15.08.2023

INTERVJUU | Golden Drumi president Mojca Briščik: loovuseks peame leidma viisi, kuidas vahel rajalt kõrvale kalduda

Valdkonda ootavast talendikriisist, loovusest, tehnoloogiast ning festivalist endast jutustas TULI-le Golden Drumi president Mojca Briščik. Kesk- ja Ida-Euroopa riikidele avatud reklaamikonkurss jagab tänavu auhindasid 9.-10. oktoobril Sloveenias. Töid saab esitada 1. septembrini.

Golden Drumi president Mojca Briščik. Foto: Erakogu

Kas Kesk- ja Ida-Euroopa agentuuride loovuses on midagi iseloomulikku? Midagi sellist, mida mujal ei kohta? 

Loovusest rääkides peame mõistma, et see mõiste sisaldab laia oskuste spektrumit väga erinevates valdkondades. Lugesin huvitavat artiklit, mis rääkis, kui tähtis on kultuuri mõju loovusele.

Mõned väidavad, et loovuse eellaseks on konkreetne kultuuriline dimensioon ehk kultuuriline sidusus. Sidusus on määr, milles ühiskonda iseloomustavad tugevad sotsiaalsed normid ning madal taluvuslävi normidest erineva käitumise suhtes. See suunab üksikisikuid end psühholoogiliselt kohandama, märksõnadeks ettevaatlikkus, ennustatavus ning distsipliin. Kuigi mõnes kontekstis – näiteks tõhususe parandamiseks – on see kasulik, siis üldiselt pärsivad sellised psühholoogilised kohandumised loovust.

Loovust soodustamise ja piiramise teemadel tahaksin jagada mõtet Stanfordi professori Tina Seeligi artiklist: “Erinevad piirangud mängivad loomingulisuses tähtsat rolli. Kui ressursid on piiratud, peame tegema valikuid ning leidma probleemide lahendamiseks loomingulisi viise. Peame ohverdama selle, mida tahame teha, selleks, et teha asju, mida peame tegema. Piirangud sunnivad meid asju läbi mõtlema, prioritiseerima ning olema nii innovatiivsed kui võimalik.”

Peame loomingulised olema. Minu sisemist loovust toidavad igapäevaelu, raamatud ning mu lapse perspektiiv. Minu kümneaastasele pojale meeldib eksperimente teha ning asju ehitada. Koos isaga ehitasid nad päikesesüsteemi ning värvides oli see päris tõetruu. Samas meisterdas ta vulkaani mudeli ning värvis selle täpselt nii nagu ta ise tahtis ehk vikerkaarevärvi. Ma küsisin temalt, kas ta teab, milline vulkaan välja näeb. Ta vastas: “jah, aga ma kujutasin vulkaani oma peas just nii ette.”

Üles kasvades ning kogemusi hankides kordame alateadlikult mustreid, mis meid piiravad. Peame leidma viisi, kuidas vahel rajalt kõrvale kalduda ning kuidas olla piisavalt julged, et uskuda, mida teeme ning selle eest seista. 

See on minu vastus küsimule, miks Kesk- ja Ida-Euroopa agentuurid suudavad teha tähendusrikast tööd, mis kannab endas pärimust, kultuuri ja ainulaadsust. 

Kuidas agentuurid seni tehisintellektiga kohandunud on? Cannes’is muust ei räägitudki, kui sellest, kuidas AI valdkonda muudab. 

AI-l põhinevad lahendused muudavad nii seda, kuidas me informatsiooni hangime kui ka seda, kuidas töötame. AI laialdamine kasutamine muudab esmalt, kuidas informatsiooni otsitakse ning kuidas internetis meediat tarbitakse.

Arvatakse, et tulevikus asenduvad veebilehed nutikate juturobotitega, mis vestluse abil kliendi probleemid iseseisvalt lahendab. Hea näide on Siri. 

Oma töös saame juba praegu ChatGPT teiste programmidega ühendada, et saaksime oma kalendrit organiseerida, dokumente muuta jne. Tehnoloogia muutub iga päev ning paljude ettevõtete jaoks on põhirõhk andmetel ja analüüsil, süsteemide integreerimisel ning müügi automatiseerimisel. Müüjad vajavad täielikku ülevaadet kliendist, et ROI’d parandada ning tulemusi suurendada. Et need andmed meie jaoks tööle panna, on vaja tsentraliseeritud andmebaasi, mis aitaks andmeid hallata ning mille toel saaks ehitada veelgi jõulisema analüütikavõimekuse. 

AI ei saa muuta meie valdkonna tuuma ehk emotsioone esile kutsuvat loovust, aga AI-d saab kasutada väga hea abilisena. 

Kui AI kõrvale jätta, siis milliseid muudatusi on valdkonnas lähiaastatel oodata? 

Arvan, et oluline pole mitte rääkida trendidest, vaid talendikriisist. Seda kogu maailmas. Maailma reklaamiliit (WFA) tõi viimasel kohtumisel välja, et 48% turundajatest, agentuuridest ning ettevõtetest usuvad, et meie tööstust ootab ees ajaloo kõige suurem talendikriis. 

67% inimestest vastajatest arvab, et talentide puudus on takistus, mis ei lase äridel kasvada. See on päris hirmuäratav fakt, nii et me peame panustama rohkem raha ja aega, et noori põlvkondi harida. Valdkonna tulevik on noorte kätes. Neid peab aga inspireerima, et nad tahaksid turunduses töötada. 

Mida tänavune Golden Drum pakub?

Täiesti uueks kategooriaks on “Creative Media Excellence Drum”. Samuti jagame välja paar uut auhinda: “Media Agency of the Year” ning “Game Changer”. Golden Drumi südameks on konkurss ning seetõttu arutame igal aastal agentuuride ja võrgustikega, mis kategooriad eemaldada ning milliseid lisada, et konkurss peegeldaks valdkonna hetkeseisu. Festival on avatud 42 eri turule ning fookus ja valgusvihk püsib endiselt Kesk- ja Ida-Euroopa regioonil.

Golden Drumi ei tasu maha magada, sest edukad agentuurid saavad end rahvusvahelistele klientidele näidata, mis pikemas plaanis tähendab rohkelt uusi ärivõimalusi. Samuti saab festivalil koguda WARCi pingerea punkte ning kõik Grand Prix võitnud tööd saavad tasuta osaleda The Immortal Awardsil. 

Eesti on meie jaoks alati oluline turg olnud ning seetõttu oleme eriti uhked, et tänavu on üheks žüriiliikmeks EssenceMediacomi Eesti tegevjuht Olga Peresild, kes hindab töid uue meedia kategoorias. 

Lõpetuseks, festival on tagasi Sloveenia rannikul Portoroži linnas, kuid üritusi – muuhulgas lõpupidu – leiab aset ka Piranis. 

Osale konkursil

PS. TULI liikmed leiavad sooduskoodi Golden Drumil osalemiseks partnerpakkumiste alt TULI liikmekeskkonnast

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt