03.03.2022

Eksperdid: reklaamiseadus on aegunud ja tekitab segadust

TTJA ja TULI koostöös sündis kolmas juhend, mis aitab orienteeruda keerulises seaduste rägastikus. Varasemad juhendid puudutasid alkoholireklaami ja korrektset reklaamimist sotsiaalmeedias. Sel nädalal lansseeriti finantsteenuse reklaami juhend. TULI uuris valdkonna ekspertidelt, miks on üldse selliseid dokumente vaja.

Olav Osolin. Foto: Erakogu

„Eestis reguleerivad reklaami avaldamist mitmed seadused, kuid paraku tekib reklaamijatel nii mõnigi kord raskusi nendest arusaamisel,“ selgitab kogenud reklaamiekspert Olav Osolin. „Seepärast ongi TTJA koostanud mitmeid juhendeid, kuidas üht või teist reklaamindusega seotud seadusepügalat tõlgendada nii, et reklaamid ei satuks seadusega vastuollu.“ 

Osolin jätkab: „On tervitatav, et TTJA on kaasanud juhendite väljatöötamisse ka reklaami tellijaid, kavandajaid ja avaldajaid. Tänu sedasorti koostööle muutub reklaamindus selgemaks nii reklaamijatele kui ka selle valdkonna riigipoolsele järelvaatajale. Kuna ma olen osalenud nii juhendeid väljatöötavates töögruppides kui ka TTJA juures asuvas reklaaminõukoja töös, siis olen oma silmaga näinud, et kuigi reklaamindust reguleerivad seadusepügalad on mustvalgelt kirja pandud, vajavad nende ridade tõlgendamisel enamat selgust kõik osapooled.“

TULI juhatuse liige ja SEB panga Balti brändi- ja jätkusuutlikkuse juht Eha Talvist-Reinsalu tõdeb, et reklaamiseadus on aegunud ja vajab tänapäevastamist. „Minu jaoks on finantsteenuste reklaami juhendi loomine ja lansseerimine märgilise tähtsusega ning näitab seda, et on aeg tõmmata tähelepanu faktile, et reklaamiseadus on aegunud ning ei täida enam sellele püstitatud eesmärke,“ arutleb Talvist-Reinsalu.

eha talvist reinsalu jake farra 0033k seb1s e1645006622842
Eha Talvist-Reinsalu. Foto: Jake Farra

„Kui tuua näiteid finantsvaldkonnast, siis kõige keerulisem on hetkel turundajatel olukorras, kus osasid tooteid on sisuliselt võimatu reklaamida, kui sa just nn nipitada ja piire katsetada ei taha. Näiteks laenutoodete puhul on lubatud välja tuua vaid toote nimetus, logo ja disclaimer. Tegelikult oleks vaja selget kokkulepet, kuidas jagada inimestele kriitilist infot, mida nad reaalselt vajavad.“

Ootused uuele juhendile on suured

Talvist-Reinsalu sõnul on teine oluline teema disclaimeri ehk kohustusliku info lisamine. „Disclaimeri eesmärgiks on klienti teavitada, kes pakub konkreetset toodet või teenust, kust leiab rohkem infot toote kohta ja mõnel juhul ka klienti hoiatada. Hetkel on kohustusliku info osa läinud kohati aga väga pikaks ja keeruliseks ning ei ole kindel, et tavainimene neid lugeda jõuab või kõikidest arvutustest aru saab,“ ütleb ta. 

SEB panga Balti brändi- ja jätkusuutlikkuse juht jätkab: „Neid peamisi valukohti – ja loomulikult ka kõike muud olulist – arvesse võttes on ootused vastloodud juhendile päris suured. Soovime juhendiga teha reklaamiseadust kõikidele selgemaks (suured finantsettevõtted eriti reeglite vastu ei eksi, kuid on näiteid järelmaksu või krediitkaarti pakkuvatest e-poodidest, kes kas teadmatusest või mõnel muul põhjusel seadust ei järgi), et juhendist saaks igapäevane abimees. Nii klientidele kui ka neid teenindavatele agentuuridele. Et sektori uued kolleegid ja agentuurid saaksid ennast finantsteenuste turundamisele seatud piirangutega kurssi viia ja vältida sellega eksimusi. Ehk siis ühtpidi harida turgu, teisalt toetada ja tuua välja raskemad kohad, mis seadusest ei pruugi olla üheselt tõlgendatavad. Loodan siiralt, et juhend leiab rohkelt kasutust ning toob kõigile asjaosalistele kasu.“

TULI poolt finatsteenuse reklaami juhendi töögruppi juhtinud aegntuuri Tank loovjuht Joel Volkov kutsub riiki üles võtma reklaamivaldkonda tõsisemalt, mis tähendab ka seaduse tänapäevastamist. „Tegelikult vajame reklaamiseaduse avamist ja reklaami kui ühe kõige suurema lisandväärtusega majandusharu strateegilist mõtestamist kõige kõrgemal riiklikul tasemel. Aeg on võtta maailma üht kõige kiiremini kasvavat majandusharu tõsiselt ka siinkandis. Seda enam, et surve Euroopa Komisjonilt kõikvõimalikeks kaheldavateks muutusteks on järsult kasvav,“ selgitab Volkov.

Joel volkov18
Joel Volkov.

Saku Õlletehase turundusjuht Eva Maarend osales 2019. aastal avaldatud alkoholireklaami juhendi töögrupis. Saku Õlletehasele oli alkoholi reklaami juhendi koostamine, tuues laua taha kokku kõik seadusega seotud osapooled, väga oluline,“ meenutab ta.  

„Soovisime tõstatada probleemsed kohad reklaamiseaduse tõlgendamisel oma praktikast lähtuvalt, et veenduda, et oleme seadusloome instantside ning järelvalvet teostavate ametkondadega ühtmoodi aru saanud seaduse laiemast eesmärgist ning mõttest sätte taga. Oleme Saku Õlletehases aastaid seisnud alkoholi vastutustundliku tarbimise eest ja mõistame alkoholireklaami kultuuri osa ja panust sellesse.“

Maarend jätkab: „Koostöö TULI poolt juhitud töögrupis oli konstruktiivne ja täitis oma eesmärgi täielikult. Seisame kõik ühise eesmärgi nimel ja avatud dialoogi pidamine aitas seda tõestada ning edaspidi silmas pidada.“

Kaarel Täll, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt