03.02.2025

2025. aasta turundustrend | Ligipääsetava turunduse ja kommunikatsiooni läbimurre Eestis

Olles tutvunud erinevate turundustrendide ennustustega aastaks 2025, torkab silma üks oluline teema, mida seni pole Eestis kuigi palju käsitletud, kuigi võidukäik on juba alanud ja selle mõju kasvab kiiresti. See on ligipääsetav turundus ja kommunikatsioon.

Maarja Metsla-Rosin Ligipääsukest. Foto: Erakogu

Ligipääsetavus on viimastel aastatel järjest rohkem tähelepanu saanud. 2025. aasta suvel jõustub Eestis toodete ja teenuste ligipääsetavuse seadus, mis seab ettevõtetele kohustuse tagada oma teenuste ja digitaalsete lahenduste ligipääsetavuse. Paljud ettevõtted on hakanud tegema suuremaid muudatusi – kes uuendab oma e-poodi, kes vaatab üle kogu oma teenuste ja toodete ligipääsetavuse.

Ka turundajatel ja kommunikatsioonispetsialistidel ei jää muud üle, kui õppida sel teemal rohkem, sest nad peavad oskama selgitada, kuidas nende ettevõtted ligipääsetavuse nõudeid täidavad ning kuidas see mõjutab kliente. See on uus oskuste ja teadmiste kogum, mida pole varasemalt turunduses oluliseks peetud.

Kuidas seda oma igapäevatöös näen?

Tegeleme igapäevaselt ligipääsetavuse nõustamise ja koolitamisega ning näen, kuidas aina enam turundajad ja kommunikatsioonijuhid otsivad infot, kuidas muuta oma sõnumid ja turundusmaterjalid ligipääsetavaks. Sageli ei ole neil veel aga täielikku arusaama, mida see endast täpselt kujutab, ja seetõttu pole võimalik neile lühikese vastusega abi anda – teemasse tuleb süveneda.

Kui varem tuli tegeleda rohkem tehniliste küsimustega ligipääsetavuse kohta, siis nüüd pöördutakse meie poole just turunduse ja kommunikatsiooni vaatenurgast. See näitab selgelt, et ligipääsetavus pole enam ainult disainerite või arendajate teema, vaid sellest on saanud midagi palju laiemat.

Mis see ligipääsetav turundus ja kommunikatsioon õigupoolest on? 

Ligipääsetav turundus keskendub lahendustele, mis muudavad info kättesaadavaks ja arusaadavaks igale inimesele, sõltumata nende igapäevastest väljakutsetest. Kuidas edastada oma info nii, et see oleks loetav ka ekraanilugejaga, kuidas ja millistele visuaalidele lisada kirjeldustõlge, miks ja kuidas muuta subtiitrid veelgi sisukamaks, mida arvestada viipekeele tõlke tellimisel, mis on selge sõnum ja lihtne keel jne. Need kõik on osakesed kaasavast ja ligipääsetavast turundusest ja kommunikatsioonist. 

Suured tegijad on juba teel

Kui vaadata maailma suurimaid ettevõtteid (Apple, Microsoft ja Google), siis nemad on ligipääsetavuse kaasamisega oma turundusse tegelenud juba aastaid. Nad ei tee seda ainult seadusega vastavusse saamiseks, vaid ka seepärast, et nad mõistavad: ligipääsetavus on oluline, et jõuda laiema sihtrühmani ja parandada kasutajakogemust kõigile. Sageli on just nemad uute turundustrendide suunanäitajad ning nende tegevus jõuab lõpuks ka väiksematesse ettevõtetesse ja kohalikele turgudele. Ja liikumine toimub juba Eestiski.

Niisiis turundusennustus 2025. aastaks

Kõik märgid viitavad sellele, et ligipääsetav turundus saab 2025. aastal Eestis suuremat tähelepanu. Ja veelgi suurem ennustus: mõne aasta pärast ei räägi me sellest enam kui eraldiseisvast trendist, sest ligipääsetav turundus muutub loomulikuks osaks igapäevasest turundustööst. Sama juhtus sotsiaalmeediaga – kunagi oli see midagi uut ja põnevat, kuid täna on see lihtsalt üks osa tavapärasest turundusstrateegiast.

Eks aasta lõpus saab siis näha, kas mu ennustus pidas paika – või kas tuleb hakata mütsi sööma.

Kui soovid teada, kuidas ligipääsetavat turundust ja kommunikatsiooni luua, mida silmas pidada ja läbi selle ka paljusid seniseid vigu vältida, siis kutsume sind Eesti esimesele ligipääsetava turunduse koolitusele, mida viib läbi Ligipääsuke. Koolitusel räägime praktilistest lahendustest, ligipääsetavuse integreerimisest turundusstrateegiasse ja anname praktilisi näpunäiteid, kuidas jõuda laiema sihtrühmani.

LOE ROHKEM

image2

Autor: Maarja Metsla-Rosin, Ligipääsuke
Toimetas: Kärt Tomp, TULI 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt