulin, nägin, võitsin”, siis miks meil on kassitoidu müümiseks vaja palju rohkem sõnu?”
Rahal pole hinge
Oma esimeselt reklaamitöölt sai mees kinga pooleteise aastaga. Olid 1960ndad ning tööstus võrdlemisi konservatiivne. Kunstiline juht John oli omasõnutsi “ora tagumikus”. (Pop)kultuuris käis revolutsioon, kuid see ei jõudnud reklaamindusse.
“Tulid meiesugused noored ja ütlesid, et reklaam võib olla huvitav, naljakas ja stiilne,” on reklaamitegelane meenutanud. “Meid peeti rumalateks, kes ei mõista, kuidas asjad käivad.”
Tööl tutvus ta Charles Saatchiga, kellega ta hiljem koos Saatchi & Saatchi agentuuris tegutses. Temaga kohtumine oli tegelikult paras juhus, sest esimest tööd otsides sai John kaks pakkumist. Üks suurema palgaga, teine oluliselt väiksemaga. John valis selle teise.
“Rahal on hääl, aga mitte hing,” ütles mees. “Seda peab meeles pidama. Ära kunagi vali raha. Ma ei valinud ning see oli mu elu parim otsus, mis sest, et mind vallandati poolteist aastat hiljem. Tutvusin inimestega, kes mu karjääri oluliselt mõjutasid ning keda ka mina mõjutasin.”
Pärast kingasaamist läks igatahes kõik ülesmäge! Saatchi & Saatchit sai juba mainitud, koos John Bartle’i ja Nigel Bogle’ga pani ta 1982. aastal aluse reklaamiagentuurile Bartle Bogle Hegarty. Ta on töötanud tippbrändidega nagu Levi’s, Audi, Boddingtons, Lynx, British Airways ja Johnnie Walker. Ja mitte ainult töötanud, vaid teinud ajatuid reklaame ja supertulemusi.
Ülal olev Levi’sele tehtud legendaarne reklaam on valitud reklaamiajaloo parimate hulka ning see tõstis brändi müüki väidetavalt lausa 800%. Siit leiad rohkem Johni osalusel valminud reklaame.
Oma saavutuste eest on ta saanud näiteks Design and Art Directioni (D&AD) Presidendi auhinna ning nimetatud Ameerika Ühendriikide reklaamiliidu (US AAF) kuulsuste halli.
Kuninganna Elizabeth II andis 2007. aastal Johnile rüütliseisuse ning 2011. aastal sai ta esimesena Cannes’i loovusfestivali elutööpreemia Lion of St. Marki. Ta on avaldanud kaks raamatut.
2014. aastal kaasasutas ta The Garage Soho – investeerimisfirma, mis usub brändide ehitamisse. Hiljuti alustas ta kaheksanädalase veebikursusega “The Business of Creativity”, mille eesmärk on anda inimestele tööriistad, mis aitavad neil loovusega edu saavutada. Uus kursus algab varsti.
Making Sense’l räägib Sir John Hegarty loovuse rollist ja tähtsusest selles efektiivsust otsivas turundusmaailmas.
Autor: Siim Kera, TULI