26.08.2020

Liilit Kirss: üleilmne pandeemia muutis sotsiaalmeedia trende

Kes oleks osanud arvata, et 2020. aasta kevadel asendub #worldtraveller hoopis #staythefuckhome liikumisega? Liilit Kirss suhtekorraldusbüroost Taevas Ogilvy PR kirjutab sellest, kuidas koroonaajastu muutis sotsiaalmeedia trende.

Liilit Kirss. Foto: Kristjan Lepp.

COVIDi ajastu läheb kirja perioodina, mis materdas reklaamikanaleid nii tänavapildis, ajalehtede ja ajakirjade veergudel kui ka veebipindadel. Tekkis unikaalne olukord, kus portaalides oli lugejate hulk suurem kui kunagi varem, samas kuivasid suurte meediamajade reklaamirahad olematuks.

Keeruline periood oli soodne hüppelaud suunamudijatele, kes oskasid olude sunnil kodus sotsiaalselt distantseerunud inimestele põnevat sisu luua ja selle kaudu lojaalset jälgijaskonda kasvatada.

Olen koondanud enda ja heade kolleegide tähelepanekuid sellest perioodist ning uutest trendidest. Minuga koos jagavad mõtteid agentuuri Taevas ja sotsiaalmeedikud Jonna Lisa Nõmmik, Noole Mägi, Susann Kõomägi ja Elisa Litvin.

Kuidas mõjutas pandeemia kõrgpunkt sotsiaalmeediat?

Susann Kõomägi sõnul oli COVIDi mõju sotsiaalmeedia koostöödele väga erinev. Paljud koostööd pandi kohe pausile ja neid ei taastatudki kunagi. Samas andis see periood suunamudijatele võimaluse ja aja luua ise palju sisu ning mõeldi rohkem outside the box. Paljud brändid said aru, et digireklaam, sh suunamudijate kasutamine, on väga oluline ja seetõttu kerkis pinnale palju uusi võimalusi suunamudijate turul.

Noole Mägi tundis sel perioodil sotsiaalmeedia rindel elavnemist ja sõnumiga silma paistmiseks võistlesid digimaailmas ühtäkki kõik. Samas oli mõne projekti eelarve külmutatud või vähendatud. „Piirangud aga käivitavad alati loovuse ja selle tulemusena nägime, et digisse on võimalik panustada targalt ka väiksema summa eest,” lisab ta.

Elisa Litvin on kaua tudeerinud Inglismaal ja on seega kursis ka Ühendkuningriigi sotsiaalmeedia skeenega. Tema leiab, et COVIDi aeg oli suunamudijate jaoks kohati siiski raske. Brändid jätsid ära paljud potentsiaalsed koostööprojektid, mistõttu kadusid suunamudijatel olulised sissetulekuallikad. Edukas oli periood nendele influencer’itele, kelle sisu koosnes trenninippidest ja trennivideotest. Suletud jõusaalide tõttu pidid kõik spordiharrastajad leidma uusi viise, kuidas trenni teha. YouTube’i trennikanalite jälgijaskonna hulk kasvas suure kiirusega kogu COVIDi kõrgperioodi jooksul. Vaadates YouTube’i trending videote nimekirja 2020. aasta märtsist juunini, on näha, et just trennivideod vallutasid edetabeleid. Samuti said suure lükke sisse toidublogid ja toiduvideod, kuna inimestel tekkis palju rohkem aega ise kodus toitu valmistada ja uusi retsepte avastada.

Veebitreeningute populaarsus kasvas ka siinsamas Eestis, mida me Ogilvy PRis klientide jaoks ära kasutasime, sest uus olukord eeldab agentuuridelt kiiret reageerimist ning nupukaid lahendusi toodete ja teenuste esile toomisel. Nii käivitasimegi Rexona hommikutreeningud koos Katrena Tennoga. Nendega innustasime inimesi rohkem liikuma ja treenima ning tõstsime Rexona kui sportliku hügieenibrändi imagot. Ühtlasi oli see hea näide kliendi paindlikkusest kriisiolukorras kampaania kiiresti ümber mängida ja olukorraga vastavusse viia.

screenshot 20200826 124955 instagram

Millised olid edukamad koostööd sel perioodil?

Noolel õnnestus COVIDi ajal esimest korda teha põnev koostööprojekt suunamudijatega TikTokis, kus Liisa Leetma, Seidi Voogre ja Deana Noobiga lansseeriti uus alkoholivaba karastusjook Root Beer. Kuna toote pakendil on peal buldog, siis otsustati kampaania lauluks võtta tuntud viisijupp „Who Let the Dogs Out”. Igaüks valis, millise tantsu, nalja või muu ägeda tegevuse selle laulu saatel teeb. Projekt õnnestus hästi, kokku jõudsid Root Beeri ja influencerite 15 postitust 4 nädala jooksul ligi 300 000 vaatajani.

Susanni sõnul paistsid silma kõiksugused kodus vormi saamise nipid ja veebitreeningprogrammid. Samuti kasvas hüppeliselt kohalike ettevõtete toetamine, mille puhul kutsuti üles toetama kodumaiseid toidukohti, talupidajaid, tootjaid ja kauplusi. Näiteks Näljane Nelik (Susann kuulub Näljase Neliku liikmete hulka – toim.) ei teinud koroona ajal ühtegi tasustatud koostööd restoranidega, vaid liikmed üritasid aidata toidukohti nii palju kui jaksasid. Meelde jäi veel Eesti kodu- ja sisustusblogijate ühine sõnum jääda koju ehk kõige populaarsemad kontod tegid koos suure kollaaži ja edastasid osadest kokku pandud sõnumi.

Jonna Lisa Nõmmik toob edukate projektidena välja liikumise ja kokkamisega seotud koostööd atleet Regina Oja ja kokteilimeister Heinar Õispuuga. Regina tegi Arcticu spordijoogiga koostöös videoharjutusi ja Heinar valmistas Ørn Crafti toonikutega videoretsepte, mida kõik karantiinis olijad kodus hea meelega järele tegid. Mõlema projekti puhul oli võtmesõna personaalsus, mis andis rohkem võimalusi vaatajatel kodus olles nendega samastuda. Ühe ägeda tegijana toob ta välja veel Anna Elisabeth Kaljuvee, kes avalikustas lugusid inimestest, kelle elu või tööd viirus mõjutas ning milliseid raskeid kogemusi neil ette tuli.

Millised on praegu sotsiaalmeedia trendid? 

Noole leiab, et üha enam tehakse koostööd suunamudijatega, kes on siirad inimesed, mitte tingimata staarid. Ta loodab, et kulunud koostööformaadid, kus on kaugelt näha, et tegemist on makstud sisuga, jäävad peagi minevikku.

Susann, kes toodab ka ise suunamudijana aeg-ajalt sisu, toob esile naturaalsuse ja loomulikkuse. „Natural is the new edited,” lisab ta ja ütleb, et üha vähem kasutatakse sisus filtreid.

Jonna on märganud, et Eestisse on jõudnud trend, mis on välismaal juba ammu aktuaalne: suunamudijad loovad isiklikke brände. See tähendab, et üha enam kasutatakse ära olemasolevat levikut, kuulsust ja usaldust, et äri edukalt alustada. Seda tehes jääb ära vahelüli, kes lõikab muidu promost suurima kasu.

Taas peagi Londonisse õpingutele suunduv Elisa leiab, et praegu on suunamudijate trend muu hulgas toota sisu ka TikToki platvormile, mille populaarsus kasvas just COVIDi kõrgajal. Tantsulised või naljakad lühivideod jõuavad suure vaevata massideni – eesmärk, millest unistab iga alustav suunamudija Instagramis või Youtube’is. „Usun, et just TikTok on peagi see platvorm, kuhu liiguvad paljud koostööprojektid,” lisab ta.

Liilit Kirss
PR influence’i suuna juht


Taevas Ogilvy PR on Turundajate Liidu (TULI) liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 80 ettevõtet.

Kõik uudised