19.05.2023

Kuldmuna võidutöö tunnistati plagiaadiks ning jääb auhinnast ilma

Good Bits Studio töö “MTÜ Kõnnime Koos” võitis algselt korporatiivse brändingu kategoorias Kuldmuna, kuid hiljem tunnistas žürii töö plagiaadiks.

“Kuldmuna korraldajad usaldavad osalisi täitma juhendis ette seatud reegleid, milles on muuhulgas sõnastatud, et plagieeritud tööd eemaldatakse,” ütleb Kuldmuna korraldava Turundajate Liidu tegevjuht Anniken Haldna. “Plagiaat on Kuldmuna kontekstis üks kõige tõsisemaid süüdistusi. Iga meile saadetud vihjet ja juhtumit jagame žüriidega ning vajadusel kaasame välise eksperdi. Kuldmuna auhindade ning konkursi reeglite üle teevad järelvalvet nii peakorraldaja kui ka valitud žüriid. On tähtis, et aasta-aastalt mõistame paremini, mis on juhendis olevate reeglite rikkumine ja mis mitte. Selliste juhtumite läbipaistev käsitlemine käib selle juurde.”

Otsuse Kuldmuna ära võtta tegi hääletuse teel disainižürii I, mida juhtis Piia Põldmaa. Žüriisse kuulusid Helen Ojamäe, Kaarel Kala, Martin Voltri, Marge Nuggis, Algirdas Orantas, Stepan Solodkov ja Martin Lazarev. Töö tunnistati plagiaadiks häältega 5:2. Avaldame žürii põhjenduse ning Good Bits Studio kommentaari.

Žürii: “Eile õhtul (teisipäev – toim.) jõudis meie žüriini kahjuks plagiaadikahtlus brändingu kulla võitnud töö “Kõnnime koos” kohta. Kõigepealt tuli vihje, et see töö on väga sarnane 2018. aastal Leedus tehtud sellise tööga.

Võrrelge näiteks kottide kujundusi ja foto ja illustratsiooni kooskasutamist. Edasisel uurimisel tuvastasime aga töö teostaja Pinteresti moodboardi, kus on ka teiste kujunduste – nagu plakatid – üks ühele varasemad koopiad olemas. 

Õhtusel arutelul leidsime, et antud juhul on siiski tegu plagiaadiga, sest liiga paljud töö elemendid on kohati üks ühele kopeeritud varasematelt lahendustelt ja seetõttu tuleks sellelt töölt auhind ära võtta. 

Kuigi moodboardide tegemine on disainis tavapärane praktika, siis tavapärane ei ole teiste tööde üks ühele kopeerimine. Kui ainult Leedu varasemat tööd arvesse võtta, siis selle puhul on isegi võimalik, et kaks inimest tulevad sarnase idee peale, aga kui näha kogu tegija Pinteresti moodboardi, siis saab aru, et see laenamine on olnud väga teadlik tegevus. Kuldmuna on loovusfestival, kus me hindame originaalsust. Antud juhul ei ole selles töös enam originaalsust olemas.”

unnamed 27
Vasakul Good Bits Studio töö MTÜ-le Kõnnime Koos, paremal David Löwe “Soul”.

Good Bits Studio loovjuht Karl Uibo: “Mida minimaalsem graafika, seda kergemini tekib kattuvus. Joongraafika on lihtne motiiv. Tööd vormistades oli moodboardis 75+ teost, mis on kõik erinevad kokku kogutud tööd, kuid siiski väga sarnased, sest joon oma olemuselt ongi lihtsalt väga lihtne element. 

Miski võib olla visuaalselt sarnane, aga küsimus on, et kuidas see tõlgendub asetatuna teiste konteksti. Bränd on ikkagi terviklik süsteem omas narratiivis ning vormistamise tuhinas oli peas samal ajal kogu brändi sisu, nimi, tüpo, copy, logo, toonid ehk kogu asi, mis nii lahedalt kõik kokku mängis ja erinevates meediumites omapäraselt toimis. 

Aga aktsepteerin žürii enamusotsust liigselt sarnase võtte osas ning see olukord ilmselt laveeribki hea praktika piiri peal. Vabandan selle eest ning tagastan Kuldmuna. Kuigi olen selles valdkonnas juba aastaid toimetanud, siis suures pildis pean end ikka nooreks ja roheliseks – see on minu esimene auhind pärast aastaid õppimist, praktiseerimist ja mõtestamist. 

See õppetund teeb paremaks loovaks ja pliiatsit ma nurka ei viska. Graafilise disaini maailm on endiselt väga põnev ning siinkohal saab lihtsalt endale seada kõrgemaid standardeid. Hea näha, et disain on siin hingeasi ka teistel. Mis seal siis ikka – toimetame tublimalt edasi.”

unnamed 28
Vasakul Good Bits Studio töö MTÜ-le Kõnnime Koos, paremal töö “Massimo Vignelli tribute poster by Grapheine” (peegelpildis).

Žüriile loodud Kuldmuna hindamisreglemendis on plagiaadi kohta kirjas järgnev: “Plagiaadina käsitletakse ainult kellegi teise 1:1 kopeeritud loomingu esitamist enda nime alt. Valdavalt puudutab see kunstilisi objekte nagu illustratsioonid, fotod ja videolõigud, vahel ka sõnumid.”

Korporatiivse brändingu kategoorias jagati algselt välja kaks kuldset autasu – võitsid Good Bits Studio ning BONDi töö “Patarei Sea Fortress”. Otsuse valguses jääb alles üks kullavõitja ehk BOND. 

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt