09.01.2025

ARVAMUS | Hando Sinisalu: 2025 (ja kõik järgmised aastad) tuleb keskenduda välisturgudele

Reklaamitööstus on majanduse peegeldus. Ei ole võimalik, et ettevõtjatel läheb kehvasti ja neid teenindavad äriteenuseid pakkuvad ettevõtted õitsevad. Seega tasub vaadata, kuhu seavad fookuse ettevõtted. Ja ettevõtted panevad fookuse välisturgudele.

Hando Sinisalu. Foto: Erakogu

Eesti majandus saab kasvada ainult tänu ekspordile. Agentuuride jaoks on see ühtaegu nii suur ärivõimalus kui ka väljakutse. Kui ma ettevõtjana soovin laieneda Hollandi turule, siis kas võtan appi oma vana koostööpartneri Eestist või oleks mul mõistlik kasutada hoopis Hollandi tarbijate käitumist tundvat Hollandi agentuuri?

Kui Eesti peamised eksportijad oleksid näiteks massitarbijale bränditud maiustusi müüvad firmad, oleks ilmselt riskivabam kasutada sihtturu tarbijate hingeelu tundvat kohalikku agentuuri. Kuigi ka siin on erandeid ja vahel on vaade kaugelt hoopis värskem. Õnneks tegutsevad peamised Eesti eksportöörid (IT, puit, masinatööstus jms) B2B valdkonnas, müües oma tooteid ja teenuseid teistele ettevõtetele.

Hea uudis on see, et B2B valdkonna turundus on vähem asukoha- ja kultuurispetsiifiline kui laiale tarbijaskonnale suunatud turundus. Halb uudis aga see, et B2B turundajad kipuvad olema arvamusel, et Eesti agentuurid B2B turundust hästi ei valda. See arvamus tugineb paljudele intervjuudele ja konverentside vestlusringidele, mida olen Marketing Parrotis läbi viinud.

Eesti agentuurid on selleks liiga väikesed, et välisturgudele oma esindusi rajada. Isegi ühe kodukontoris töötaja palkamine võib olla liiga suur kulu. Ainus riskivaba ja jätkusuutlik laienemine uutele turgudele saab toimuda läbi partnerite võrgustiku. Ja minu arvates ei ole hea mõte selleks kasutada klassikalist agentuuride network’i, sest sellesse on juba eos sisse programmeeritud huvide konflikt. Kes on peamine töötegija ja kes suurema raha saab?

Pigem oleks mõistlik oma rahvusvaheline võrgustik ise üles ehitada, kasutades selleks nii vabakutselisi kui ka agentuure teineteist täiendavatest valdkondadest – näiteks Eesti loovagentuur teeb koostööd Hollandi PR-agentuuriga. Sellised koostööpartnerid täiendavad üksteist, mitte ei konkureeri.

Kokkuvõttes: sinu kliendid liiguvad välisturgudele ja äri kasv saab toimuda vaid ekspordist. Eesti agentuurid peavad senisest rohkem tegema rahvusvahelist koostööd ja samuti parandama oma kompetentse B2B turunduse vallas.

Autor: Hando Sinisalu

Hando Sinisalu on korraldanud turunduskonverentse rohkem kui 30 riigis, Indoneesiast kuni Botswanani. 5.-6. veebruaril toimub Tartus rahvusvahelise äri konverents Bluebird, kus laval üle 30 esineja.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt