02.03.2022

Andreas Kaju soovitused: kuidas käituda kommunikatsioonis sõja ajal?

META Advisory asutaja Andreas Kaju jagab soovitusi, mida pidada turunduskommunikatsiooni puhul silmas käimasoleva Ukraina sõja kontekstis.

Andreas Kaju. Foto: Erakogu

1. Üldiselt peaks sõjale viitamist brändikommunikatsioonis vältima (näide: pood X elab kaasa ukraina rahvale ja me muudame oma sotsiaalmeedia profiilipildi). Või vähemalt – kui kahtled, ära tee. Tihti on selline kommunikatsioon, sõltumata teostaja heast tahtest, inimeste tegelikke kannatusi eirav, pisendav. Ükski nutikas copy seda ei muuda. See kõlab kindlasti murest murtud Eesti turundajatele karmilt, aga teie sõnad ei maksa sellises olukorras midagi. Parem tehke midagi, selleks on reaalsed võimalused, aga sellest allpool.

2. Täiesti välistatud peaks olema sõjale viitamine, kui seda kasutatakse toodete või teenuste inimestele müümise argumendina. Kui ettevõte esitab selliseid väiteid koos mingi allahindluskampaaniaga, soovitan ajakirjanikel veenduda, kas ja kuhu ettevõte annetuse teeb. Igal juhul peaks see olema välistatud. Kui tahad aidata, siis aita, aga ära ütle kliendile, et ma aitan juhul, kui sa edaspidi minu tooteid ja teenuseid (rohkem) nii- ja naasuguse hinnaga ostad.
3. Suhtume heatahtlikult ettevõtetesse, kes annavad avalikult teada oma annetustest Ukraina riigi (või Eesti) poolt kinnitatud organisatsioonidele ja asutustele. Kes reaalselt otse aitavad abivajajat, väärivad ühiskonna tunnustavat suhtumist. Reaalse abistamisega kaasneb tänapäeva maailmas reaalne hind ja uued riskid. Lisaks aitavad ettevõtete julged sammud mobiliseerida ühiskonnas ka teisi toetajaid.
4. Soovitan sealjuures panustada humanitaarabisse. Samuti on Eestis organisatsioone, kellel on kogemus ja oskused raha kasutamiseks viisil, mis tagab selle mõjususe. Kuid otse annetamine on praegusel hetkel kõige efektiivsem (usun, et Rahandusministeerium kindlasti lahendab peatselt sellega seonduvad küsimused – et annetada oleks võimalik sellelt tulumaksu tasumata).
5. Paljudel ettevõtetel on võimalik toetada ka omaenda toodete annetamisega. See on igati sobilik – enne tuleks veenduda, millistele standarditele vastavaid tooteid Ukraina vajab ja mida nad saavad kasutada (need nimekirjad on olemas), samuti tasub nõu pidada Punase Ristiga. Sõjapagulastele antavat abi koondab MTÜ Eesti Pagulasabi, kursis tuleks hoida ka Sotsiaalkindlustusametit.
* Kindlasti ei kohaldu eelnev sõjas olevale osapoolele. Talle on sõna ja pildi jõu kasutamine selle maksimaalses ulatuses mõistagi lubatud ning sõja ajal seadistatakse tootmist ümber toodetele, mida on parasjagu vaja.
Andreas Kaju, Meta Advisory Group
Toimetas Kaarel Täll, TULI

Meta Advisory on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 90 liiget.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt