20.02.2024

INTERVJUU | Kristiine ja Rocca al Mare keskuste turundusjuht Helina Leif: kindlasti ei saa turundust keerulisel perioodil alahinnata

Cityconi hallata on kaks Tallinna kaubandusklassikut: Rocca al Mare ja Kristiine keskused. Nende turundus- ja kommunikatsioonijuht Helina Leif rääkis TULI-le, mida 2024. aastast oodatakse ning kuidas majandusolukord ning käibemaksu tõus tarbijat mõjutavad.

"Äärmiselt oluline on turunduseelarvet võimalikult hästi ja nutikalt kasutada," ütleb Helina Leif. Foto: Jake Farra

Kuidas Citycon 2024. aastaks valmistus? Kas on midagi, mida teisiti teete?

Valmistume võib-olla natuke rahulikumaks aastaks, kuna majanduskeskkond on keeruline,  aga äkki aasta pärast istume ja mõtleme, et polnudki nii hull. Püüame olla aktiivsed ning toetada läbimõeldud turundustegevuste abil maksimaalselt külastatavust ja müügikäibeid.

Aasta lõpp oli meie keskustel ootuspäraselt üsna hea. Kui vaadata külastatavuse numbreid, siis must reede ja jõulukampaania toimisid väga hästi. Olenemata negatiivsetest majandusuudistest, mis meedias ringi käivad, olid detsembri külastatavuse numbrid positiivsed.  

Eks aasta esimene kvartal näitab, kuidas hinna- ja käibemaksu tõus meid mõjutab. Hetkel on veel vara ennustusi teha, aga muus osas on kõik hästi. Kantar Emori viimaste uuringutulemuste järgi olid Rocca al Mare keskus ja Kristiine keskus teisel ja kolmandal kohal pärast Ülemiste keskust. 

Meie eesmärk on muutuda strateegiliselt rohkem teenuskeskseks keskuseks. Paneme sellele rohkem rõhku ning võtame ka turunduses arvesse. Meil on mõned uued üürnikud, Rocca al Maresse tuleb lisaks teine toidukauplus ehk Selver. Tahame, et keskustes oleks rohkem terviseteenuseid ja näiteks hambaravikliinikuid. Liigume sinna, et keskused ei oleks kaubanduskeskused, vaid siin oleks mitmeid teenuseid. 

kristiine tervisenadal 1 marek metslaid
Tervisenädalal tehti trenni ebatavalistes paikades. Foto: Marek Metslaid

Kuidas käibemaksu tõus keskuste turundusele mõjub? Ragn-Sellsi boss Kai Realo ütles sügisel TULI-le, et inimesed tahavad sooduspakkumisi ning näiteks bränditurunduse tegemine pole praegu kõige mõistlikum. 

Eks me näe, mida esimene kvartal toob. Praegu on näha, et hinnatõus on mingil määral pidurdunud. Paljud kaupmehed teevad sooduskampaaniaid. See surve tuleb tarbijalt, kes tahab kaupa soodsalt osta. 

Kindlasti mängib hindades olulist rolli tihe konkurents e-kaubanduses, eriti just tööstuskaupade segmentides. Jaekaupmeeste jaoks on oluline sisseostetud hooajaline kaup lõpuks maha müüa, et uutele kaupadele ruumi teha. Sooduskampaaniad mängivad kindlasti tänavu ja ka tulevikus olulist rolli, inimesed võtavad neist aktiivsemalt osa. Trend on jätkuvalt see, et otsitakse sooduspakkumisi. 

Oleme kasvõi näinud, et must reede on muutunud tugevaks kaubanduspühaks. Inimesed teavad, et aasta kõige olulisem ostupüha on tulemas ning sellele ajale ajastatakse palju oste. Mahud kasvavad ja soodustused muutuvad iga aastaga üha suuremaks. 

Konkurents on suur. Kas see võib tähendada, et inimesed väga ei tunne käibemaksu tõusu? 

Arvan, et kaupmehed teevad selle inimestele läbi erinevate kampaaniate ja pakkumiste võimalikult söödavaks (muigab – toim.). Kui näeme soodsaid hindu, siis tarbija võib-olla tõesti justkui ei tunneta seda, aga pikemas perspektiivis annab see tunda. 

Tarbimine ei kao. Võib-olla inimesed on ostude sooritamisel tundlikumad ning ostud on rohkem läbimõeldud ning nii võikski ju kogu aeg olla. 

Mind üllatas, kui palju räägiti automaksust ja kui vähe käibemaksu tõusust, kuigi see puudutab rohkem inimesi. Selle vastu oleks võinud näiteks kaubanduskeskused sõna võtta, kuid ma ei näinud seda.

Aasta lõpp näitas, et suurte kodumasinate ostu ei lükatud edasi, vaid tehti enne käibemaksu tõusu ära. Tundub, et käibemaksu tõus oli tarbijatele väga arusaadav. Nad adusid muutust ning teadsid selgelt, mis tulemas on. Automaksu ümber on olnud palju rohkem diskussiooni, küsimusi ja ebaselgust. Seetõttu võib tunduda, et käibemaksu tõus on justkui kergemini alla neelatav. 

Millised tänavu teie turunduseelarved on, kas suuremad või väiksemad kui tavaliselt? Mõni ütleb, et kriisi ajal peab kõvasti juurde kütma, teine loeb iga sendikest.

Äärmiselt oluline on turunduseelarvet võimalikult hästi ja nutikalt kasutada. Turundust ei saa sellisel perioodil kindlasti alahinnata. Meie eelarved on viimased aastad muutumatuna püsinud. Küll on suurenenud kulud makstud meediale, üritustele, agentuurile, tootmisele – põhimõtteliselt kõigele. 

Kokkuvõttes tähendab see, et oleme pidanud nutikamalt ja väiksemate vahenditega läbi ajama. Oleme keskendunud kanalitele ja kampaaniatele, mis on hästi töötanud ning toovad tulemuse. 

Samas oleme kasutusele võtnud uusi meetmeid, et keskuse mainet ja brändingut värskena hoida ning harjutada ka nooremat põlvkonda keskustes käima. Koolikampaaniad ja Kristiine keskuse Täismaja on väga hästi toiminud, jätkame nendega ka see aasta ja tulevikus. Mullu käivitasime esmakordselt Tervisenädala kampaania ning tegime Ostudisko.

Tervisenädal ei olnud ostukampaania, vaid puhtalt kogukonda hoidev brändingukampaania. Pakkusime tervislikku eluviisi ja meelelahutust. Nädala jooksul toimusid keskuses eri kontseptsiooniga treeningud. Inimestel oli võimalik pimedas aatriumis trenni teha või joosta läbi keskuse. 

Halloweeni ajal tegime PR-aktsiooni, kus mõjuisik jäi keskusesse lõksu ning näitas seda TikTokis. See oli noorte seas väga populaarne ning saime meelelahutusväljaannetes palju kajastusi. See mõjub noortele kindlasti rohkem kui allahindluskampaania. 

Meie jaoks on oluline tugevdada Roccas kogukonnakeskuse mainet. Mullu oli IRONMANi triatloni võistluskeskus meie kaubanduskeskuse ees. Seal osales inimesi mitmekümnest riigist, kes muidu piirkonda ei satukski. Ka sel aastal on läbirääkimised IRONMANi korraldusmeeskonnaga edukaks osutunud ning spordisündmuse võistluskeskus saab taaskord olema Rocca al Mare keskuses. 

ironman 1 raul mee
IRONMANi triatloni kese on ka tänavu Rocca al Mare keskuse ees. Foto: Raul Mee

Mainisid TikTokki. Teie keskustel kontosid pole. Miks? 

Oleme seni teinud erinevate sisuloojatega projektipõhist koostööd. Oma konto loomise üle oleme pikalt arutlenud. See on jäänud selle taha, et on vaja kindlat eesmärki. Meil peab olema oma nišš, millega platvormi siseneda. Oleme seda agentuuride ja tiimiga arutanud. See on suund, mida proovime sel aastal rohkem avastada. Võib-olla ühel päeval leiate meid sealt! 

Kas e-kaubandus on teile suurem konkurent kui näiteks Ülemiste? Kummaga pigem võistlete? 

Lisaks ostlemisele on meil oluline pakkuda ka emotsioone. Mingil määral e-kaubandus isegi toetab meid. Paljud tellivad kaubad poodi ning vaatavad siis keskuses ringi. Eks sõbralikult konkureerime ja toetame üksteist. Ja  ei saa ära unustada, et ka Kristiine ja Rocca al Mare mingil määral konkureerivad omavahel. 

Kui palju näete vaeva, et kahe keskuse turundus liiga sarnaseks ei kipu muutuma? 

Eelmisel aastal võtsime mõlemas keskuses kasutusele uue brändi ja identiteedi. Varasemalt olid meie keskused veelgi rohkem sarnased, kasutasime palju samalaadseid värve ja pilte. Nüüd on Kristiine erksama ning värvikama ilmega, Rocca al Mare pigem soe ja perekeskne. Toonid enam üksteist ei sega ning saame keskuseid kommunikatsioonis eristada. 

Küll on meil mitmeid kampaaniaid, mis on kahe keskuse ülesed. Aja, kulu, tootmise ning agentuuri kontekstis on neid mõistlik teha.

On sul selleks aastaks turundusjuhtidele soovitusi, kuidas keerulisel ajal vastu pidada? 

Nagu ennist mainisin, püüame jätkata tegevuste ja kampaaniatega, mis on meile tõeliselt edu loonud ja toonud. Kindlasti ei saa turundust alahinnata ning tuleb hoida turul tugevat positsiooni ning olla aktiivselt pildis. Eks näis, mis aasta toob.

Sel aastal püüame panna rohkem rõhku nii keskuse sisesele kui ka ümbritsevale keskkonnale, lähtuvalt strateegiast peavad meie grupi keskused olema 2030. aastaks süsinikneutraalsed. Oleme mõlemas keskkonnas ellu viinud suuri samme, et olla energiatõhusamad ning kajastame seda tänavu rohkem ka oma turunduses. Püüame ellu viia Rohenädala, kus keskendume puhtalt keskkonnateemadele. 

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt