21.06.2022

Cannes’i blogi | Jess, boss saatis mu kanni!

Kaarel, mine kanni! Umbes nii see maakeeli kõlab, kui boss pöördub su poole palvega veeta jaanipäev Cannes’is. Mõeldud, tehtud – TULI on Vahemere ääres ja püüab higimull otsa ees aklimatiseeruda.

TULI sõitis Cannes'i, päike paistab silma ja tuju on hea.

Suur hulk turundajaid jagab tõenäoliselt väga hästi, mis siin toimub. Kui sõnapaar „Cannes Lions“ on sulle siiski võõras, siis lihtsustatult on tegemist loovuse maailmameistrivõistlustega. Siin võtavad omavahel mõõtu 25 464 loovtööd 87 riigist.

Raha lõhn, aga teistmoodi

Juba ainuüksi esimese emotsiooni pealt on põnev võrrelda, kuidas paigutub siinne MM konteksti, mida seni olen ajakirjanikuna kogenud. Glamuuri ja raha lõhna tasemelt võiks ehk teatavaid paralleelle tuua 2018. aasta jalgpalli MMiga Venemaal. 

Astud Cannes’is rongi pealt maha, võtad suuna mere poole, ning tunned, et siin ei koonerda keegi. Miks peakski, sest tegelikult läks ju maailma majandusel ja seeläbi ka turundusel pärast koroonaviirust hästi. Ometi saab kuulda kogenumate Cannes’i delegaatide arutelusid, et tegelikult olevat viimasel hetkel ikka eelarveid kokku tõmmatud. Mõni bränd ja agentuur loobus oma tavapärasest hiigeljahi peal peetavatest sündmustest ja pidudest. See olevat siis sõja ja inflatsiooni tulemus.

Kuid mere äärde jõudes paneb ka praegune veesõidukite paraad ahhetama. Kõigepealt astud paadi ees asuvasse telki, kus kontrollitakse sinu kaelakaardil asuvaid paguneid. Kui läheb hästi, saad minna jahi või kaatri kolmanda korruse terrassile kokteili nautima. 

img 20220621 124214
Hiigelpaatide paraad.

Kui mõelda seni kogetule, siis tõesti, ehk mingid Moskva Punase väljaku vuti MMi üritused paiskasid õhku samas mõõdus glamuuri. Tähele tuleb panna aga tohutut erinevust, sest meie idanaabrite juht ja liider püüdis maailmale näidata, kui ideaalse ühiskonna on tema üles ehitanud. Tagasi mõeldes oli jalgpalli MM võrreldes loovuse tiitlivõistlustega ikkagi hoopis teisel tasemel hirmuäratav. Cannes’is saavad kokku rikkad, edukad ja loovad, et maailma parandada. Jalgpalli MMi glamuuritelkides väideti küll sama, aga sündmuse sisu oli tegelikult täiesti vastupidine. Tagantjärgi on sellele päris vastik mõelda.

Pressikaardi toel olen näinud väga erinevaid MM-võistlusi. Näiteks kolme kergejõustiku MMi, mis toimusid Londonis, Birminghamis ja Dohas. Teise äärmusena võiks välja tuua näiteks orienteerumise MMi Tartus. Või siis hoopis footbag’i MMi Prahas, kus ma üsna väikse poisina osalemas käisin. Kuskile sinna kahe erineva pooluse vahele paigutuvad omakorda ralli MM-etapid.

Praegu loovuse MMi pressiruumis istudes ja neid sõnu kirjutades tuleb millegi tõttu eelkõige meelde kergejõustiku MM Kataris. Ilmselt on töölaud ja pistikud ja üldine tunnetus millegi poolest sarnane. Ka seal oli õhus raha lõhn, millel oli täiesti teistsugune maik. Jällegi tekib sarnane kontrast nagu Venemaagagi.

img 20220621 130601
Festivali pressikeskus.

Cannes’is ringi liikudes tean, et suur hulk inimesi teevad igapäevaselt reaalset rasket tööd, et maailm jätkusuutlikumaks ja rohelisemaks paigaks muuta. Kataris aga läksid pressiruumist hiigelstaadioni tribüünile, millel polnud katust peal, aga ometi suudeti seal külmapuhuritega tekitada ööpäevaringsed umbes 25 soojakraadi. Kui oleksin Harry Potteri kombel staadionikatlast luuaga veidi kõrgemale tõusnud, siis kerkinuks temperatuur paugust 45 juurde.

Ehk siis normaalne ja jätkusuutlik maailm saadetakse Kataris pidevalt pikalt. Kütame õhu külmaks ja asi klaar, probleemid on lahendatud! Tõenäoliselt näeme selle kõige musternäidet ka tänavusel jalgpalli suurturniiril, mille tarbeks ehitati pisike kõrberiik täis staadioneid. Tööde käigus hukkus väga suur hulk inimesi, aga MMi korraldajaid selliseid asjad ei huvita. Nemad kasutavad oma riigi turundamiseks võtteid, mille sarnastest Cannes’is räägitakse loodetavasti vaid väga kritiseerival toonil.

Emotsioonide tähtsusest

Aga miks üldse need heietused? Tõesti on põnev vaadata, kuidas ja millisesse konteksti lõpuks asetub Cannes’i loovuse pidu, mis on oma valdkonna suurim ja tähtsaim sündmus, nagu ka eelmainitud spordipeod.

Üsna suure tiitlivõistluste kogemuste pealt annan endale aru, et esimene päev läheb suures osas kohanemiseks. Kolmapäeval, neljapäeval ja reedel kavatsen juba hullu panna. Ammutada endasse mõtteid, mida jagavad tipploojad ja tippjuhid kõikjalt maailmast.

Samal ajal loodan TULi portaali vahendusel teiega jagada nii tarkuseteri kui ka poolsuvalisi emotsioone. Mulle tundub, et tarkuse kõrval on siin emotsioonil vähemalt sama suur roll. Äkki isegi suurem? Emotsioon aitab luua seoseid, mis omakorda aitavad tarkuseid ajju ammutada.

Praegu tundub, et kõige huvitavam on püüda mõista, kas turundajad suudavad tuua ebakindlasse maailma mingit tasakaalu. Viia rohepööre järgmisele tasandile ja veel enam levitada üksteise mõistmist ning ühtehoidmise ideed. Eile esines siinsele rahvale videosilla vahendusel Volodõmõr Zelenskõi, kes rõhutas turundajate ja üldiselt kogu loovvaldkonna vastutust maailma rahu seisukohalt. Mõtteainet jagub…

Kuigi jaaninädalal on igati okei telefon ja läpakas võimalusel nurka visata, siis TULI portaali tasub ehk ikka aeg-ajalt uudistada. Kindlasti jätkub Cannes’iga seotud järelkommunikatsioon ka festivalile järgnevatel nädalatel. Kõik tahame ju teada ja näha, milline näeb välja maailma parim reklaam ja turundus! Seeläbi oleme jälle targemad ja saame mõtiskleda, kui õiget asja ajame oma pisikeses koduvabariigis.

Kaarel Täll, Cannes

img 20220621 124332
Festivali ala kulgeb mööda randa.
Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt