21.03.2022

Case study: kuidas sündis karmist liiklusõnnetusest kampaania

Mida teeb loovjuht, kes satub purjus juhi tõttu autoõnnetusse? Kampaania! Et teised ei satuks. Just nii sai alguse Nobel Digitali ja Eesti ettevõtete initsiatiivil valminud kampaania, mis teadvustab joobes juhtimise tagajärgi. 

Viivuks peab tagasi minema eelmise aasta pimedasse oktoobriõhtusse, kui Nobel Digitali loovjuht Kadi Abe sõitis abikaasa ning kahe lapsega Pärnusse. Järsku ilmus kõrvalteelt neile ette masin, mida juhtis purjus nooruk. Õnneks ei saanud keegi eluohtlikke traumasid, kuid elu käis silme eest läbi, šokk oli suur ning vigastused paranesid mitu kuud.

„See oli tegelikult juba kolmas kord, kui sattusin õnnetusse, mille põhjustas joobes juht,“ ütleb Abe. „Seepärast hakkasingi mõtlema, kas ja kuidas saaks olukorda parandada. Kuna iga kingsepp peab oma liistude juurde jääma, valmis kampaania.“

Joobes juhtimise vastaseid kampaaniad on Eestis mitmeid tehtud, kuid tihti on nad suunatud kõrvalseisjatele – sõpradele, kes peaks alkoholi joonud semule mõistuse pähe panema. 

Sihtrühmaks täiesti tavalised inimesed

Seekordne kampaania on suunatud eelkõige 25-34-aastastele meestele ja naistele, kes tarvitavad alkoholi enamasti koos sõpradega pidutsedes. 

Teine sihtrühm on 35-49-aastased pereinimesed, kes käivad tööl, kasvatavad lapsi ja kelle elu on paigas. Alkoholi tarvitavad nad koos sõpradega, aga ka üksi kodus, kohvikus, pidudel, saunas jm. Kusjuures, nad ei pruugi alkoholiga üldse liialdada.

Meie kõigi mure

Kahjuks on purjuspäi rooli istumine siiani väga levinud. Iga päev sõidab Eesti teedel kuni umbes 4000 joobes juhti. Nende kõrval liiklevad meie abikaasad, lapsed, emad-isad, õed-vennad, sõbrad ja kolleegid. Niisiis on probleemi pidurdamine meie kõigi huvides. Eelmisel aastal suri joobes juhi põhjustatud õnnetustes 17 inimest, vigastada sai 129. 

Häbi, võlg või vangla

Kõik õnnetused õnneks ei lõpe traagiliselt, kuid avarii põhjustamise tagajärjed võivad elule ikkagi korraliku põntsu panna. 

Kas teadsid, et paar aastat tagasi juhtus õnnetus, kus veokijuht sõitis rongile külje pealt sisse? Kogukahju 2,4 miljonit eurot, mida juht nüüd elu lõpuni igakuiselt tagasi maksta üritab. 

Kõik summad nii ulmelised pole, kuid suured on seegipoolest. Näiteks võib tuua 0,32-promillise joobega tehtud avarii, kus juht sõitis otsa ülekäiguraja ees seisma jäänud masinale. Avarii põhjustanud juhile tähendas see 4500 euro suurust võlga. 

Võlad on kõigest üks joobes juhtimise üks võimalik tagajärgedest. Inimene võib lõpetada vangis ning kaotada aastaid oma elust. Või kui läheb kergemini ning ta jääb poliseile enne potentsiaalse õnnetuse põhjustamist vahele, võib ta saada trahvi või sattuda arestimajja ning jääda kuni 9 kuuks juhilubadest ilma. Kõige sellega käib kaasas häbi- ja süütunne. 

Kas kaks õlut on väärt seda, et oma elu rikkuda?

Enne jommis, siis lömmis

„Teema on küll tõsine, aga meie sõnumid on pigem mängulised, samas üliselged,“ seletab Abe lahendust. „Kui jõudsime „enne, siis“ konstruktsioonini, tuli sõnumeid nagu vihma oavarrest. Lõpuks oli meil koos ligi 30 sõnumit ning valisime neist kaheksa välja. Visuaalil keskendusime purjus juhtimise eri poolsustele – üks hetk lahutab inimene sõpradega meelt ning joob paar õlut, teine hetk on agoonias, sest ta põhjustas õnnetuse ning ta peab nüüd tagajärgedega elama. Nagu visuaalidelt näha, võivad mõlemal hetkel poosid olla üsna sarnased.“

Abi tuli ettevõtetelt

Kuna teema on tõsine ning puudutab meid kõiki, tulid ideega kaasa mitmed ettevõtted, kes panid kampaaniale õla alla. 

„Mul on väga hea meel, et Eesti ettevõtted mõistavad meie muret ning soovivad ühiskonda koos paremaks muuta,“ rõõmustab Abe. „Loodetavasti jääb purjus juhte meie teedel järjest vähemaks.“

Kampaaniat toetavad: ERGO Kindlustus, Circle K, Smartpost Itella, Maru Betoonitööd, Tööriistamaailm, Saint-Gobain Sekurit, Glassdrive ja Ice Power. Nõustavad: Transpordiamet ning Politsei- ja Piirivalveamet. PR-iga aitasid Janika Ritson ja Annaliisa Raidjõe Agenda PR-st.

Kampaania kanaliteks on välimeedia, raadio, digibännerid ja Circle K tanklates olevad plakatid.  

Kampaania meeskond

  • Projektijuht: Lauri Pärtel
  • Loovjuht: Kadi Abe
  • Copywriter: Siim Kera
  • Kunstiline juht: Tanel Reino

Toimetas: Kaarel Täll, TULI

Nobel Digital on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 90 liiget.

Kõik uudised