30.05.2023

Kuidas hakata globaalselt silma ehk mis jäi silma WFA globaalsel konverentsil

Aprillis toimus Istanbulis World Federation of Advertisers (WFA) iga-aastane konverents Global Marketer Week. Kuna Turundajate Liit on WFA ametlik liige, külastasid konverentsi TULI tegevjuht Anniken Haldna ning juhatuse liige Eha Talvist-Reinsalu. Katusteemaks oli jätkusuutlik turundus ning mõlevad jagavad enda muljeid jätkusuutlikkusest ja loovusest lähtudes.

Mark Adams rääkis, kuidas tuleks loovalt mõelda.

Eha Talvist-Reinsalu: “Alustan algusest ja kiidusõnadega. Konverentsi teema tervikuna – jätkusuutlik turundus – oli väga põnev, aktuaalne ja vajalik. Esinejad loomulikult maailmatasemel, keda hea suurel laval jälgida. Ning brändid, kelle lugusid jutustati ja näiteid toodi, olid igati tuntud ja mainekad. Kui lisada juurde rahvusvaheline seltskond ja ohtralt uhkeid hooneid konverentsi erinevate osade korraldamiseks, oligi alus heale üritusele pandud. Järgmisel aastal toimub Global Marketer Week Torontos ning kellel võimalik sinna lennata, siis julgen igal juhul soovitada.

Minu enda jaoks oli üks suurematest inspireerijatest Mark Adams, kes rääkis teemal, kuidas tuleks loovalt mõelda ehk „Think like a designer, not a marketer“. Mark reklaamis ennast, et hoiab hetkel maailmas loovuse auhindade osas teist kohta ning lubas kuulajatele anda kolm disaininippi. Reaalsuses tegi ta nii pika sissejuhatuse, et kolme nipini ei jõudnud. Küll aga üllatas esineja Lululemon jooga loova case studyga. Nimelt jõudis tiim eesotsas Markiga jooga ärilist probleemi lahendades selleni, et tegelikult on joogas nii võitluskunstide, hip hopi, ööelu kui ka kunsti algeid ning jooga ei ole nišš, vaid sobib pigem paljudele. Teine mõte, mille sellest esitlusest kaasa võtsin, puudutas seda, kuidas inimesed defineerivad enda olemust pigem hobide ja väärtuse põhjal, kuid ühiskond räägib ikka veel vanusest ja soost. 

  • Igal juhul, kes vajab head energiat ja inspireerijat, siis soovitan võtta 30 minutit ning Mark Adamsi esitlust vaadata (nähtav ainult TULI liikmetele).

Teine esineja, kes rohkem silma jäi, oli Rupen Desain. Rupen oli konverentsil laval mitmel päeval ja mitme teemaga, mind kõnetas enim ta esitlus taastavast turundusest (regenerative marketing). Rupen tõi muuhulgas välja fakti, et 74% tarbijatest ei hooli, kui su bränd tänasest nende elust kaoks, sest neil on olemas alternatiiv, mida kasutada. Samas reklaamivad brändid igapäevaselt enda tooteid ja teenuseid ning see suurendab iga inimese süsiniku jalajälge 28%.

Kui nii mõelda, siis kas me lisame turundustegevusega üldse väärtust? Lahendus olekski taastav turundus. Kõikide eesmärk võiks olla esitada oma valdkonnale väljakutse, et luua enda tegevusega positiivne käejälg, mitte ainult vähendada jalajälje suurust. Füüsiliste turundusmaterjalide tootmise vähendamisest oleme kõik kuulnud, järjest enam pööratakse tähelepanu ürituste keskkonnasõbralikuks muutmisele, kuid kas oled mõelnud, kui palju digiprügi me veebis tekitame? 

Kolmas mõte, mida tahan esile tuua, on üldine arutelu kuumal teemal, kuidas turundada jätkusuutlikkust nii, et esitatav info oleks tõene ja jõuaks tarbijatele ka kohale. Konverentsil esinejate hulgas oli neid, kes leidsid, et brändid peavad lõpetama enda fookusesse seadmise ja endale n-ö plaksutamise, et oi kui hästi nad jätkusuutlikkuse põhimõtteid järgivad. Keskmesse tuleb tõsta ikka kliendid.

Samas leidsid teised, et ei tohi panna liiga palju ootusi tarbija õlgadele, brändid peaksid kõigepealt ise eeskuju näitama. Nii et selles osas (kahjuks või õnneks) maailma tippudel ühist arusaama ei ole ning tundub, et igaüks peab lähtuma enda brändist ja enda kõhutundest. 

Küll aga saan jagada paari näpunäidet, mida ühe esitluse ekspertide paneel kokkuvõtteks välja tõi:

  • Leia õige viis, kuidas jätkusuutlikkus just sinu ettevõttesse ja ärisse sobib;
  • Ole kannatlik: sul ei ole kõiki õigeid vastuseid, see on teekond;
  • Kvalifitseeri teemad kontekstist lähtudes – milline on probleemi suurus ja ulatus – ning tegutse vastavalt;
  • Ole väljakutsete suhtes avatud, sest väljakutsed tulevad nagunii;
  • Proovi leida seisukohti sinu ettevõttest väljaspool. Kuula eksperte ja räägi tarbijatega;
  • Jälgi ja kaardista oma edusamme, isegi väiksed edulood loevad;
  • Kui jõuad mõne järelduseni, mis aitaks ka teisi ettevõtteid, räägi sellest avalikult.

Lõppu lisan lingi pisut teisest nurgast, kus samas loomulikult jätkusuutlikkuse teema igati sees. Nimelt lansseeris WFA just päev enne konverentsi meediaarengu ülevaate ehk reklaamijate ühtse nägemuse meedia ökosüsteemist, nagu nad seda ise kutsuvad. Tegemist on põhjaliku ja head sisendit andva dokumendiga sellest, mis on hetkel olulised teemad, millele meediavaldkond tähelepanu peaks pöörama. Global Media Charter 2023 on leitav siit.”

grupipilt1
Vasakult paremale: Anniken Haldna, Claudia Gross, Esther Raado, Piret Vapajeva, Eha Talvist-Reinsalu.

Anniken Haldna: TULI osales Global Marketer Week’il teist korda. Tänavu oli TULI delegatsioon neljaliikmeline ning kogemus Istanbulis kohapeal oli veel mõjusam kui eelmisel korral.

Global Marketer Week on World Federation of Advertisers (WFA) korraldatud sündmus, mis toob kokku turundusvaldkonna juhid ja spetsialistid üle maailma. Üritus pakub osalejatele võimalust saada ülevaade uusimatest suundadest, väljakutsetest ja võimalustest, mis mõjutavad tänapäeva globaalset reklaamitööstust. Oluline on just märksõna “globaalne”.

Global Marketer Week pakub mitmeid töötubasid, esitlusi ja paneeldiskussioone, aga ka näiteks põnevaid väitlusi ja meelelahutuslikumaid formaate, kus eksperdid jagavad oma teadmisi ja kogemusi. Ürituse keskmes on digitaalne transformatsioon, andmepõhine turundus, jätkusuutlikkus, tarbijate käitumine ning uute tehnoloogiate ja platvormide mõju turundusstrateegiatele.

Sel aastal oli veel jõulisemalt käsitletud jätkusuutlikkuse erinevaid aspekte ning suurelt lavalt ettekantud esitlused näitasid selle väljakutse erinevaid külgi. Jagan esitlust, mis lisaks Rupeni ja Marki sõnavõttudele muljet avaldas.

Jätkusuutlikus ei tähenda ainult keskkonnateemasid – treenimata silmale nähtamatut tõid esile Cristina Diezhandino (Chief Marketing Officer, Diageo) ja Ali Hanan (Founder and CEO, Creative Equals), kes rääkisid oma projektidest märksõnade “diversity and inclusion” all.  Üheks kõnekamaks näiteks on reklaamitööstus ise, kus umbes 12% loovjuhtidest on naised. Nende ühisprojektina on loodud programm, mis kaasab muude erialade ning lapsepuhkusel olevaid naisi reklaamiagentuuri loovjuhi rolli. Vaata siit.

Järgmise aasta mais toimub GMW Torontos, täpsemad kuupäevad selguvad peagi. TULI liikmed, kes sooviksid GMW-le sõita, andke mulle varakult märku. Võtame plaani.”

Autorid:
Eha Talvist-Reinsalu, SEB Balti brändi- ja jätkusuutlikkuse juht ja TULI juhatuse liige
Anniken Haldna, TULI tegevjuht

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt