12.12.2024

Aastaga on hingusele läinud kolm disainiagentuuri. “Ausalt öeldes on hinges suur kurbus.”

Nädalapäevad tagasi selgus, et aasta disainiagentuur Neway paneb detsembris pillid kotti. Kõik. Üle 17 aasta kestnud teekond lõpeb.

Vasakult ülevalt: Otto Jaansoo, Piia Põldmaa, Tiia Vihand ja Pärtel Vurma. Foto: Kollaaž

Eesti disainimaastik on muutuste keerises – mullu lõpetas Fraktal, alles eelmisel kuul läks pankrotti Identity, detsembris sulgeb uksed Neway. Aastaga oleme kolme tipu võrra vaesemad. Paslik põhjus, et uurida, kuidas valdkonna tegijad kõige värskemale uudisele reageerisid ning kuidas selliste arengute valguses Eesti disaini käbar käib. 

“Ausalt öeldes on hinges suur kurbus”, ütleb Velveti tegevjuht Pärtel Vurma. “Ma väga austan ja hindan Fraktali, Identity ja Neway panust Eesti disainimaastiku kujundamisel. Nad olid meie valdkonna absoluutsed tipud ja nendekujuline auk saab olema selgelt tajutav. Kõigi kolme agentuuri eestvedajaid julgen nimetada ka oma sõpradeks ja mõttekaaslasteks.”

Nukrust väljendasid ka Taeva kunstiline juht ja ADC Eesti esindaja Piia Põldmaa ning Eesti Disainikeskuse juhataja Tiia Vihand. Hable asutajale Otto Jaansoole kurbus kallale ei kippunud. Ta on pere ja tuttavate pealt näinud, et karjäärimuutus võib parandada nii sissetulekut kui ka heaolu. 

Eks endal läks müügitöö jälle natukene lihtsamaks,” ütleb ta. “Aga kui suretame kõik spetsialiseerunud disainiagentuurid välja, siis jääbki meile alles hall plöga, kes teeb kõike ja keskpäraselt.” 

Põldmaa viskab aga õhku mõtte: kui palju loevad ettevõtted ja kui palju inimesed, kes neis ettevõtetes toimetavad? Ehk: ärid kaovad, aga inimesed jäävad. Nagu viitas Jaansoogi: muutused pole tingimata halvad. 

“Koos tekib alati mingi sünergia ja tiimivaim ning selle me Neway näol kaotame,” räägib ta. “Samas jäävad alles kõik need suurepärased disainerid, kes loodetavasti toimetavad edasi. Nii tekivad uued tiimid ja sünergiad ning kunagi ei tea, kuhu see edasi viib. Neil kõigil on üks väga tugev elukogemus juures ja see ei kao samuti mitte kuhugi. 

Kui tuua kõrvale start-up’pide maailm, siis Skype-i mahamüümisel Microsoftile tekkis terve plejaad uusi huvitavaid ettevõtteid, mis kõik Skype’i kogemusi ära kasutasid ja uuele tasemele jõudsid.”

Midagi on muutunud

Ei Neway ega Fraktal öelnud, et lõpetamiseni viis kehv majandusolukord, kuid see siiski mõjutas otsust. 

“Disainimaastiku üldine seis väga hea ei ole, kuigi on ka erandeid,” tõdeb Eesti Disainikeskuse juhataja Tiia Vihand. “Jälgime regulaarselt agentuuride majandusnäitajaid ning oleme ka otse agentuuridelt ja büroodelt kuulnud, et 2023. ja 2024. aasta ei ole olnud lihtsad. Disainiagentuuridel on olnud keerulisemad aastad kui COVID-19 ajal. Päris palju on näha meeskondade vähendamist ja käivete kahanemist. Loodame siiski, et lähiajal rohkem selliseid uudiseid ei tule.”

Vurma sõnab, et kui säärane saatus oleks tabanud vaid üht agentuuri, siis võiks ju seda pidada tavapäraseks eluringiks, kus on isegi värskendav, et vanad kooslused lõpetavad ning tekivad uued. 

“Kui aga ühe aasta jooksul on uksed sunnitud kinni panema kolm märkimisväärse ajalooga tippagentuuri, siis on maailmas midagi süsteemselt muutunud, millele tasub kriitilise pilguga otsa vaadata,” tunnistab ta. “Viimase kahe ja poole aasta jooksul on Eesti juhtivate disainiagentuuride töötajate arv ja käive vähenenud kolmandiku võrra. See on murettekitav signaal, mis näitab, et valdkonna majanduslik vundament on nõrgenenud. 

Eesti disainiagentuuride jaoks on mänguväljal nüüd mõneks ajaks selge proovikivi.  Eesti disain on aegade kõrgeimal tasemel, mida näitavad viimastel aastatel mitmed rahvusvahelistel konkurssidel võidetud auhinnad. Seda arengut vedanud tippude jaoks on aga õhk oluliselt hõredamaks jäänud. 

Professionaalset teenust pakkuvate ettevõtetena sõltume sellest, kui hästi läheb meie klientidel. Peame kohanema ja mõistma, millist teenust on vaja meie klientide eduks pakkuda ning kuidas aidata klientidel jõuda oma valdkonna maailma tippudeks. See võib tähendada tänase ärimudeli ja tegevusviiside põhimõttelist muutmist. Paneme eesmärgid paika ja hakkame nende nimel koos tööle. Teadmisi, oskusi ja loovust on meil selleks piisavalt.”

Üks tõik, mida toovad mitu vastajat välja, on see, et disainerid ei soovi teha tööd ülejala. Kui klient ei jõua kõike kinni maksta, tehakse vajadusel tasuta, et tulemus võimalikult hea sünniks. 

“Ise pigem näen, et kõik kolm firmat püüdlesid täiusliku kvaliteedi poole, aga meie kliendid eeldavad järjest rohkem ja rohkem, et kõik peab käima ülikiiresti,” nendib Põldmaa. “Kvaliteetne töö ei sünni aga kiiresti, sest see eeldab lisaks füüsilisele tööle ka mõttetööd. Mõttetöö osa ei vähene isegi AI kasutuselevõtuga. Nii tegid kõik need ettevõtted äärmiselt palju nö tasustamata tööd, sest hing ihkas parimat tulemust. Kliendid ei jaksa ega oska seda meil paraku kinni maksta ning sellest pidevast ületöötamisest tekibki rutiin ja väsimus.”

Rutiin töösse sisse kirjutatud

Just rutiin ja väsimus on märksõnad, mis kumasid läbi ka Neway ja Fraktali lõpuintervjuudest. 

“Tööde osas oleme laineharjal ning järjepidevas arengus, ent teisalt on selles palju rutiini ja lõpuks saigi rutiinist miski, millest oli vaja hakata välja trügima,” sõnas Neway boss Jaan Naaber. 

“Minu jaoks on märksõnaks väsimus,” ütles Fraktali partner Tajo Oja mulluses vestluses. “Ma ei kujuta ette, et olen 50-aastane ja vaidlen kliendiga selle üle, mitu sisulehte veebilehele panna ning kui kallis see on? Või et olen 80-aastane ja proovin endiselt seletada, kuidas mingi Figma prototüüp töötab?”

Kas annab midagi teha, et me ei kaotaks ettevõtteid rutiinile ja väsimusele? Põldmaa ütleb, et väsimus ja rutiin on hea disaineri töösse sisse kirjutatud. 

“Kokkuvõttes on see äärmiselt kurb,” lausub Põldmaa, kes on kunstilise juhina töötanud juba üle 30 aasta. “Sellise rutiini vastu saab võidelda ainult parema kliendisuhtluse ja hinnastamispoliitika kaudu. Lisaks tuleb jätkuvalt kliente disainitöö spetsiifika osas harida. Miks on hinnad sellised nagu nad on? Miks saab ühe logo osta 10 euroga või selle ise AI abil valmis nikerdada ning miks maksab teine töö kümneid tuhandeid? Mis vahe neil tegelikult on? Seda haridustööd tegid kõik kolm ettevõtet vabatahtlikult. Müts maha nende ees.”

Jaansoo seob aga rutiini rahaga. 

Olles aastaid analüüsinud konkurentide ja kogu agentuuride maastikku, siis arvan, et sõna rutiin võib asendada rahapuudusega,” põrutab ta. “Nii Fraktal kui Neway on välja öelnud, et pudrumägesid ei tekkinud ja ka ettevõtete finantse vaadates on näha, et napilt tullakse ots otsaga kokku. Eriti kui tiim on suurem kui kaheksa inimest. 

Esiteks ei saa sellise madala palgaga hoida talente tööl ja teiseks on puhvrite puudumine väga stressirohke. Seda põhjustab ärimudel – enamik töödest on projektist projektini ja reklaamiagentuurile omast igakuist klienti ei tekigi. Selle vastu on ravimeid, mida me ka ise järjest katsetame. Kui tuleb midagi välja, siis teeme TULI-sse selle kohta uue loo! 

Majanduslikult tõmmati sel aastal korraks koomale, nüüd läheb kindlasti ülesmäge. Samuti usun, et osade agentuuride tase on oluliselt kõrgem kui Eesti klientide eelarved lubavad kahjuks välja näidata. Need, kes aga usaldavad ja gaasi põhja vajutavad, võidavad.”

Autor: Siim Kera, TULI 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt