Havasi uuring: globaalne meediahiid Google on brändide võrdluses kiindumuselt nii Eestis, Lätis kui ka Leedus nr 1
Samas võib Eesti puhul 74% brändide puhul väita, et enamus inimestest ei hooliks, kui need kaoksid.
Havas on mõõtnud Baltimaades brändide kiindumust iga kahe aasta tagant. Nii globaalse kui ka Eesti turu kogemuse põhjal on kiindumus oluline näitaja, kuna on väga tugevalt seotud brändi tähendusrikkusega ehk sellega, kuidas inimesed tajuvad lisaks toodetele ja teenustele ka brändide reaalset panust nende isiklikku elukvaliteeti kui ühiskonda laiemalt.
Lõppenud 2020. aastal näeb Eesti brändide kiindumuse edetabeli tipp välja nii:
1) Google (84% neist, kes brändi vähemalt mõnevõrra tunnevad, hooliks kui see kaoks).
2) Päästeamet (samuti 84%)
3) Häirekeskus (82%)
Kuigi kolmes Balti riigis on brändi kiindumuse edetabeli esikümme mõnevõrra erinev, siis oluliseks sarnasuseks on tõsiasi, et Google on kõigis kolmes riigis esikohal. Eestis hooliks 84% vastanuist, kui Google’i bränd kaoks. „Inimesed tajuvad Google’i teenuseid vajaliku osana oma argielust, milleta ei kujuta seda ette. Meediaettevõtte ärimudeli loogikast johtuvalt tunduvad teenused tavainimestele enamjaolt tasuta olevat, kuna reklaamitulu teenitakse muid kanaleid pidi,“ nentis Havasi uuringute juht Mauri Sööt.
Sarnaselt varasematele aastatele on olulised riigi toimimisega seotud institutsioonid hõivanud hulga parimatest positsioonidest: 2. kohal Päästeamet, 3. kohal Häirekeskus ning 4. kohal Politsei- ja Piirivalveamet. „See ei kinnita automaatselt, et kõik top20 avaliku sektori institutsioonid on brändi ehitamisse meeletult investeerinud, vaid lisaks tuleb arvestada, et tegu on teenustega, mille olemasolu katab Maslow vajaduste püramiidi ühte baasvajadustest – turvalisust“, kommenteeris Sööt.
Seda, et möödunud aasta oli koroonakriisi tõttu erinev, peegeldab ka fakt, et 5. kohal on brändide kiindumuse põhjal Eesti Haigekassa (79%), 6. kohal Tartu Ülikooli Kliinikum (77%), 8. kohal Regionaalhaigla (76%), 11. kohal Omniva (74%) ning 14. kohal Terviseamet (72%). Sarnast trendi näeme ka Lätis, kus esikümnes on nii postiettevõte Latvijas Pasts kui ka Omniva. Leedus paistavad aga tippude seas kahte apteegiketti – EuroVaistinė koguni 4. kohal ja Camelia Vaistine 9. kohal.
Eesti kommertsbrändidest on 20 tippbrändi seas, mis lähevad kõige laiemale elanikkonnale korda, 7. kohal Kalev (77%), 16. kohal Farmi (71%) ja 20. kohal Eesti Pagar (69%). „Armastatud Eesti toidubrändide turundust tuleb hea sõnaga tunnustada, sest nendeta ei kujuta oma elu ette sama suur hulk inimesi, nagu mitmete avaliku elu toimimist tagavate institutsioonideta. On sümboolne, et magusabränd Kalev on võtnud 7. positsiooni täpselt kahe suurhaigla vahel (6. kohal TÜ Kliinikum ja 8. kohal Regionaalhaigla),“ sõnas Sööt.
Tähelepanuväärne on, et kõige laiemalt lähevad inimestele korda eelkõige need brändid, mis on võtnud või peaaegu kätte võidelnud kategooria sünonüümi staatuse. Söödi sõnul kinnitab seda tõik, et top20-s on vaid kaks omavahel konkureerivat brändi, milleks on haiglad.
Rahvustunnuse põhjal on eestlaste seas suurim kiindumus Päästeametil (86%) ja mitte-eestlaste seas Google’l (84%). Eestlaste ja mitte-eestlaste erinevus on suurim eestlaste kasuks järgmiste brändide puhul: Mercedes Benz (32% vs 15%), Laulu- ja Tantsupidu (67% vs 37%), Renault (21% vs 12%), TV3 (70% vs 44%) ja Coop Pank (38% vs 24%). Samas on venekeelsete inimeste seas kiindumus oluliselt kõrgem selliste brändide puhul nagu Odnoklassniki (34% vs 10%), STV (21% vs 7%), PBK (55% vs 16%), Vk.com (36% vs 16%) ja Yandex (28% vs 15%), aga huvitava faktina näiteks ka Erakond Eesti200 (28% vs 15%).
Havas’i globaalne uuring Meaningful Brands viidi läbi lõppenud aastal veebiküsitlusena ja Baltimaades hõlmas see kokku 9645 inimest.
Osana üleilmsest võrgustikust pakub Havas Baltimaades 360º turunduskommunikatsiooni- ja digiteenuseid. Eestis kuuluvad Havas’i alla reklaami- ja kommunikatsiooniagentuur Havas Creative, meediaagentuur Havas Media ning digiagentuur Havas Digital.
Silja Oja, TULI