CASE STUDY | Head aega ekraanid! Kuidas Tele2 lõi pool miljonit tundi päriselu
Telkod pakuvad elutähtsat teenust, sest oleme rohkem ühenduses kui kunagi varem. Seejuures areneb tehnoloogia kiiremalt kui jõuame hoomata, mahtudes mugavalt meie taskusse. Taustal on vaimse tervise mured ja vaatamata kasvavale ekraanisuhtlusele oleme kohati üksikumad kui kunagi varem. Otsustasime Tele2s selles osas midagi ette võtta ja ekraanidele head aega öelda.

Tele2 andmed kinnitavad samuti, et netikasutus on viimastel aastatel hüppeliselt kasvanud – igal aastal üle 50%. Kindlasti on selles oma osa koroonaaja mõjutustel, sest 2019. vastu 2020. aastat toimus netikasutuse rekordkasv 94%. Pärast seda netikasutus nö normaliseerus, aga nii mõnedki teenused ja ajaveetmise viisid jäidki veebipõhisteks.
Vaatasime Tele2 andmetele peale. Praegu kasutatakse meie veebi ning iseteenindust 70-80% mobiiliseadmetes. Meie info ja ka sarnane statistika mujalt maailmast näitab, et inimesed on mobiilivaatesse suuresti üle kolinud.
Ekraaniaeg läheneb tööpäevale
Seetõttu otsustasime ka meie Tele2s lähemalt vaadata, mida selline netikasutuse kasv ekraaniaega arvestatuna tähendab. Kantar Emori 2022. aasta andmetel on keskmine ekraaniaeg naistel 4,95 tundi ja meestel 4,4 tundi. Üllatavalt veedavad beebibuumerid ekraanide taga juba keskmiselt üle 3 tunni päevas ja Z-generatsioon üle 6 tunni ehk pea terve tööpäeva. Üldistatult saab öelda, et 7. klassi õpilane veedab koolist tulles kogu õhtu nutitelefonis.
Keskmine päevane ekraaniaeg:
- Z-generatsioon (13-28a): 6,37 tundi
- Y-generatsioon (29-44a): 5,57 tundi
- X-generatsioon (45-50a): 4,4 tundi
- Beebibuumerid (61-70a): 3,38 tundi
Allikas: Kantar.
Nutiseadmed ei asenda sotsiaalsust
Digitaalne ühendus ei peaks olema ainus igapäevase suhtluse vorm. Nutitelefonide kaudu pääseb ligi rakendustele, mille algoritmid on üles ehitatud selliselt, et soodustada passiivset skrollimist (ingl k doomscrolling). Nutiseade haarab nii endasse, et unustatakse ajataju.
Journal of Social and Clinical Psychology avaldas 2020. aastal uuringu, milles leiti, et passiivne sotsiaalmeedia tarbimine on seotud madalama meeleolu ja suurenenud üksindustundega. Samuti näitas Lõuna-Korea Hanyangi ülikooli 2023. aasta uuring, et kui ekraaniaeg ületab 4 tundi päevas, kasvavad märgatavalt stress, unehäired, depressiivsed sümptomid ja suitsiidimõtted.
Julgus tunnistada ja midagi muuta
Eelmise aasta kevad-suvel liitus Tele2 koostööprojektiga „Minu parem Eesti“, et teiste ettevõtetega koostöös panustada ühiskonna paremasse tulevikku. Projekti raames viidi läbi küsitlus Eesti inimese hulgas, millest selgus, et inimesi kõnetab enim just noorte vaimse tervise toetamine läbi tõenduspõhiste lühisekkumiste.
Tundsime Tele2s, et selline toetus ja teema on meile vägagi südamelähedane. Tegeleme tööandjana tugevalt oma töötajate vaimse tervise hoidmisega, mida kinnitab ka 2024 vaimset tervist väärtustava organisatsiooni kuldmärgis. Peame seda väga oluliseks ja soovisime selles valdkonnas ka ettevõttest väljapoole midagi teha.
Nägime, et telkona saame vaimsesse tervisesse otseselt panustada. Müües telefone ja teisi nutiseadmeid ning pakkudes erinevaid seotud teenuseid, on meil vastutus rääkida ekraanide teadlikumast kasutamisest.
Head Aega ekraanidele
Pühad on paljude jaoks ainuke aeg, et oma lähedastega näost näkku kohtuda. Aeg, mil võiks olla päriselt kohal. Tele2 andmete põhjal tõusis varasematel aastatel netikasutus detsembris võrreldes novembriga 5-6%. Tundub justkui vähe? Kui see teisendada tundidesse, on see näiteks 794 498 tundi Instagramis skrollimist.
See teadmine tõstatas meis põhjusega mässaja ja otsustasime, et soovime just jõuludel inimeste nutiharjumusi veidigi muuta. Nii sai alguse „Head aega ekraanid!“ jõulu- ja brändikampaania.
Aga…
Detsember on ühtlasi meie seadmemüügi kõrgaeg. Jõudsime arusaamisele, et me ei soovigi öelda, et seadmed on kurjast. Nutimaailmas elame nii täna kui ka tulevikus. Seadmed on ka üks viis, kuidas saada infot vaimse tervise probleemide kohta, teha videokõnesid oma lähedasega, kuulata saateid, lugeda raamatuid jne.
Lahendusena liitsime brändikampaania alla ka seadmesutsu, mille sõnumiks sai: „Pista telefon pühade ajaks sokki ja naudi päriselt lähedaste seltskonda!“ Seadmed on praktiline ja nutikas kingitus, aga seejuures kutsusime inimesi olema teadlikumad nende kasutamises. Võtsime teadliku riski, ise uskudes kampaania õnnestumisse.
See ei olnud veel kõik!
Tele2 on läbi aastate oma kliente jõulude ajal kaasanud ja neile erinevaid toredaid vabaaja tegevusi kinkinud. Näiteks oleme pakkunud tasuta uisutamise, ergutava talisupluse ja lõõgastava sauna võimalusi. Möödunul aastal oli samuti selge, et soovime tänada ja hoida enda kliente ning selle kampaaniaga ühendada.
Astusime kampaania raames ekstra sammu ning jõulude ja aastavahetuse vahelisel perioodil toimus tasuta Tele2 Hea Aja Festival Tallinnas ning Tartus. Üritusel jagus tegevusi kogu perele ja igale maitsele. Festivalil oli näojooga, helimeditatsioon, liivamandalate tegemine, tantsu ja trummi töötoad, batuudid, ronimissein, võrkpall ning rannatennis jpm.
Meil tekkis isegi korraks positiivne probleem, sest registreerimise põhjal oli huvilisi nii palju ja pidime läbi mõtlema, kuidas kõik tulijad ära mahutame. Kõige toredam oli aga näha, et kohale tulnud inimesed veetsid mõnusalt aega, osalesid aktiivselt pakutud tegevustes ja ekraane ei olnud pea üldse näha.
Tulemused räägivad enda eest
Meie jaoks üks olulisim näitaja – netikasutus – tõusis detsembris tavapärase 5-6% asemel vaid 1,87%. See tähendab, et meie „Head aega ekraanid“ kampaania aitas pühade perioodil vähendada mõttetut skrollimist 500 000 tundi. Mõjutasime päriselt oma klientide käitumisharjumusi ja oleme selle üle väga uhked!
Üllatuslikult ei kannatanud kampaania tulemusena seadmemüük, mis hoopis kasvas – kui 2023 täitus seadmemüük tükis 126% eesmärgist, siis 2024 ehk kampaania ajal isegi 155% eesmärgist. Seejuures olgu öeldud, et aastaga olid kasvanud ka eesmärgid.
Meie Hea Aja Festivali rahulolu oli järelküsitluse tulemusel suurepärane 9,1/10st. Lisaks oli selle kõige tulemusena rõõm näha, et brändi NPS skoor tõusis veebruar vs. november 4%! Kokkuvõttes oleme rahul, et suutsime edukalt pühade ajal ekraaniaega vähendada ja sealjuures brändi armastust kasvatada!
Autor: Ketlyn Toomsalu, Tele2