30.07.2024

LÕPUTÖÖ | Inimesed tätoveerivad oma kehale brände. Miks nad seda teevad ja mida arvavad asjast turundusjuhid?

Tattoo bränding on erakordne moodus näidata brändi läbi ebahariliku pinna – naha. Brändi laienemist nahale tähistatakse kahe terminiga – tattoo bränding ja skinvertising. Kui tattoo bränding tähistab mingisugusele brändile viitavat tätoveeringut, siis skinvertising tähendab, et brändi tätoveeringut kasutatakse turundusvahendina. Mõlemal juhul on tegemist vähetuntud ja -uuritud nähtusega. Nende kaardistamiseks kirjutas Teele Merilin Pennie bakalaureusetöö.

Töö autor Teele Merilin Pennie. Foto: Erakogu

Lõputöö “Tattoo bränding kui unikaalne brändi populariseerimise viis“ eesmärk oli avada tattoo brändingu nähtus nii brändi kui ka tätoveeritu aspektist ning tuua selgust selle põhjuste, võimaluste ja ohtude kohta.

Tattoo brändingu puhul on põhiküsimuseks “miks?”. Miks peaks keegi endale igaveseks brändi logo, ikooni või tegelaskuju külge panema? 

Põhjuseid, miks inimesed brändi sümboolikat tätoveerivad, on mitmeid. Püsiv märgistus tuletab kandjale meelde mälestusi, kogemusi, emotsioone ja muid positiivseid seoseid tätoveeritud brändiga. 

Näiteks Harley-Davidson on üks neist brändidest, mille tarbijaskond peab seda oma elu ja identiteedi osaks ning väljendamaks brändilojaalsust, on mõned inimesed selle logo oma kehale tätoveerinud. Veel võib üheks põhjuseks olla see, et bränd tasustab kas rahaliselt või muul moel isikut, kes on brändi tätoveeringuga nõus. 

image1 1
Foto: Reklaamitriki kangelane või õnnetu ohver? Õhtuleht, 2008.

Uuringus osalenud viie tätoveeritu kehadel oli üks kuni kolm brändile viitavat tätoveeringut. Tätoveeritud olid järgmised brändid: Tere, Kalev, Moomin, Long Drink, Hello Kitty ja Studio Ghibli. Kõik vastanud põhjendasid oma otsust teha brändi tätoveering sellega, et neil on brändiga isiklik seos ning neile meeldib bränditud kaup. 

Mõned vastajad tõid välja, et nende jaoks on brändil nostalgiline väärtus ja kaupa on tarbitud lapsepõlvest saati. Üks vastaja ütles, et teda motiveeris tätoveeringu valiku puhul unikaalsus, sest paljudel sellist kehapilti ei ole.

Uuringus osalenud tätoveeritud kinnitasid, et brändi tätoveering nende kehal on tehtud vabast tahtest ning keegi oma tätoveeringut ei kahetse. 

image0 1
Tätoveeritul on kohukesega nostalgiline side, ent talle meeldis tätoveerija pakutud veidi teistsugune lahendus. Foto: Erakogu

Tööst võib ilma jääda

Mida aga arvavad tattoo brändingu nähtusest Eesti turundus- ja brändijuhid? Milline on brändi tätoveeringu kandjate enda seisukoht? 

Uuringust selgus, et ekspertide meelest kaasneb tattoo brändinguga rohkem negatiivseid aspekte kui tugevusi ja võimalusi. Nad tõid välja, et tegemist on ebaeetilise võttega, mis võib olla ohuks brändikuvandile ning meedia võib uudist valesti tõlgendada. Vastupidiselt ekspertide arvamusele, kinnitasid tätoveeritud, et nende kogemus on olnud küllaltki positiivne, sest äratuntav tätoveering tekitab uudishimu ja annab seetõttu aluse vestlemiseks.  

Sellegipoolest mainiti, et teistel inimestel võivad olla nende suhtes eelarvamused ning kõigile ei pruugi tätoveering meeldida. Kahel korral mainiti, et ohuks võib olla töökaotus. Nii turundus- ja brändijuhid kui ka tätoveeritud nimetasid võimaluste juures, et brändi tätoveeringuga isikut saaks kasutada vastava brändi reklaammaterjalides. 

Eksperdid olid ühel meelel, et brändi tätoveeringu kasulikkus või kahjulikkus brändile sõltub brändi enese kuvandist. Konservatiivsema brändi puhul tuleks teemast distantseeruda, kuid mässumeelse brändi kuvandit ei kahjusta. Üks intervjueeritud turundusjuhtidest soovitab brändidel, kes sellist väljundit rakendada tahavad, kasutada päris tätoveeringute asemel hoopis ühekordseid tätoveeringuid. 

Lihtsalt raha pärast pole mõtet tätoveerida

Uurides tätoveeritute käest, kuidas nad reageeriksid, kui bränd pakuks neile tätoveerimise eest raha või muud tasu (näiteks kastitäis merch’i), vastati põhjalikult, millistel tingimustel ollakse nõus. Tätoveeritud ütlesid, et sellisel juhul peaks bränd neile meeldima ning tätoveerija ja tätoveeringu asetus peaksid olema nende otsustada. Samas mainiti, et lihtsalt hüvede pärast ei ole mõtet tätoveerima minna. Üks vastaja siiski ütles, et oleks pakkumisega nõus just huumori tõttu. 

Enamik vastanuid sõnasid, et ilmselt jääb tattoo bränding tulevikus nišiks. Eksperdid olid ühel meelel, et tegemist on harvaesineva nähtusega ning massiliseks see pigem ei muutu. Mõned tätoveeritud valimi liikmed aga uskusid, et nähtusel on potentsiaali laieneda. 

Loe lõputööd Paku tudengile lõputöö teema

Autor: Teele Merilin Pennie

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt