21.09.2023

INTERVJUU | Kerttu Talvik: ei ole valusamat tunnet, kui istuda koos oma tiimiga ning saada üheskoos teada, et olete kõik koondatud

Juunis selgus, et Facebooki emafirma Meta lõpetab lepingu koostööpartneri Httpool Eestiga. Augustis sai teatavaks, et Httpool Eesti koondab seetõttu suurema osa töötajatest. Septembri keskpaigani ettevõtet juhtinud Kerttu Talvik avab juhtunu tausta.

Kerttu Talvik. Foto: Erakogu

Miks Meta Httpooliga lepingut ei pikendanud? 

Meta jaoks on iga välise kuluüksusega jätkamine või lõpetamine puhtalt äriline otsus, mida mõistavad ilmselt kõik ettevõtjad, kes ühel hetkel on oma äritegevuse kuluefektiivsust analüüsinud

Meta valis Baltikumis Httpooli oma ametlikuks müügiesindajaks 2019. aastal. Eesmärgiks oli kohalikku turgu koolitada, arendada ja kasvatada. Seda me tegime. Ja ennast üleliia kiitmata – tegime väga hästi. Nüüd on Metal võimalik meie poolt loodud kasvulava üle võtta ning edasi kasvatada.

Tegelikult tuleb kohalike turundajate ees müts maha võtta, sest meie meediaplaneerijate ja -ostjate tase sotsiaalmeedias kampaaniad planeerida, seadistada ja optimeerida on kaugelt üle muu maailma keskmise. 

Loodetavasti suutsime oma tiimiga piisaval määral toetada ja koolitada ka neid, kes end sotsiaalmeediareklaami osas täies mahus lõpuni kindlalt ei tundnud. Sestap tunnen ise teatud südamerahu, et ükski ettevõte ei pea abitult edasi liikuma.

Eestis on palju väga tugevaid reklaamispetsialiste ning suure õppimissooviga inimesi, kes aitavad ka väikese ja keskmise suurusega ettevõtetel kenasti sotsiaalmeediareklaami maastikul hakkama saada. Rääkimata suurtest, in-house meediatiimi omavavatest ettevõtetest. Ka Eesti meediaagentuuride tase on väga hea, kliendid võivad end südamerahuga asjatundlikesse kätesse usaldada.

Otsus lepingut mitte pikendada tuli avalikkusele üllatusena. Kas sulle ka? Või oli mingeid ohumärke varem näha?

Meta-suguse gigandiga koostööd tehes tuleb alati erinevate ootamatustega arvestada, seega saaksin korrektsuse huvides siinkohal vastata nii “ei” kui ka “jah”. Mistahes partnerlus on alati sümbioos, kuid samal ajal ka pidevas muutumises. 

Httpooli ja Meta vahelise koostöö lõppemise põhjuseks olid suure tõenäosusega Meta sisemised restruktureerimised ning sellest tingitud väliste partnerite kaasamise vajaduse kahanemine. Tsiteerides ärikoodeksit: it’s just business.

Mida see Eesti turundajate jaoks muudab, et Httpool pole enam Meta partner?

Usun, et enim saavad mõjutatud väikesed “mees koeraga” ja keskmise suurusega ettevõtted, kel puudub praegu võimekus palgata meediaplaani väljatöötamiseks ja elluviimiseks agentuuri, vabakutselisi või in-house meediatiimi. 

Neile olime septembri keskpaigani nõu ja jõuga toeks, ent edaspidi peavad nad leppima kas Meta AI poolt genereeritud vastuste või klienditoe pikkade ootejärjekordadega. 

Sama segment saab lisalöögi seoses Meta reklaamitegevuse raames arveldamisega. Httpool pakkus klientidele võimalust tasuda eelmise kuu reklaamitegevuste eest arve alusel järgmise kuu keskpaigaks. Seda nii, et ettevõtte krediitkaardi andmeid ei pidanud Meta platvormile sisestama.

See aitas ettevõtetel natuke paremini oma igakuiseid rahavooge planeerida – ehk reklaamide eest tagantjärgi tasuda – ning vähendas ühtlasi raamatupidajate töökoormust.

Positiivse poole pealt: turule vabanes hulk väga kõrgelt kvalifitseeritud spetsialiste, kelle potentsiaal, õppimisvõime, tööeetika ja stressitaluvus on minu hinnangul pea piiramatud.

Kuidas juhina emotsionaalselt toime tulla, kui sa tead, et peaaegu kõik sinu alluvad jäävad tööst ilma? 

Minu kui juhi jaoks on kollektiivse koondamisega silmitsi seismine esmakordne kogemus. Lihtsustatult öeldes on see justkui ühe perekonna lagunemine. Ütlen ausalt, ei ole valusamat tunnet, kui istuda koos oma tiimiga ning saada üheskoos teada, et olete kõik koondatud. 

Mäletan ju praegugi täpselt iga tiimiliikme palkamise teekonda, vestlusi, kodutöid, väljaõpet, nende unistusi, eesmärke, muresid ja väljakutseid. Juhina oli sellises olukorras minu roll ja vastutus pakkuda ärakuulamist, kaasamõtlemist ja õlga, millele soovi korral toetuda – ükskõik kas nutmiseks või kirumiseks. Kõik tegin mõtte ja tundega kaasa.

On tõsi, et juht üksi ei saavuta ettevõttes midagi. Inimesed on need, kes tekitavad maagilise jõuvälja, mis aitab tiimivaibi ja peretunnet luua ning ärilisi tulemusi tuua. Mina juhi ja tiimiliikmena sain neile vaid meelde tuletada kõike seda head, mida nad ettevõttes saavutasid, kuhu arenesid ning suunata nad järgima oma unistusi, millest nad meie üks ühele vestlustes salamahti unistasid.

Naljakal kombel oleme nüüd omavahel veelgi tugevamalt seotud – mina toetan neid ja nemad mind. Nagu üks kokkuhoidev pere.

Milline sinu juhtimisfilosoofia on? Mida sa juhtimise puhul oluliseks pead? 

Juhtimisfilosoofia esitamiseks peaksin kindlasti olema oluliselt pikema juhitaustaga, kuid mõned märkmed olen kahekümneaastase tööstaaži jooksul – olles nii juhi kui ka alluva rollis – teinud. 

Kõiki ei ole võimalik korraga õnnelikuks teha. Juhina ole maksimaalselt aus ettevõtte võimaluste ja võimekuse osas ning kaasa alati oma inimesi ühtse õnnetunde loomise protsessi, mitte ära suru seda peale.

Palka suhtumist ja keemiat, mitte CV-d. Sisutiheda CV taga võib peituda mitmeid erinevaid ohte. Kogemuste – ja ka hariduse – rohkus ei pruugi tähendada, et inimene sobib ettevõtte väärtuste ja ülejäänud tiimiga. Teadmisi saab alati õpetada, suhtumist mitte kunagi.

Enda põhjal ei tohi hinnata ühtegi inimest. Keegi teine ei pea suutma ega oskama samu asju, mida sina. Juht ei pea olema alati kõige targem, võimekam, tublim ja usinam inimene ruumis. Aga juht on õnnega koos, kui tema tiim koosneb sellistest inimestest.

Igal inimesel on sisemine kirg, mis teda tegutsema paneb. Aita oma tiimiliikmel sõnastada see, mis tema jaoks selles töös oluline on ning võimalda tal neid omadusi tulemuste saavutamiseks kasutada. Kõik ei pea tulemusi saavutama samal viisil.

Hirmu abil juhtimisega ei jõua kaugele. Seagull management ei too mingit muud tulemust kui töötajate pikaajalise usaldamatuse ja trotsi, tulemuste languse ja meeskonnaliikmete lahkumise tiimist.

Kui tunned kärsahaisu, on kuskil suur tuli juba ammu lahti. Tiimi sisepinged jõuavad juhini vahel viimasena. Alles siis, kui ülejäänud meeskond on sunnitud juba pooli valima, nende sooritustase langeb või nad on lausa ettevõttest lahkumas. 

Juhtkonna ja tiimi vahel seista on kõige keerulisem. Päriselt oma ei ole sa kummagi jaoks.

Luba meeskonnal omavahel hinnata tiimi ja juhtkonna tugevusi ja nõrkusi. Mitte selleks, et niisama kritiseerida, vaid selleks, et leida viise, kuidas asju parandada nii, et igaüks tunneks soovi selleks oma panuse anda, olgu see kuitahes väike.

Ei ole võimalik muuta seda, mida sa ei mõõda. Kui tegevusi ei mõõdeta, on väga keeruline mõista, kas tehakse vähe, piisavalt või liiga palju.

Suvel valiti sind TULI juhatusse. Mille eest tahad Eesti turundusmaailmas seista?

Eesti turunduse tase on väga hea. Olen sellest põlvkonnast, mil regulatsioonid ei olnud nii ranged ja reklaamis sai mitmemõttelist ja – olgem ausad – tihtipeale kohatut huumorit teha. Eesti huumor on maailmatasemel – ja ausalt – ilma naljata ei ole elu.

Samas hindan väga kõrgelt praeguse generatsiooni püüdlust suurema tähendusrikkuse ja keskkonnasäästlikkuse poole. Noored teevad alati revolutsiooni ja meie, vanakeste (sic!), roll on neid selles toetada. Ainult nii saab maailm edasi areneda.

TULI juhatuses soovin fookusesse võtta mitmed teemad, aga alustan siiski tasa ja targu. Väga äge oleks TULI liikmeskonda laiendada nii uute klientide kui ka  agentuuride näol. 

Ootan väga tagasisidet selle osas, mida TULI peaks ja saaks teha, et oleksime valdkonna tegijatele eestvedajatena veelgi toetavamad ja kasulikumad. Tunnustus, networking, teadmised, kogemused, fun – see on TULI kese ja tulease! TULI juhatuse roll on seda tuleaset Hestiatena (Vana-Kreeka mütoloogias koldetule- ja kodurahujumalanna – toim.) koduse, hubase ja toitvana hoida. 

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt