Rauno Kutti: iga järgmine päev on üllatus ja uus väljakutse

Tänavune loovusfestival Kuldmuna keskendub turundusvaldkonna noortele tegijatele, mistõttu saab järgnevatel nädalatel tutvuda silmapaistvate turundajatega, kes trotsisid riske ja hakkasid juba varajases eas oma ambitsioone ellu viima. Üheks selliseks on näiteks sotsiaalmeediabüroo Vurr kaasasutaja Rauno Kutti.

Ligi kuus
aastat tagasi otsustas toona 25-aastane Rauno Kutti, et nüüd on õige aeg panna
oma asjad turundusagentuuris Taevas kokku ja alustada millegi suuremaga. Eesti
mastaabis oli sotsiaalmeediabüroo loomine sel ajal veel värske ja julge samm
ning klientide leidmise kõrval tuli ennast ja teenuse olulisust pidevalt
tõestada. Rauno oli aga veendunud, et digitaalne turundus on Eestis alles hoogu
kogumas ja selle edust osa saamiseks on vaja kiiresti tegutseda.
 

Kui
aktiivne sotsiaalmeedia kasutaja sa ise oled ja milliseid kanaleid kasutad
väljaspool tööd?

Ma olen väga aktiivne sotsiaalmeedia
kasutaja. Vahel küll piiran end ja püüan natukenegi endale aru anda, et pole
vaja kogu aeg sotsiaalmeedias olla. Eriti loll olukord on see, kui avastad end
tühjalt
scrollimas, lihtsalt aega ja
ajusid raiskamas. Püüangi teadlikult kasutada sotsiaalmeediat pigem enda
arendamiseks ja vajaliku info leidmiseks, kuigi tuleb tõdeda, et terve maailm
on erakordselt võimekaid inimesi täis ja seda on paratamatult huvitav jälgida. Üldiselt
kasutan ise Instagrami, Facebooki või FB Messengeri ja vahepeal blogin koos abikaasaga
pere teemadel.

Enne Vurri loomist tegutsesid
aktiivselt Eesti muusikamaastikul, näiteks menuka Eesti bändi Bedwetters
koosseisus. Kuivõrd praegusel ajal muusikaga tegeled?

Väga, väga aktiivselt. Olen kirjutanud hunniku lugusid valmis ja otsin
endale kaaslasi, kes soovivad aktiivselt panustada. Osa bändist on olemas ja teeme
juba proove, aga lauljate osas olen veel huviliste otsingul. Nädalvahetusel
kasutan oma vaba aega lugude kirjutamiseks, lindistamiseks ja enda muusikaalaseks
harimiseks. See on mu kirg. Ja siis aeg-ajalt toimuvad esinemised muude
projektidega. Sel aastal kuuleb kindlasti minu muusikast veel.

Kuidas sai muusikust digiturundaja?

Tegelikult oli see väga lihtne. Minu tiineka-aeg möödus Rate.ee-s chillides ja kui Myspace tuli, siis seal
sai oma bändi promotud. Siis tulid muud kanalid, kus enamuse ajast kulutasin
oma musa tutvustamisele ning teiste artistide ja kuulajatega suhtlemisele. Olime
Bedwettersiga vist esimene bänd Eestis, kes tegi enam-vähem regulaarselt vloge.
Aasta oli siis vist 2008.  

Mingi hetk oli selge, et majanduslangus pitsitab sissetulekuid ja nii ma
oma esimese päris töökoha turundusagentuuris Taevas leidsin. Seal algas siis
korralik eluärikool peale. Mida kliendid tahavad? Kuidas panna ettevõtete
maailm sotsiaalmeedia-digimaailma? See kõik oli hästi põnev. Mõlemal rindel –
muusika ja ärimaailma vahel – katsetamine andis palju ka muusika promomisele
kaasa. Eks ma kõige selle käigus sain järjest paremini aru, kuidas internet
töötab ja mis võimalused seal on. Lisaks õppisin BFMis suhtekorraldust ja eks
huvi oli alati ärimaailma poole vaadata.

Ligi kuue aasta eest hakkasidki
looma digitaalagentuuri Vurr. Millest tuli mõte teha selline agentuur?

Mingi hetk tundus, et tegin oma projektide juhtimisel kõike: idee, sisu,
arveldus, juhtimine. Kuidagi ei saanud aga kõike, mida nõudsin tööandjalt ja siis arvasin, et mis seal ikka,
proovin ise. Juhtus nii, et lahkusime koos kolleegiga ja kuu aja pärast olime
pankrotivara laos, ostsime toolid ja lauad ja hakkasime mõtlema, et mis me siis
oskame ja teeme. Suutsime üsna kiirelt oma nišši lukku lüüa ja ettevõtte nime
välja mõelda. Põhimõtteliselt saime müüa oma senist kogemust ja tuleviku
turundusvisiooni.  

Siis hakkasimegi julgelt tegema kõnesid, mis küll 90 protsenti feilisid.
Kogemused olid kõvad, aga keegi ei võtnud kuulda kahte suvalist 25-aastast noort
kutti. Pisikese tööotsa haaval kliendibaas siiski kasvas ja saime rohkem oma
oskusi näidata. Iga klient jäi meiega. Eks sel hetkel polnud kellelgi turul
aimu meie teenusest, selle tulevikust, selle hindadest ega ka ootustest, mille
tulemusena töötasime 24/7, et seda põhimõtteliselt nullist koos konkurentidega
luua. Arenesime koos muu maailma ja sotsiaalmeediast leitava inspiratsiooniga,
iga aastaga kasvas ka meeskond ja muutusid rollid. Oleme töötanud ka 14-liikmelise
meeskonnana, kuid saime aru, et suurem arv ei tee meeskonda efektiivsemaks ja
nüüdseks on meid 11. Iga järgmine päev on üllatus ja uus väljakutse.

Olid agentuuri loomise ajal kõigest 25-aastane. Kas oli
ka kõhklusi, et vanus või kogemused seavad sulle mingeid piiranguid?

Neid piiranguid oli nii peas kui igapäevaselt tajutavalt väga palju. Terve
mu elu on olnud vanemad ja targemad inimesed ümber, kes seavad mind kahtluse
alla. Vähemalt on tundunud nii. Ma olin umbes 23, kui ma käisin Eesti suurimate
ettevõtete turundusmeeskondade ja juhtide ees Facebookist rääkimas. Sel ajal
oli Facebookis ligi 73 000 eestlast.  

Rääkisin, et teeme mingi like’ide
kogumise kampaania. See oli ikka meeletu eneseületus ja kogemus, sest enda
seisukohti tuli kogu aeg kaitsta ja väga tihti oli see päris raske. Raskeks
tegi eriti see, kui keegi suurem, tähtsam või vanem mõtles, et sõidab sinust
lihtsalt üle. Selline kogenematu tunne oli sel hetkel, aga praegu mõeldes oli
see okei, sest ma olingi tol ajal päris noor.  

Eesimene aasta Taevas töötades ma ei julgenud midagi öelda. Ma lihtsalt ei
tundnud, et ma oskaks sellel tasemel rääkida. Kogemused tulid iga korraga ja
nii kasvas ka enesekindlus. Suurenes ka arusaamine ärimaailmast selle
suhtlusviisidest.  

Kui juba alustades oli unetuid öid palju, siis eks neid on siiani. Meeletu ambitsioon
ennast tõestada, maksma panna ja ületada on see, mis mind motiveerib. Sama
kehtib ka musa tegemise juures. Lõpuks kogunevad sinu ümber õiged inimesed,
partnerid, kliendid või kolleegid ja kui oled ise aus ja õiglane, siis suhted
laienevad ja nii kasvad iga päevaga. Piiranguid paneme me endale oma peas ise,
sellega tuleb töötada.

Mis oli agentuuri loomise juures
kõige keerulisem?

Raamatupidamisega tegelemine ja klientide leidmine. Mingi hetk, kui
liitusime läbi juhuste Creative Unioniga, siis hakkas asi mõnusaks minema ning saime
lõpuks vajalikku tuge ja abi, et keskenduda oma asjale. Ligipääs klientidele
ning teiste agentuuride usaldus ja koostöö kasvatasid meid väga palju. Me oleme
agentuurina alati hästi paljudega koostööd teinud ja arvan, et see ongi hästi
oluline.  

Praegu on kõige keerulisem ettevõtte
juhina kõigega tegelemine ja erinevate projektide juhtimine. Selline multitasking kurnab meeletult. 

Millised on olnud põnevaimad
projektid või suurimad väljakutsed Vurris?

Kõik projektid, mis on eksperimendid, on kahtlemata põnevad. Võib-olla kõige
huvitavam on aga see, kui saame
luua terviklikku digikommunikatsiooni: strateegia, sisu (tekst, pilt, video,
disain, veebid, emailid), reklaamid, sotsiaalmeedia ning analüüsida, teha live-üritusi ja hallata e-maili kanaleid.
Siis saame omalt poolt garanteerida häid tulemusi ja võtta täieliku vastutuse. Oleme
nagu sisseostetav meeskond, kes siseneb täisväärtusliku meeskonnaliikmena ja
võtab kliendilt kogu vastutuse üle. 

Üsna suur väljakutse on olnud
meeskonna kasvatamine, sest agentuuritöö kõigile ei sobi. Agentuurid on vägagi people’s business ja see, kuidas hoida ühtlast
kvaliteeti kõigi inimestega, on keeruline väljakutse. Pinge on suur, vastutus
on suur, aega ei ole ja tuleb kiirelt reageerida. Samas teebki see tegelikult
töö põnevaks.  

Mis ootused on kliendil digitaalagentuurile?

Ootused on igal kliendil erinevad
ja sõltuvad nende enda võimekusest. Mingi aeg olid eesmärgid umbes sellised:
“Teeme midagi digis ka, noortele.”. Nüüd osatakse juba täpseid briife kirjutada
ja küsida konkreetseid eesmärke.
Teadlikkus ja võimekus on aastatega väga palju kasvanud, mis teeb meie enda töö
põnevamaks, sest saame omalt poolt täpsemini ülesannet täita või palju laiemalt
kaasa mõelda.  

Tihti loome hoopis
sisekommunikatsiooni või HR-lahendusi, mis samamoodi vajavad digiabi.
Digiagentuurid ongi üldjoontes väga mitmekülgsed ja tegeletakse nii
strateegilise, loova, digitaalse ja ka näiteks sisuturundusliku poolega. Digiagentuur
tänasel päeval ei saagi olla enam mingit ühte väikest juppi tegev üksus, vaid
kasulikum on, kui kõik muud kommunikatsiooni, arenduse või loovtööga tegelevad
meeskonnad töötavad ühiselt sama eesmärgi nimel. Ainult nii saab kogu meeskond
hästi toimida. Selleks on vaja kogemusi, häid juhte ning kõikidest kaasosalistest
aru saamist.  

Vurr sündis nüüdseks juba ligi kuus
aastat tagasi. Kuivõrd on digiturunduse maastik selle ajaga muutunud?

Digiturunduse maastik on kõvasti muutunud. Osad agentuurid on oma uksed
sulgenud, osad on alles avanud. Paljud on väitnud, et sotsiaalmeedia võimekus
on olemas, kuigi tase tundub olematu. Siiani kuulen, et sotsiaalmeedia või
digiturunduse kohale otsitakse mingit noort, kedagi veel koolipingist. On
erandeid, aga üldjuhul sellisel tasemel saab siis olema teenus ja tulemus.  

Iga aasta toimub väga palju muudatusi pea kõikides digikanalites. Influencerid on juba mõnda aega olnud
trendisõnaks, inimeste sisutarbimine on muutunud rohkem videokeskseks ja nutitelefonide
kasutus on lõpuks seal, kus prognoositi aastaid tagasi.  

Samas on Eestis alles lapsekingades näiteks
virtuaalreaalsuse ja liitreaalsuse lahendused ning sellesse suunda peaks
järjest rohkem vaatama. Ise tegutseme igapäevaselt näiteks ka data-kasutuse ja turunduse
automatiseerimisega, mida on Eestis veel üsna vähe katsetatud.

Sotsiaalmeedias on aeg-ajalt ikka
näha, kuidas mingi teema, postitus või pilt hakkab oma elu elama ja läheb viral’iks. Kuivõrd on professionaalsetel
turundajatel sellise olukorra üle kontroll?

Kui midagi on kuskil üleval ja see läheb negatiivses suunas, siis ei ole
enam midagi teha. Kui asi viral’iks
ei lähe, siis saab seda suruda, kas raha eest või nutikalt õigeid inimesi
kasutades, nimetagem neid kõneisikuteks ehk influenceriteks.
Aga lõppude lõpuks peab sisul olema viral
potentsiaal ja see ei saa midagi igavat, tavalist või korduvat olla. See saab
ainult erakordne sisu olla. Kõigis ettevõtetes on see erakordne sisu olemas,
lihtsalt tuleb õigest kohast otsida ning julgelt esile tõsta.

Juba 20. sajandi alguses räägiti, et
any publicity is good publicity.
Kuivõrd kehtib see täna, 21. sajandil sotsiaalmeedias?

Ma ei õigustaks halvasti tehtud sisu ühegi tingimusega. Kindlasti osadele
toimib ja kindlasti sa jääd meelde. Küll aga peab väga ettevaatlik olema, mis
selle bad publicity sisu on. 

Palju on räägitud sellest, et
sotsiaalmeedia platvormid elavad oma aja ära ja varem või hiljem tuleb peale
uus, mis võtab näiteks isegi Facebooki üle. Milline võiks olla sotsiaalmeedia
platvorm, mis tõuseb tulevikus esikohale?

See on keeruline küsimus. Ma ei näe hetkel, et keegi suudaks nii suurelt
kasvada, kuna selleks oleks vaja mingit täielikku muutust tänapäevaste
võimaluste hulgas ning samas ka Facebook arendab end igal rindel täie
võimsusega. Võib-olla 5G interneti tulekuga tekivad uued platvormid ja kanalid
või siis on hoopiski VR (virtual reality)
järgmine koht, kus kogeme oma sõprade ja tuttavatega suhtlemist. 

Kommentaarid 

Enduro maailmameistrivõistluste etapi
meediajuht Margus Kiiver:
 

Olime
olukorras, kus traditsioonilises meedias silma paistmiseks ei oleks eelarvest
piisanud ja kuivõrd tegu oli nišisündmusega, siis vajasime õige sihtrühma
tabamist. Jaan Naaber Neway agentuurist soovitas meil teha koostööd Vurriga.  

Esimesel
kohtumisel oli selge, et tegemist oli just sellega, mida vajame. Vurr pakkus
erinevaid lahendusi, alates sellest, kus nad teevad kõik ise (videod,
postitused, õigele sihtrühmale suunamine jne) ja lõpetades lihtsamate
variantidega. Meie piiratud eelarve tähendas seda, et tootsime päris palju sisu
ise, aga selle sisu õige sihtgrupini viimise osa tegi ära Vurr. Kõik oli
meeldivalt läbipaistev algusest lõpuni ja büroo mõistis meie soove. Peale
kampaaniat tuli Vurri poolt ka põhjalik kokkuvõte ja ülevaade. Meie jaoks oli aga
kõige olulisem see, et seatud eesmärk sai täidetud. Nimelt oli meil eesmärk Enduro
maailmameistrivõistluste etapi avapäeval saada Lauluväljakul toimuvale
tasulisele kiiruskatsele sedavõrd palju rahvast, et kaarealune oleks täis. Nii
ka juhtus. Usun, et eelarvest tingituna kasutasime Vurri tegelikust
potentsiaalist ära veel vähe, aga tänu neile saavutasime selle koostööga maksimumi. 

Saku Õlletehase turundusjuht Eva
Maarend:
 

Saku on
teinud Vurriga koostööd juba aastaid. Kui mina liitusin Saku tiimiga ning
kohtusin Rauno ja Vurriga, ei olnud kahtlust, et Saku
ja minu huvides on seda koostööd jätkata. 

Mulle väga
meeldib teha Rauno ja tema meeskonnaga koos töid ja
projekte, sest ma näen, et ka nemad tahavad väga neid asju teha. Ja see on minu
jaoks kõige olulisem – näha, et inimesed, kellega koos töötan, usuvad sellesse,
mida teevad ja suudavad end panna brändi omaniku olukorda. Teeme projekte koos,
mistõttu ongi tihtipeale raske tõmmata piiri agentuuri ja meie vahele – eesmärk
on meil lõpuks ikka ühine. Rauno ja tema tiimiga suhtlus on alati hästi
aus ning tagasiside kiire. Tunnen, et meil on vastastikune austus, mis on
loonud keskkonna, mis julgustab ideede välja käimist – kuulame üksteist ära,
arutame, argumenteerime ja parimad ideed võidavad. Väikestest asjadest ja
ideedest saavad kuidagi ootamatult suured. 

Goldtime’i turundusjuht Kristiina
Kõllo:
 

Teadsin Raunot juba varasemast seoses ühe väga
ammuse heategevusliku sündmusega. Vurri kui agentuurini jõudsin aga tänu
sellele, et paar aastat tagasi tekkis vajadus Goldtime’i juubeliaasta logo loomiseks. Leidsin, et
isikliku kontakti omamine lihtsustab loomingulisi protsesse ning kuigi logo
disainimine pole just romaani kirjutamine, on tegemist siiski rohkete detailide
ja osapoolte erinevate nägemustega. Logo saigi valmis, aga mis eriti rõõmustav
– see oli alles kõige algus. Tänaseks on Goldtime’i visuaalne imago teinud
läbi värskenduskuuri just tänu Vurrile ja seda Rauno eestvedamisel.  

Raunoga on
ütlemata lihtne ja mugav koostööd teha. Ei pea aega kulutama “jää
lõhkumisele” ja ametlikele viisakusavaldustele ning vajadusel võib
vaielda, filosofeerida ja situatsioonikoomika tagajärjel südamest naerda.

Intervjueeris: Merilin Sarapuu, Dalton

Kõik uudised