20.04.2023

AI KÜSIB, INIMESED VASTAVAD | Teadmatust on palju, näiteks kas AI-l jätkub ruumi unikaalsusele, empaatiale ja kurbusele

AI, AI ja AI. Vanasti kostusid need kaks tähte, kui suure varba vastu kapinurka ära lõime. Nüüd on see turunduses a ja o. Palusime Ruum 414 disaineril Martin Veismanil ning Luminori turundus- ja brändijuhil Silja Aavil AI teemadel filosofeerida. Tähendab, AI palus, sest kõik küsimused on meie sisendi põhjal tehisintellekti loodud.

Silja Aav ja Martin Veisman. Foto: Erakogu/Ken Oja

Mis on disainis ja turunduses AI kasutamise suurimad plussid ning kuidas saavad ettevõtted selle abil oma disaini ja turundust parandada?

Martin: AI aitab protsesse kiiremaks teha, näiteks võtab pildilt tausta või genereerib koodi, et 3D programmis või veebilehe kujunduses mingi töö osa valmis teha. Hea on tehnoloogia arengut jälgida ja kui on enda tööga kokkupuutepunkte, siis katsetada. Mõtlemise töö teeb inimene, AI saab olla abiks kui anda õigeid käsklusi.

Võimalik, et tulevikus tuleb rohkem anda käsklusi kui ise nokitseda. Mõtestatud töö ja käsitöö ei kao kuskile. Mõtle, kui ilus on arvuti genereeritud joonega võrreldes pintslijoon, mida keegi on aastakümneid lihvinud.

Silja: AI pakub väga palju võimalusi nii turundajatele, disaineritele kui ka loovmaailmale üldiselt. Küsimus on, kui paljud on AI-ga kohanenud ning valmis avastama uusi võimalusi ning neid igapäevatöös rakendama. Küsimus on ka üldises mõttemaailmas – leidub inimesi, kes põhimõtteliselt ei soovi (veel) kohaneda ja neid, kelle jaoks on see juba vana teema.

Toon mõned AI näited: jõudsalt populaarsust koguv ChatGPT, mis saab turundajaid abistada sisuturunduse loomisel. Dall-E, mis aitab luua visuaalset kunsti ja pilte üldiselt. Või Midjourney, mis aitab luua erinevaid graafilisi efekte ja pakub fototöötluse võimalusi. Lisaks arendab Canva jõudsalt oma platformi ja lisab palju AI arendustega seotud uuendusi. 

Kindlasti arenevad need platvormid veel ning paraneb nende kvaliteet ja võimekus, aga fakt on see, et AI muudab loovmaailma ning hakkab jõudsalt mõjutama näiteks sisuturundust, copywritingut, graafilist disaini, meediaplaneerimist, foto- ja videotöötlust jne.

Mõistagi on teema ümber ka palju teadmatust. Näiteks võiks üks mõtlemapanev pool olla unikaalsus. Kuidas saame valdkondade siseselt tagada, et AI loodud materjal oleks unikaalne? Seda olukorras, kus ettevõtete sisendid, tooted, teenused ja väljakutsed võivad võrdlemisi sarnased olla. Üldiselt näen selles kõiges siiski rohkem võimalusi kui ohtu. Näen võimalust liikuda rohkem tehnilise töö teostajatest strateegiliste mõtlejateni – from doers to thinkers.

Milliseid eetillised küsimused on olulised, kui disainis AI-d kasutada? 

Martin: Hetke põhiprobleem on see, et AI on võtnud reaalsete kunstnike loomingu, neid analüüsinud ja teiste loomingu põhjal genereerinud uue enda maailma. Ilma inimeste loomingu/infota ta ei suudaks seda teha, sest AI on ikkagi masin, kalkulaator. 

dsf4478
Martin Veisman Disainiauhindade galat juhtimas. Foto: Aron Urb

Kuidas turundaja ja disaineri roll või amet areneb seoses sellega, et AI muutub turunduses ja disainis järjest olulisemaks? 

Martin: See muutub veel rohkem sümbioosiks. Enne arvuti tulekut tuli kõik käsitsi teha, arvuti tegi osasid protsesse kiiremaks ja mugavamaks. Laua taga tuli ikka kliendi ülesannetega maadelda, arvuti huugas nurgas. Käsklusi annab nüüdki inimene. 

Silja: Oleneb, kuidas võtta. Minu jaoks muutub turundajate roll strateegilisemaks – AI saab teha ära tehnilise töö, turundajad saavad keskenduda rohkem emotsionaalsete ja inimlike ühenduspunktide otsimisele, loomisele ja toetamisele. Põhimõtteliselt võiksid turundajaid olla AI loovjuhid. Praegu vajavad kõik need platvormid ikkagi initsiatiivi ja läbimõtestatud sisendit.

Kas me teeme tulevikus vahet AI ja inimeste loomingul? 

Martin: 

AI suudab, ma arvan, juba hetkel sisse arvestada inimlikku eksimust ja eristatus väheneb. Seda võidakse ka halvasti ära kasutada. Näiteks võib mõni pahalane teha video, kus AI genereerib videole teise inimese näo, et “Kallis ema, saada mulle raha” ja pahaaimamatu ohver on ära lollitatud. Loomingu mõttes – me kindlasti jääme armastama selliste inimeste loomingut, kes teevad midagi, mis meid kõnetab. Kusjuures AI küsimused on kuidagi hästi lineaarsed, väga ei inspireeri.

Kuidas AI muudab seda, kuidas me loovusest mõtleme?

Martin: Sõltub paljuski vaatajast. Loomingu puhul me hindame protsesse, inimlikke eksimusi, emotsioone, katsetusi ja kõike, mis on inimese loomuse osad. Masin seda välja ei vaheta. Lapsevanemana mulle meeldib jälgida lapse arengut. Ei ole oluline, et ta oleks milleski parim, oluline on endast aru saada ja teha seda, mis pakub rõõmu ja rahulolu.

Silja: Kõik oleneb, kuidas AI areneb. Täna suudab AI oluliselt tõsta efektiivsust. Üldiselt ei ole aga efektiivsus loovmaailma probleemiks, pigem on loovuse mõõdupuuks unikaalsus. Mõistagi on loovmaailmas külgi, kus efektiivsus on olulisem kui unikaalsus – hea näide võiks olla digitaalne turundus, täpsemalt bännerite vorpimine. Selles valdkonnas on juba praegu olemas kõiksugu automaatseid lahendusi.

Romantiline pool minus tahab ikkagi uskuda, et loovuses on ruumi kõiksugustele kunstivormidele ja AI ei hakka kindlasti asendama kõike. AI pakub meile võimsamaid ja kiiremaid platvorme, mis aitavad genereerida digitaalset või tekstilist kunsti, aga näiteks käsitöö (nii nagu sõna ise ka viitab) võlu seisnebki just käsitsi loomises. Usun, et  käsitöö väärtus võiks  hoopis jõudsalt tõusta.

Rääkides käsitööst – kui õppisin Austraalias graafilist disaini, siis meil oli lausa kohustus iga projekti juures arvuti tagant lahkuda ja katsetada kõiksugu põnevaid ja veidraid käsitsi loodud lahendusi lisaks sellele, mida arvutis lõime, olgu selleks siis pintslitõmbed või käsitsi loodud font. 

Siis on meil veel loovkontseptsioonide maailm. AI kaasamiseks on katsetusi juba aastaid tehtud ja olen seda ka ise proovinud, aga kvaliteet on minu arust ikka veel väga madal ja mitte originaalne.

See on äärmiselt põnev teema ja minus on rohkem küsimusi kui vastuseid. Kui AI võtab oma lahendused ja vastused olemasolevast informatsioonist, siis põhinevad tema tulemused minevikul. 

Mis on aga AI võimekus uute mitte eksisteerivate lahenduste ja uute kombinatsioonide leidmisel? Kuidas arendatakse AI kujutlusvõimet, intuitsiooni ja emotsioonide mõistmist? Kas leidub ruumi kirele, empaatiale, sügavale kurbusele jne? Kuidas AI suudab vallutada uusi avastamata territooriumeid? Tont seda teab, mis tulevik toob, tuleb olla avatud katsetustele. Saab põnev olema!

unknown e1667205130138
Luminori turundus- ja brändijuht Silja Aav. Foto: Erakogu

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt