VIIMANE INTERVJUU | Neway lõpetab. Jaan Naaber: kui kaob siht, on aeg valida uus suund
Aasta disainiagentuurile jääb tänavune aasta viimaseks. Neway sulgeb detsembris oma uksed. Agentuuri asutaja ning tegevjuht Jaan Naaber avab intervjuus tagamaid, mis otsuseni viisid.
Alles aprillis vestlesime, sest Neway võitis Kuldmunal aasta disainiagentuuri tiitli. Nüüd panete uksed kinni. Miks?
Meie teekond on kestnud 17 aastat ja kolm kuud ning sel on olnud põnevaid verstaposte ja etappe. Kunagi defineerisime, et meil peab olema nii hea meeskond, et kui toimuks disainiagentuuride MM, siis oleksime võimelised tiitli võitma.
Viimastel aastatel oleme Euroopa disainiauhindadelt võitnud kolm auhinda, ADCE-lt kaks – need on väga märgilised autasud. Samuti oleme saanud hulga autasusid kohalikelt konkursitelt, sh Kuldmunalt ja BalticBestilt. Oleme võitnud aasta turundusteo ja digiteo tiitli, kõige krooniks muidugi aasta disainiagentuur..
Kui hindan meie teekonda meeskonna vaatest, siis tiimis on toimunud suur kasvamine nii inimeste kui ka professionaalidena. Tööde osas oleme laineharjal ning järjepidevas arengus, ent teisalt on selles palju rutiini ja lõpuks saigi rutiinist miski, millest oli vaja hakata välja trügima.
See on natuke selline tänamatu töö – projektist projektini. Hakkasime järjepidevusest puudust tundma. Tahtsime üha enam olla ise kliendi kingades, et üheskoos loodut ellu viia. Enam ei tekkinud nii palju meile väga omast võidutunnet… Või tuli see enda ja tiimi jaoks kuidagi eriliselt esile kutsuda.
Samas tegid üliägedad inimesed – nii kolleegid kui ka kliendid – ning inspireerivad ettevõtted oma meeskondadega selle töö väga nauditavaks. See maailm ja inimeste lood, mille ettevõtjad meile aastate jooksul avasid, oli erakordne.
Kõiki projekte ja töid, mis meil hetkel pooleli on, teeme täpselt samasuguse õhina ja meile omase rõõmuga. Nii mõnegi neist saadame ka erinevatele konkursitele.
Kas sa räägid enda või kogu tiimi rutiinist? Kas lõpetamine oli sinu otsus?
See otsus küpses mul peas mõnda aega, enne kui seda meeskonnaga jagasin.
Kas aprillis, kui viimati rääkisime, oli mõte juba peas?
Ma olin seda võimalust kaalunud, aga aasta agentuuri tiitel andis meile vägeva emotsiooni ja tunnustuse, mille olime auga välja teeninud. Oleks olnud väga halb tol hetkel lõpetamisele mõelda ja selle taustal otsisin jätkamiseks võimalusi. Lõpuks aga hakkasid kuhjuma erinevad väljakutsed, majanduslikult läks keerulisemaks ja see andis otsusele viimase tõuke.
Viimased aastad olen jaganud oma aega kahe ettevõtte vahel. Ühelt poolt Neway ja teiselt poolt Sviby, mida Eestis tuntakse Piletikeskuse brändi all. Tööpäevad läksid väga pikaks, mõlemal rindel panin täiega ja sein tuli ette. Ei olnud enam mõeldav ega võimalik teha mõlemat soovitud tasemel. Oli emotsionaalselt raske otsus agentuurile joon alla tõmmata ja riiulisse pakkida.
Aga seda mõtet ei olnud, et lähed ära ja praegune rahvas võtab üle?
Ikka oli ja proovisime seda ka toimivasse mudelisse paigutada, aga see ei õnnestunud. Selle kõige keskel täiskäigul olles ei osanud näha märke ja võimalusi, kui selleks oli õige aeg. See on kogemus, mille endale tulevikuks kaasa võtan. Nii saigi selgeks, et aasta lõpuga saab Neway teekond läbi!
Ja tipus on hea lõpetada.
See on ka meeskonna jaoks tähtis. Oleme väike tiim, kes teeb üheskoos suuri ja tähendusrikkaid asju. On hea meenutada, kuidas meeskond üheks tervikuks kokku kasvas. Näiteks kõik disainerid, kes meil täna agentuuris on, on ju elu esimesel agentuuritööl. See, kuidas nad on inimeste ja professionaalidena kasvanud, disainerite ja arendajatena arenenud ning auhindu võitnud… Ma olen selle teekonna ja nende üle väga uhke. Ma olen siiralt tänulik, et olen saanud seda näha ja kogeda.
See on edulugu ja supernäide, kuidas meeskonda nii komplekteerida, et iga õige lüli oleks õigele kohale paigutatud. Tartus tipptasemel agentuuri tegemine on tundunud paljudele vastuvoolu ujumine, aga tegelikult on Tartu Euroopale sama lähedal kui Tallinn, Helsingi või Riia. Meid see küll ei seganud.
60% meie projektidest on olnud ekspordile suunatud. Neist suurem osa olid Eesti start-up’id ja ettevõtted. See on osa, mida ma agentuuritöös kõige rohkem otsisin. Suuri väljakutseid ja ambitsioonikaid ettevõtjaid.
Ma ei osanud enne Neway loomist arvata, et agentuur annab nii laia silmaringi ja väärtusliku kogemuse. Oleme loonud 235 brändi ja viinud läbi 1190 töötuba. Väga inspireeriv on iga meie kliendi toode ja teenus, meeskond ja ettevõtte kultuur, visioon ja eesmärgid lahti harutada ning see kõik järgmist kasvuetappi toetavaks tervikuks disainida.
Küsisid, kas lõpetamine oli mu isiklik otsus? Ma sõnastasin selle lõpliku otsusena, aga selles oli ka üksjagu ühist mõistmist, et uut eesmärki on raske seada. Kui täpselt ei oska enam ühiseid eesmärke sõnastada ja ei ole ühist arusaama, kuhu joostakse, siis tuleb aeg maha võtta või lõpetada.
Kuidas tiim uudise vastu võttis? Oli see suur üllatus?
Usun, et meeskond tunnetas seda. Samas arvan, et lõplik otsus siiski üllatas.
Iga otsus on hea otsus. See loob võimaluse uuteks arenguteks ja väljakutseteks. Osa agentuuri tiimist on endale juba uue väljakutse leidnud, aga osa alles hakkavad pead tõstma ja uut väljakutset otsima. Küll aga tean, et iga ettevõte, kes mõne Neway inimese endale tiimi kaasab, saab ühe erakordse inimese võrra rikkamaks.
Kas võib öelda, et Neway’le tuli piir ette?
Piir tuli ette sellega, et väga raske oli defineerida meie järgmist sihti. Varasemalt panin iga mõne aja tagant paika järgmise perioodi plaani ja selge mõtte, miks me igal hommikul kokku tuleme ja oma parimat tööd teeme. Tänavu sai sellest suur väljakutse.
Konkursitel on tore käia, see on nii ühisele tööle kui ka igaühele eraldi suur tunnustus, aga mis on järgmine käik? Mida saaks veel paremini ja suuremalt teha? Laieneda? Konkursite võidud ja tunnustused pole päris olümpiavõidu väärilised tiitlid, mille nimel trenni teha.
Agentuur sündis selleks, et läbi kogemuste ja emotsioonide inimeste elusid mõjutada. Brändide loomine oli selleks suurepärane võimalus ja saime sellega väga hästi hakkama.
Mainisid enne, et majanduslikult läks ka keerukamaks.
Meil hakkas raskeks minema. Nii jätkata polnud jätkusuutlik, aega ei olnud võimalik juurde leida ning tuli pidurit vajutada. Arvan, et kui oleksime samamoodi edasi pannud, oleksime majanduselt tugevamalt räsida saanud. Hetkel on veel võimalus selle aasta tagasilöökidega toime tulla.
Eks siit kooruski välja kaks põhjust: vajadus sisemise põlemise, uute väljakutsete ja selge sihi suunas, mida me agentuuri juures enam sõnastada ei osanud ning teiseks majanduslik seis. Oli omajagu sisemist dilemmat, et kuhu poole jooksma peaks. Kui samal ajal on ka majanduskriis, siis… Kõik langes selleks otsuseks selles ajahetkes kokku.
Kes see enam teab, millal see kriis täpselt algas, aga siin ja seal on agentuuridelt kuulda olnud, et disain kipub olema üks esimesi asju, millelt kliendid raskes olukorras kärpima hakkavad.
Kriis on kestnud rohkem kui paar aastat, aga meie seda enne eelmise aasta lõppu ei tajunud. Alustasime ju 2007. Tegime uksed lahti ja saime kohe vastu vahtimist (muigab – toim.). See on väikese tiimi võlu. Kohaned kiiresti ja on lihtsam elus püsida.
Kahju on sellest, et Tartus – kus niigi vähe agentuure – on nüüd üks agentuur vähem. Ei taha ju, et kogu elu Tallinnasse koonduks.
Mina Tartust ära ei lähe. Sviby üks kontor on ka Tallinnas – lähiajal ka kaugemal –, aga ettevõtte süda jääb ikka Tartusse. Tartusse jääb ka Sviby disainitiim. Sviby sai alguse lihtsast, ent suurest unistusest – ühendada inimesed erakordsete emotsioonide ja kogemuste kaudu. Selle DNA-s on maailmatasemel disainil kandev roll.
See paneb su sisemiselt põlema?
Jaa! Seesama sisemine põlemine oli ka Neway käivitav jõud, mis ka kõige raskematel aegadel hoogu andis. Toredal kombel oli see meil pikki aastaid tervel meeskonnal olemas.
Mulle on väga oluline, et igaüks leiaks tee teatrisse, kontserdile, festivalile või näitusele – kohtadesse, kus jagatakse hetki ja luuakse mälestusi, mis jäävad meelde kogu eluks. Kogemustel ja emotsioonidel on võime inimesi liigutada ja elusid muuta ning ma tahan aidata seda võimet maksimaalselt realiseerida.
Saan aru, et Neway’le jäi Eesti väikeseks, aga Sviby’ga on hea maailma pürgida. Samas kujutan ette, et igas riigis on rohkelt piletimüügiplatvorme. Kuidas teistest üle olla?
Eesti ei jää kunagi väikseks, et siin midagi suurt luua. Siin on selleks kõik vajalik olemas. Kui Neway on pühendunud taustajõud, siis Sviby’ga oleme ühelt poolt liidrid ja vedurid, teisalt aga sama pühendunud ja hooliv taustajõud, erakordsete kogemuste ja emotsioonide võimendaja. Neway ja Sviby on teenuse ja toote võrdluses väga sarnased. Sviby on juba maailmas jala maha saanud.
Sviby’ga on täna liitunud paljud erakordsed korraldajad nagu näiteks Vanemuise teater, Jazzkaar, ERSO, Viljandi pärimusmuusika festival, TRESKI FEST, Pärnu muusikafestival ja paljud teised. Meie platvormile on ehitatud ka muuseumikaart, mille loojad ja eestvedajad on teinud ära imelise töö. Lisaks veel kettagolfi tipptuuri Disc Golf Pro Tour Euroopa etapid. Loetud päevad tagasi liitus esimene festival Kanadas, Torontos. Platvormil on üle 350 000 kliendi ja meid on juba usaldanud üle 6000 ürituse.
Niisiis, tulite tagaplaanilt esiplaanile?
Pigem ikka taustajõust veduriks – käivitavaks, innustavaks ja muutusi ellu kutsuvaks jõuks. Päris tagaplaanil pole me muidugi kunagi olnud. Agentuurina olime justkui tipptasemel mehaanikud, kes valmistasid ette ralliauto, et selles istuv piloot saaks enesekindlalt võidu peale sõita.
Mehaanikust autojuhiks!
Mehaanikust võidusõitjaks. Autojuht roolib ja kulgeb. Naudib ilusat ilma ja laseb lokkidel tuules sahiseda. Võidusõitja läheb aga alati võitma. Mina ühes oma meeskonnaga ka. Defineerin meeskonna taas selliselt, et peame olema nii mitmekülgsed, innustunud ja hästi komplekteeritud, et oleksime võimelised võitma MM-tiitli. Või olema nagu üks hästi kokku mängiv džässbänd.
Autor: Siim Kera, TULI