30.01.2023

Kuldmuna arhiivi toimetajad tunnistavad: mõne reklaami puhul tekkis küsimus, miks see Kuldmuna võitis

Kokku umbes 250 tundi lõputut reklaamide vahtimist ja lakkamatut andmebaaside korrastamist. Kaks tudengit vaatasid läbi peaaegu veerandsada aastat Eesti reklaamilugu. Ikka selleks, et sünniks Kuldmuna uus arhiiv.

Kailiis Reinart, Mari Hairk
Kailiis Reinart (vasakul) ja Mari Hairk (paremal) jagavad mõtteid, mis Kuldmuna arhiivi toimetamisel tekkisid. Foto: Harry Tiits

Rääkisime Tallinna ülikooli reklaami ja suhtekorralduse tudengite Kailiis Reinarti ja Mari Hairkiga veidi juttu ja uurisime, mis mõtteid neil Kuldmuna (ja seeläbi ka Eesti reklaaminduse) ajalugu tekitas. Ja mõtteid tekkis rohkelt, sest tööde ülekandmine vanast arhiivist uude andis võimaluse Kuldmunaga põhjalikult tutvuda. 

Reklaamitegijate saladused päevavalgel

Kuldmuna arhiiv pole vaid selleks, et vaadata, kes 2003. aastal fotomeisterlikkuse hõbemuna võitis (Saku õlletehasele tehtud Tartu Rocki korvpallimeeskonna pildid, muideks). Kel aega ja tahtmist, saab põhjaliku ülevaate Eesti reklaamitegijate kujunemisest.

Kailiis: Ülikooli ajal ei ole olnud palju võimalusi Eesti reklaamiajalooga sügavamalt tutvuda. Tänu arhiivi toimetamisele teame rohkem ja see on hästi huvitav.

Mari: Mhm, see on nagu “ma tean, mida sa 2008. aastal tegid. Ma tean kõiki su saladusi!” (naerab – toim.).

Kailiis: Ma tean, mis sa noortekonkursile esitasid!

Mari: Leidsime üles oma õppejõu Sven Luka noortekonkursi töö. Arhiivi puhul on väga huvitav näha inimese loomingulist evolutsiooni ehk kuidas tema käekiri on muutunud või siis samaks jäänud. Üheks minu lemmikosaks – see oli ka kõige hullem – oli nimede sisestamine. Äge oli näha, kuidas kopist sai aastatega loovjuht või disainerist AD. Lahe oli näha põlvkondade vahetust.

Kailiis: Tore oli märgata, kuidas mõni osales ühel aastal noortekonkursil, aga järgmisel aastal oli juba agentuuris.

Mari: Ma tunnen end nüüd reklaamimaailmas kindlamalt, saan paremini aru, kuidas see toimib. Mulle meeldib, et ma tean, mida agentuur on varem teinud ja milline on nende käekiri. Saan selle läbi aru, kuidas inimesed mõtlevad. Minu jaoks on arhiiv hästi äge inimeste tundma õppimise tööriist. 

Oleks tahtnud olla ruumis

Aastatega pole kujunenud ja arenenud vaid reklaamitegijad, vaid ka ühiskond. Seepärast võivad mõned tööd nooremale (ja miks mitte ka vanemale) generatsioonile tunduda vastumeelsed. 

Mari: Vahepeal oli mõte, et tahaks olnud olla ruumis, kui otsustati, et mingi töö võidab. Oleks tahtnud neid argumente kuulda. 

Kailiis: Jah, tahaks teada, mille järgi neid töid valiti.

Mari: Jah, miks sa selle valid?

Kailiis: Saan aru, et tollal olid asjad ja ühiskond teistmoodi.

Mari: Algusaastatel oli kohutavalt palju seksistlikke reklaame.

Kailiis: Suhteliselt ebameeldiv oli vaadata.

Mari: Tore on näha, et oleme kuskile edasi liikunud. 

Kailiis: Jah, seda arengut on tore näha. 

Reklaamidel on turvavöö peal

Ikka ja jälle meeldib inimestele astuda nostalgialainele ning meenutada, kuidas 1990ndatel ja 2000ndate alguses reklaame loodi. Huvitaval kombel mõtlevad sellele metsikule reklaamiajastule väikese heldimusega tagasi ka need, kes sellest ajast suuremat ei mäleta. 

Mari: Kuigi oli imelikke ja kummalisi reklaame, siis mulle meeldis, et… Ma ei taha öelda, et tänapäeva reklaamid on turvalised, aga…Vanasti inimesed sõitsid autos turvavööta, sest see oli kombeks. Mina väiksena veel mõtlesin, et see on eriti ägedate ja lahedate inimeste asi. Kuigi tegelikult on see lihtsalt äärmiselt ohtlik. 

Samamoodi on vanade reklaamidega, tehti asju, mis tundusid ägedad ja lahedad. Ei kardetud, et siit tuleb backlash. Võib-olla isegi otsiti seda blacklash’i. Tagantjärele vaadates on need reklaamid küll naljakad, kuid praeguste ühiskondlike normide järgi ka taunitavad. Meie ühiskond ise on muutunud selleks turvavööks – aina karmistuv reklaamiseadus, sotsiaalmeedia häbipostid, tarbijate ja klientide kullipilk ning ka sektorisisene käe pulsil hoidmine. On see halb? Kindlasti mitte. On see piirav? Kindlasti. 

Kailiis: Üks lõbusamaid asju reklaami õppimise juures on, et sõbrannad, kes seda ei õpi, saadavad reklaamist pildi ja ütlevad, et selgita nüüd! Mis siin reklaamis toimub? Mis selle mõte on? 

Mari: Väga põnev oleks, kui Kuldmunal oleks kategooria “Igapäeva taat” ja seal taadid ja vanaemad valiksid, mis reklaamid neile kõige rohkem meeldiks. 

Kuhu kadus Malviina?

Jah, arhiiv aitab säilitada reklaamiajalugu, kuid samas annab see ka hea ülevaate toodetest, mis kunagi olid meile kaaslasteks, kuid praeguseks on ajust täiesti minema pühitud. 

Mari: Ma panin Youtube’i telereklaame üles. Mulle meeldis, et iga aasta oli jälle mõni  Saaremaa viina reklaam. Jälle teevad pulli ja on päris tore. Mäletan, et ka mingi piimatoode oli, mille kohta mõtlesin, et meil oli see tõesti olemas!? 

Kailiis: Üldse on huvitav näha, et on mingid tooted, mis on kauem eksisteerinud kui ma arvaks. Mis on need taimekasvatajad, mida Rahva Raamatus müüakse? Click&Grow! Ma ei oleks arvanud, et neid juba nii ammu tehti, arvasin, et nad uuemad!

Mari ja Kailiis täiesti sünkroonis: Malviina jäätis! 

Mari: Malviina jäätis oli see toode, mida mõtlesin. Selline asi oli kunagi olemas. Ma ei mäletanud üldse! Ma mäletan, et ma sõin seda, aga ma ei mäletanud, et see olemas oli. See arhiiv on paras trip down memory lane

Kailiis: Internetikategooriate võitjatega on suur probleem, kuna paljusid veebilehti enam pole.

Mari: Võtsin ühe 2015. aasta sotsiaalkampaania veebilehe ette ja see viis mingisse ülilambisesse kohta – äkki kas ehitusfirma või aknapanija lehele. Paljud vanad lehed on kadunud. Mulle jõudis kohale, et internet polegi igavesti püsiv, kõike võib üle kirjutada.

Kailiis: Üks firma tegi kampaania, kus sai teha testi, mis Eesti mütoloogiategelane sa oled. Tahtsin väga seda testi teha, aga seda ei olnud enam.

Mari: See on kurb, et mõtled, et teed midagi suurt ja ägedat, mis kõiki mõjutab, aga 20 aasta pärast pole seda kuskil näha. Seepärast ongi arhiiv hästi oluline, see talletab ajalugu. Tihti öeldakse, et kui sa tead, millised olid sinu esivanemad ja milline oli nende elu, siis sa saad sealt enda elule tähendust või mõtteainet otsida. Sama on selle arhiiviga – kui sa tead, milline oli vanasti reklaamimaailm, siis saad edasi liikuda või selle põhjal uusi asju ülesse ehitada. 

Mari ja Kailiisi lemmikud

Mõlemad valisid välja mõned oma Kuldmuna arhiivi lemmiktööd. Need on teie ees suvalises järjekorras. 

Kailiis:

Kõu seeria, Adell Taevas
Kutse, Age Reklaam
MOSQUITO Unisex, Tabasco
17. Matsalu Loodusfilmide Festival, Marju ja Margus Tammik
Tallinna Botaanikaaia plakatiseeria, Ruum 414

Mari:

Merko seeria, Ecwador
Tank Equipment Anti Christmas Pills, Tank
Lambajõud, DDB Eesti
Head isadepäeva!, Dreamers
Postimees – alati usaldusväärne, Zavod BBDO

Autor: Siim Kera, TULI

Kuldmuna teemaline viktoriin “Kuldaju” toimub 1. veebruaril Erinevate Tubade Klubis. Registreeri oma tiim.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt