INTERVJUU | Jonathan Lang: peaksime jätkusuutlikkusest keerulisemalt rääkima
“Eks tuleb mõista, et mõnes mõttes on vanad head ajad läbi,” räägib turundusstrateeg ja loovjuht Jonathan Lang. “Peame kliimamuutustega mingi hetk nagunii tegelema, miks siis mitte praegu.”
Taanlane Jonathan Lang veetis hiljuti päeva Tallinnas. Ja mitte niisama, vaid ta esines Rohelise TULI seminaril “Mis €%#”%! asi on roheline turundus?” Rääkisime Taani energiafirma Ørstedi endise turundajaga veidi juttu, ikka tema südameasjast jätkusuutlikkusest.
Juulis olid kaks kõige kuumemat päeva maailma ajaloos. Muudatustest peab rääkima, aga kas on võimalik enam midagi muuta?
Muutused tulevad nii või naa. Lootusetus ja ükskõiksus on loomulikud reaktsioonid, aga need ei ole ebakindlal ajal produktiivsed. Vajalikud tegevused ei toimu piisavalt kiiresti, aga ütlemine, et need ei toimu piisavalt kiiresti, ei muuda midagi kiiremaks. Niisiis, peame uskuma, et suudame muutust ellu viia. Võib-olla on see optimistlik ja naiivne, aga parem see, kui olla sünge.
Meil on käia väga pikk tee, mis on takistusi täis, aga arengut on näha. Põhimõtteliselt käib võitlus kahe süsteemi vahel. Ühed inimesed tahavad, et nende status quo jääks valitsema, sest see sobib nende finantsiliste eesmärkidega. Teised tahavad ideoloogiat muuta ning saabuvale ebakindlusele produktiivselt läheneda.
Näen, et on vaja tähendusrikast kommunikatsiooni. On vaja vestlusi uutel teemadel. Juba praegu on probleeme, mida on võimalik lahendada ning küsimusi, millele on vastuseid. Peame nendega tegelema ja lumepalli veerema panema. Me ei saa oodata, et lahendame ühe suure probleemi korraga.
Tegelikult on praegu palju positiivseid asju. Euroopa liidu rohelepe ja kliimaalased õigusaktid on käivitanud muutuse, mida on raske peatada. Mõned moraaliga ettevõtted pühendasid end juba aastaid tagasi jätkusuutlikkusele ning nüüd on lõpuks tulemusi näha. See on positiivne kapitalism.
Väljastpoolt on võib-olla raske näha, millal on ettevõtete jätkusuutlikkuse kohustused rohkemat kui tühi õhk – sest tihti ongi lihtsalt tühi õhk –, kuid on palju positiivseid näiteid, kui teada, kust otsida.
Näiteks tehnoloogiagigandid Microsoft, Google ja Amazon on seadnud endale ambitsioonikad heitkoguste eesmärgid ja on neid aastaid täitnud. Seoses sellega, et tehisintellekt nõuab tohutult energiat, investeerivad nad nüüd suurel määral erinevatesse tuumaenergia vormidesse. See on asi, mida valitsused pole avalikkuse vastuseisu tõttu väga hästi teha saanud.
Kui ettevõtted poleks neid kohustusi vastu võtnud ja neist kinni pidanud, oleksid nad jätkanud fossiilkütuste põletamist. Selle asemel on meil tegijad, kes edendavad innovatsiooni ja mis veelgi tähtsam – uute roheliste energiatehnoloogiate industrialiseerimist.
Üheks murekohaks on ületarbimine. Kas ja kuidas seda peatada?
Jah, turundajad peavad olema teadlikud oma rollist ületarbimise soodustamisel, aga ületarbimine on kasvupõhise kapitalismi tagajärg ja turundajad üksi ei saa seda süsteemi asendada.
Küll saavad turundajad muuta jätkusuutliku tuleviku ihaldusväärseks. Reklaam mõjutab avalikkuse arusaama heast elust. Meie ettekujutus heast elust peab kindlasti muutuma, ükskõik, mis ka ei juhtuks.
Lõppkokkuvõttes kehtestab valitsus tingimused, mis reguleerivad turgu ja ettevõtetel on tulevikus raskem kasutada mittesäästvaid ärimudeleid. Ainus viis ületarbimise peatamiseks on muuta tarbimine kallimaks või muuta alternatiiv ihaldusväärsemaks.
Ei saa öelda kiirmoefirmale, et nad peavad vähem müüma, sest siis nad lähevad pankrotti. Olulised on Euroopa Liidu ja USA regulatsioonid, maksusüsteemid ja -soodustused. Meil on vaja tingimusi, mis väärtustavad seda, kui ettevõte teeb häid asju.
Kodanikena saame jälgida, et regulatsioonid oleks olemas. Peame nõudma, et ettevõtted teeksid rohkem. Seda on lihtsam teostada, kui luua uut majandussüsteemi. Võib-olla oleks maakerale uut süsteemi vaja, aga praegu, kui meil on vaja muutusi, on kapitalism ainuke süsteem, mis saadaval. Peame suunama kapitalismi tegema õiget asja. Raha peab liikuma õigete otsuste suunas.
Tavaliselt mainitakse jätkusuutlikkuse kohta, et see on jube keeruline ning peame selle inimestele võimalikult lihtsaks tegema. Sinu esitlusest kõlas aga läbi teistsugune iva: teema on keeruline ja me ei peagi seda lihtsustama.
Me ei suuda kogu teema keerulisust hoomata, seepärast on lihtne öelda, et teeme sõnumi võimalikult lihtsaks. Paneme kogu probleemi viie slaidi peale! Kliimamuutus on suurim väljakutse, millega silmitsi seisame, seepärast peame selle keerukusele tähelepanu pöörama.
On inimesi, kes tahaksid teada, kuidas asjad käivad. Mul on tunne, et lihtsuse ja jätkusuutlikkuse vahel laiub praegu suur tühimik ning nende vahel pole silda.
Siin ongi vaja turundajate oskuseid. Meie kommunikatsioon peab olema väga hea, täpne ja loogiline. On väga palju kohti, kus klientidega vestlust pidada. Kui inimene ostab lennupileti ja maksab jalajälje vähendamise eest lisa, siis see on ju hea paik, kus talle selgitada, kuidas see töötab ja jätkusuutlik on. Ma ei arva, et kõik tahavad seda teada, aga neile, kes tahavad, peaks see võimalus olemas olema.
Seni oleme lihtsalt rääkinud, aga see ei ole ju väga töötanud. Võib-olla just keerulisemalt rääkimine aitab.
Sa mainisid, et turundajatel on olemas kõik tööriistad, st oskus ja loovus, et midagi muuta. Samas tundub, et see teema tekitab tihti blokki, kuna tundub – ja ongi – nii suur ja tõsine. Samamoodi võib see klientidel blokki tekitada, seepärast lähenetaksegi turvaliselt.
Jah, see ongi raske, aga raske on leida ka loovat viisi hambapasta müümiseks. Tähtis on aru saada, et sa ei pea olema igal alal ekspert. Keskendu sellele osale, milles oled ise hea.
See on nagu iga loominguline ülesanne, mõtle ja proovi. Tuleb mõista, et mõnes mõttes on vanad head ajad läbi. Peame kliimamuutustega mingi hetk nagunii tegelema, miks siis mitte praegu. Kui see jama jätkub, siis on nagunii turundajatel raske müüa. Raske on teha suvekampaaniaid, kui Euroopa linnad on üleujutatud või Vahemere ääres on pidevalt 45 kraadi.
Kuidas inimesed sinu jutule Taanis ja mujal reageerivad?
Ikka kartlikult. Me peame leidma häid lugusid ettevõtetelt, kes on praegu muutuste keerises. Kui su ettevõtte võtab kasutusele jätkusuutlikuma plastiku, siis räägi seda huvitavalt.
Ära keskendu plastikule. Keskendu innovatsioonile, kui palju tööd see võtab ja mida head sa sellega teed. Jätkusuutlikkuse teemasid tuleb samuti inimlikult ja haavatavalt rääkida.
Autor: Siim Kera, TULI