Süstida või mitte süstida? Tänasest algab diabeedi teavituskampaania
Eestis põeb diabeeti umbkaudu 100 000 inimest. Diabeeti iseloomustab kõrgenenud veresuhkrutase ning see haigus on hakanud maailmas võtma epideemia mõõtmeid, mistõttu on oluline teadlikkust tõsta.
14. novembril tähistatakse Maailma Diabeedipäeva. Maailma Diabeedipäev sai alguse 1991. aastal Rahvusvahelise Diabeediföderatsiooni (IDF) ja Maailma Terviseorganisatsiooni vastusena diabeedi murettekitavale ülemaailmsele tõusutrendile.
Prognoositakse, et 2045. aastaks on diabeet igal üheksandal elanikul. Juba neljandat aastat korraldatakse Eesti Laste ja Noorte Diabeedi Ühingu ning Eesti Diabeediliidu eestvedamisel diabeeti põdejate toetuseks liikumisüritust, mis sel aastal toimub 18. novembril Kadrioru pargis.
„Diabeet on tõsine haigus, mille teadlikkus ühiskonnas on kahjuks üsna madal ja peame sellega tegelema,” räägib Eesti Laste ja Noorte Diabeedi Ühingu tegevjuht Kristi Peegel. “Meil on ligi 100 000 inimest, kes diabeeti põevad ja see number kasvab. Diabeeti on kahte tüüpi: 1. tüüp, millesse haigestuvad peamiselt lapsed ja noored, kuid ka täiskasvanud. Seda ei saa ei ennetada, ära hoida ega välja ravida. Inimene vajab diagnoosimise hetkest edasi elamiseks igapäevaselt insuliinisüsteid, et glükoos jõuaks rakkudesse. Selleks, et inimesel oleks elamiseks energiat, et ta ei sureks nälga. Seda haigust põeb Eestis u 900 last ja u 6000 täiskasvanut.
2. tüüpi diabeet on ainevahetushäire – inimese kehas on olemas insuliin, kuid organism ei oska seda efektiivselt ära kasutada, põhjuseks peamiselt ülekaal ja rasvumine. 2. tüüpi diabeeti põeb Eestis hinnanguliselt kuni 100 000 inimest, kellest 30% ei ole diagnoosi ametlikult saanud, kuid on juba haiged. 1. tüüpi diabeet on keeruline ja seda ei suuda teadus välja ravida. 2. tüüpi diabeedi korral saab inimene oma endise elu tagasi vaid juhul, kui ta korrigeerib 85% juhtudest oma kehakaalu, söömist, liikumist ja vaimset tervist.”
Selleaastase kampaania loovlahenduse on väljatöötanud Good Bits Studio. Kampaania loovjuhid Johan Kallas ja Karl Uibo.
„Kampaania puhul tahtsime vaatajale selgeks teha idee, et diabeet ei ole haigus, mis on kuskil turvalises kauguses,” selgitavad nad. “Diabeet on sulle oluliselt lähemal, kui seda arvad. Käitumismustrid, mis on peamised diabeedi tekitajad, on meile kõigile ärevaks tegevalt lähedal. Sümptomid, mis eeldiabeedile ja diabeedile viitavad, võivad jääda ja jäävadki väga tihti märkamata.
Kuna diabeet on nähtamatu haigus, oli meil vaja nähtamatu nähtavaks teha. Tegemist on praktiliselt pro bono kampaania ehk ilma eelarveta kampaaniaga. Meil oli see vaja teha kiiresti, lihtsalt ja soodsalt.
Tahtsime oma loovlahendusega piltikustada ideed, et päev otsa istumine ning halvad toitumisharjumused on kiireim tee diabeedini. Ehk kiireim tee enda igapäevase süstimiseni.
Insuliini regulatsiooni kehas kujutada on keeruline, aga süstal sümbolina illustreerib hästi kohti, kus me astume sammukese diabeedile lähemale. Samuti annab süstalde kasutamine hea visuaalse pingestatuse, mis võiks vaataja tähelepanu haarata.
Murekoht on praegu Eestis ka see, et tuhanded inimesed ei tea, et neil on juba eeldiabeet või diabeet. Elades diagnoosimata diabeediga võivad tekkida väga tõsised tüsistused. Tahtsime välja tuua peamised haiguse ilmnemise sümptomid. Et hoida kampaania terviklik, lahendasime ka peamiste diabeedi sümptomite kujutamise läbi objektide, andes nii edasi kustumatut janu ja väsimust.
Kommunikatsioonistrateegia osas ei kutsu me inimesi ainult liikuma, vaid tegema ka diabeedi teadmiste testi. See aitab inimesi harida ning vajadusel elustiili korrigeerida.“
Heategevuslik liikumisüritus toimub 18. novembril Kadrioru pargis, start on Eduard Vilde majamuuseumi esiselt platsilt. Üritusele saab registreerida end lehel diabeedipaev.ee. Kohapeal on võimalik mõõta oma veresuhkru taset.
Võta ka sina osa heategevuslikust kõnnist ja testi oma diabeedialaseid teadmisi.
Kampaania idee ja teostus: Good Bits Studio
Fotograaf: Karmen Kallas
3D: Kaspar Kuldkepp
Materjalide tootmine: Printlink
Meediapartnerid: Intense Growth Hub ja Postimees Grupp
Autor: Good Bits Studio