Eesti ettevõtjad vaatavad üha enam emiraatide suunas
Eesti ettevõtjad püüavad oma äridega üha enam edu saavutada Araabia Ühendemiraatides või ka laiemalt Pärsia lahe piirkonnas. Emiraatides elab üle 200 erineva rahvuse, seega on õige kliendibaasi ja turunduskanalite valimine võtmetähtsusega, nendivad sel suunal Eesti ettevõtteid toetavad NOH Production digiagentuuri partner Birgit Karus ning Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) Gulfi regiooni esindaja Ege Devon.
“Emiraatide turule sisenedes tuleb arvestada, et see on ressursimahukas, nii ajaliselt kui ka finantsiliselt. Tehinguteni jõudmine võtab pikalt aega ja eeldab regulaarset kohalkäimist, veelgi parem, kohalolemist,” nendib EISi Gulfi regiooni esindaja Ege Devon.
Tema sõnul on tihti barjääriks ka ärikultuurilised erinevused. “Enne tehinguteni jõudmist soovib vastaspool sind tundma õppida ja on vaja saavutada usaldus, alles siis liigutakse edasi äritehinguni. Põhjamaades oleme harjunud pigem sellega, et toode ja hind peavad eelkõige sobima, isiklikud suhted on tagaplaanil,” selgitab Devon.
“Emiraadid või Gulfi turg laiemalt on IT, kaitsetööstuse, digimeditsiini ja toiduainetööstuse fookuses. Sellest lähtuvalt korraldab EIS igal aastal piirkonda kontaktreise ja osaletakse Eesti ühisstendidega piirkondlikel messidel,” räägib Devon.
Ka on Devoni hinnangul vaja väga hästi teada, millised turunduskanalid on sobivaimad ja kõige efektiivsemad, kuna turundus on kallis. Tihti on vaja kohendada oma kampaaniaid ja sõnumeid kohalikule turule sobivaks, siinkohal on hea, kui turundajad saavad aru ettevõtja tootest-teenusest ja samal ajal hoomavad kohalikku konteksti.
Piirkonnas Eesti ettevõtjaid turundusega toetanud NOH Production partner Birgit Karus sõnab, et nemad on seni kaasa aidanud just disainiettevõtete käekäigule. Üheks heaks näiteks Eesti päritolu disaineri Riina Laanetu kaubamärgi tutvustamine Araabia Ühendemiraatide suunal. Tema sõnul on Eesti toodetel hea potentsiaal piirkonnas läbi lüüa: “Sageli arvatakse, et Dubai teema on vaid kuld ja kard, kuid tegelikult hinnatakse kõrgelt hoopis euroopalikku põhjamaist stiili, toodete head kvaliteeti ning materjalide naturaalsust – näiteks täispuitu, puuvilla ja villa.”
“Oleme ise palju Dubais kohapeal ja turu tunnetus on hea. Suudame Eesti ettevõtetel aidata optimaalse kuluga soovitud publikuni jõuda ning leida olulisi kontakte, kellele oma kaubamärki tutvustada,” räägib Karus.
Eesti ettevõtjate kogemused kohalike turundusagentuuridega on tema sõnul mitmesugused.
“Kurdetakse nii seda, et rahaliselt pole Eesti ettevõtetel võimalik endale sealseid tasusid lubada, aga sedagi, et esinduslike kodulehtede ja nägude taga peitub sageli hoopis teine meeskond. Müüki ja tegelikku tööd võib teha erinev partner ning petta saamise oht on suur,” märgib Karus.
Toimetas: Siim Kera, TULI