Paul Aguraiuja: Kõigile meeldida püüdes lähed kindlasti aia taha

„Nii teater kui
agentuur on väga sarnased ses mõttes, et kogu väärtus, mis luuakse, tuleb
inimeste seest. Sellised asutused töötavad hästi, kui inimesed ennast hästi
tunnevad,“ räägib teatri- ja filmimaailmast agentuurimaailma sukeldunud Paul
Aguraiuja.

Paul Aguraiuja (fotol) on
juhtinud turundusagentuuri IMPACT 80/20 veidi kauem kui aasta. Enne seda oli ta teleseriaali “Pank” peaprodutsent. Enne „Panka“
juhtis Paul 7 aastat teatrit NO99. Hariduselt on ta BFM-i lõpetanud
filmiprodutsent.  

Agentuuri juhib ta
kahasse Kristjan Raudega, kes on IMPACT 80/20 asutaja. Nad praktiseerivad
moodsat suundumust nimetusega ühesjuhtimine (ingl co-CEO), mis tähendab
seda, et eri funktsioonid on kahe juhi vahel ära jagatud. Kristjan vastutab
ettevõtte finantside ja turunduse eest ning keskendub agentuuri arendamisele,
Paul juhib meeskonda ning vastutab müügi ja klienditeeninduse eest. 

Kuidas sa
filmi- ja teatrimaailmast agentuurimaailma sattusid?
 

Agentuuri
sattusin tänu headele värbajatele, kes mind tinistama hakkasid. Tundus põnev
väljakutse ja nii ma selle vastu võtsin. 

Mis sinus
põnevust tekitas?
 

Ma naudin
ebamugavusi. Ajan end meelega mugavustsoonist välja, et uusi asju õppida.
Näiteks teatrit juhtides sain ühel hetkel aru, et turunduse juhtimine oli mu
kõige nõrgem külg. Kuna ma aga tegevjuhina turunduse eest vastutasin, võtsin
selle valdkonna enda südameasjaks ja tegin selgeks. Tänu sellele saavutasime
ainsa Eesti teatrina rahvusvahelist edu. 

Tavaliselt
inimesed vihkavad muutusi, aga mul on vastupidi. Ma otseselt ei armasta neid, aga
tean, et ilma muutusteta tekib seisak, areng peatub. 

Hetkel pakuvad
mulle põnevust meie agentuuri rahvusvahelised eesmärgid. Tahan proovida, kas
meil õnnestub viia üks Eesti agentuur nii kaugele, et meil oleks rohkem
välismaiseid kliente kui kodumaiseid. Selle aasta eesmärgiks on meil kümme
välismaist klienti, neist kolmel on allkirjad all, neli on nö torus. 

Kuidas te välismaiseid
kliente leiate?
 

Soovituste ja
suhtevõrgustiku kaudu. Rahulolev klient toob ka oma sõbrad sinu juurde. 

On nii võlusid ja
valusid. Kui läheb hästi, soovitatakse sind, aga kui ei lähe hästi, siis lahkub
nii see, keda soovitati kui ka see, kes soovitas, mis omakorda paneb teenuse
kvaliteedile suure surve. 

Esimesed
soovitused tulid muuseas Eestis koostööpartnerite kaudu ning sealt hargnes ja arenes
kõik edasi. Näiteks see Austraalia äpp, mille me USA ja Suurbritannia turule
viime, programmeeriti Eestis ning meie soovitajateks olidki Eesti
programmeerijad. Ja kuna meil läheb Austraalia partneriga hästi, on nad meid
oma kodumaal juba uuele kliendile soovitanud. Üks asi viib teiseni. 

Kuidas te oskate
USA ja Suurbritannia turul turundada?
 

Me ei vaja uutel
turgudel kohalikku eksperti, oleme numbrite ja andmete usku. Töötasime
austraallastele välja 114 erinevat sõnumit ja visuaali, mille hulgast valime
testkampaania tulemuste põhjal välja parimad. Kasutame turunduse testimiseks teiste
seas ka maailma suurimat küsimuste ja vastuste platvormi Quora ning maailma
suurimat foorumikeskkonda Reddit. Testkampaania võtab aega 4 kuud, praegu
mõtleme välja ka juba terve aasta turundusplaani. 

Mida
testkampaaniast teada saite?
 

Kuna tegemist on
meditatsiooniäpiga, siis on üllatavaks avastuseks üks uus sihtgrupp. Testkampaania
on töötamas kõige paremini skeptikute sihtrühmas! Tuleb välja, et skeptikutel
on samad mured nagu kõigil teistel ja ka nemad otsivad neist väljapääsu.
Tava-uuringutes selline asi välja ei tuleks, sest skeptik vastaks ikka
skeptiliselt, aga nende käitumine näitab midagi muud. 

Mis agentuur
IMPACT 80/20 on? Kuidas ennast defineerite?
 

Me pakume
täisteenust. Me ei tee ära mitte ainult ühte juppi, vaid kõike, mida klient
vajab. Pakume tervet spektrit alates strateegia koostamisest kuni tulemuste
analüüsimiseni. Koostame loovsõnumi, valime või loome platvormid, tekitame
tähelepanu ehk liikluse ja muudame liikluse müügiks. See on nagu ring, mis saab
alguse analüüsist ja lõppeb analüüsiga. 

Ennustan, et
lähiaastatel kaob selline mõiste nagu digiagentuur kasutuselt. Kõik ongi digi
ja digi on kõikjal. Samal ajal kui meie arendame oma strateegia- ja loovpoolt,
arendavad traditsioonilised loovagentuurid oma digivõimekust. Varsti saame kõik
keskpõrandal kokku. 

Kuna oleme tugevalt
digiusku, siis kipume ka oma klientidele soovitama pigem mõõdetavaid kanaleid. Mõõdame
peamiselt seda, kui palju klient raha teenib. 

Teie agentuuri
nimes peegeldub Pareto printsiip. Kas see tähendab, et 80% teie kasumist tuleb
20%-lt klientidest?
 

See viitab pigem
sellele, et 20% su tegevustest toob 80% kasust. Me tegelemegi põhjalikult selle
20%-ga. Nii enda kui oma partnerite jaoks. 

Mida sa NO99 teatrit
juhtides mõõtsid?
 

Oo, teatris on teismoodi….
Teater on selline äge kooslus, kus kõik läheb rappa, kui hakkad oma edu ja
taset piletitulu põhjal hindama. Teatris on tähtsaim see mõõtmatu väärtus nimega
kunstiline tase. 

Teatri juhtimine
on üks suur kompromisside ja tasakaalu leidmise kunst.

Kuidas peale
teatrit ja filmimaailma agentuuris kohanenud oled?
 

Agentuuris on mu
eesmärgiks ühendada loominguline maailm ja äri. Ka teatris või seriaali tehes oli
mu eesmärgiks see, et olemasoleva raha eest saaks võimalikult maksimaalse
sisulise tulemuse.  

Agentuuri
juhtimine on mõnes mõttes teatri juhtimisega sarnane asi – on vaja suurepärast
meeskonda ja ideed, mida maailma viia. Aga agentuuris on vaja ka kliendile kasumit
teenida. 

Riiklik teater
ega seriaal ei pidanud kasumit tootma. Eesmärk oli teha Eesti parimat ehk
kunstiliselt kõrgeimal tasemel teatrit. Seriaali „Pank“ eesmärk oli olla Eesti
esimene kvaliteetseriaal, mida kõlbab häbenemata ka välismaal näidata. 

Kuidas
seriaali „Pank“ edu hindad?
 

„Pank“ ei olnud
mõeldud massitootena. Eestis pooled inimesed vihkasid seda, pooled armastasid.
Ja nii ongi hea, sest kõigile meeldida püüdes lähed kindlasti aia taha. Minu
soovitus on: otsusta ära, kellele sa meeldida tahad. 

Seriaalil on
hästi läinud ka välismaal, oleme müünud selle näitamisõigused nii Soome,
USA-sse, Ungarisse kui ka Lätti ja Leetu. Minu soov on, et see jõuaks maailmas
võimalikult suure publikuni. Kui saame võimalikult palju eri kultuuridest
vaatajaid, siis olemegi edukad. 

Kas ja kui
palju erineb agentuuri juhtimine teatri juhtimisest?
 

Sarnasusi on
rohkem kui erinevusi. Inimeste juhtimise osas ei ole väga suurt erinevust. Ka
loomingulise maailma kombineerimine finantsmaailmaga on sarnane. Nii teater kui
agentuur on väga sarnased ses mõttes, et kogu väärtus, mis luuakse, tuleb
inimeste seest. Sellised asutused töötavad hästi, kui inimesed ennast hästi
tunnevad. 

Kuidas leiate
ja hoiate häid inimesi?
 

Me palkame
inimesi väärtuspõhiselt. Püüame aru saada, mis on nende väärtushinnangud
ja mõtleme, kuidas nad ülejäänud seltskonnaga klapivad. Vaatame põhjalikult ka
potentsiaalse töötaja isikuomadusi, mõtleme, kes meil puudu on – kas vajame
mõnda särtsakamat või hoopis mõnda loomingulisemat inimest. Alles peale nende
asjade kaalumist hindame lõpuks oskusi ja kogemusi. Ja mõnikord pole hullu, kui
oskused ja kogemused on nõrgemad, peaasi, et esimesed kaks asja on paigas, sest
väärtushinnanguid ega isikuomadusi täiskasvanud inimese puhul ei muuda. Raske
iseloomuga geeniusest ütlen pigem ära. Oskusi ja teadmisi saab alati juurde
õppida. 

Mitu teid kokku
on?
 

Meid on 12. Praegu
oleme otsimas juurde disainijuhti ja PR-inimest ehk kommunikatsioonispetsialisti. 

Millised
inimesed teie agentuuris töötavad?
 

Meil pole
klassikalisi projektijuhte ega disainereid. Iga inimene teeb meil alati midagi
veel.  

Meil on eri haridustaustaga
inimesi, näiteks töötavad meil ajakirjanik ja geoökoloog. Kuigi meid saadab
digiagentuuri kuvand, on meil koodi mõistvaid inimesi ainult üks! Kasutame tehnilisel
teostamisel allhankijate abi.  

Me ei esita
erialase hariduse osas suuri nõudmisi, kõiki agentuuritööks vajalikke oskusi on
võimalik kohapeal juurde õppida.  

Mis sulle su
töös kõige rohkem rõõmu valmistab?
 

Turundusagentuuris
töötamine on maailma parim ärikool! Ma naudin kliendikohtumisi, õpin sealt
palju. Meie partneriteks pole enamasti mitte turundusjuht, vaid pigem
ettevõtete tegevjuhid, omanikud ja asutajad. 

Kuidas te selle
saavutanud olete?
 

Meie klientideks
on väiksemad ettevõtted, kus juht vastutab ka turunduse eest. Näiteks on meil
üks Soome klient, kes tegutseb 12 riigis, aga neil pole isegi turundusosakonda.
Meie olemegi nende turundusosakond. Üüratuid korporatsioone meil klientideks ei
ole. 

Kas see ongi
praegu turutrend, et suured korporatsioonid teevad omale majasiseseid agentuure
ning agentuuride teenindada jäävad väiksemad ja keskmise suurusega kliendid?
 

Jah, tundub, et sinna
suunda oleme liikumas küll. Osade agentuuride elu võib see keerukaks teha.
Lisaks suurkliendi kaotamisele tähendab see agentuuri jaoks ka seda, et
korporatsioonid võtavad oma parema värbamisvõimekusega agentuuridest helgemad
pead ära. 

Kas osalete ka
loovkonkurssidel?
 

Oleme seda siiani
väga vähe teinud, aga edaspidi osaleme kindlasti rohkem. Meie tehtud veeb www.myoton.com
valiti WebAwardsil maailma parimaks biotehnoloogia veebisaidiks. 

Kindlasti osaleme
aktiivsemalt ka järgmisel Kuldmunal. Kõigi seniste aastate jooksul oleme
saatnud vaid ühe töö. 

Kuidas oma
inimesi koolitate?
 

Näiteks sel sügisel
teeme Impact Marketing Meetup seminari, et ise targemaks saada ja ühtlasi
levitada sõnumit turunduse terviklikkusest. Oleme kutsunud sinna esinema
mitmeid oma välismaiseid partnereid. Selle seminari eesmärk pole raha teenida,
vaid et endal oleks huvitav. Seal on ka paneel nimega „In-House vs Outsourcing“,
millega tahame tekitada diskussiooni turunduse tuleviku osas. 

Miks TULI
liikmeks astusite?
 

Ma loodan, et TULI-sse
koondub rohkem agentuure, kes soovivad leida endale kliente välismaalt. Koos
oleme tugevad ja saame kõik kasvada, ei pea enam üksteisel Eestis tekki pealt
rebima. NO99 teatri ja pangaseriaali rahvusvaheliseks viimine oli mu jaoks suur
väljakutse ja õppetund, tahan seda oskust nüüd agentuurimaailmas rakendada.  

Kes Eesti
agentuuridest on sinu hinnangul maailmatasemel?
 

Loovagentuuridest
Optimist ja disianiagentuuridest Velvet. Ka meie agentuuri teenusekvaliteet on
maailmatasemel. Neid on kindlasti veel, küsimus on ambitsioonis. 



Paul
Aguraiuja
on
sündinud 24. juulil 1980. aastal Tallinnas. Ta lõpetas 1998 Kadrioru Keskkooli
ja asus õppima Tallinna Pedagoogikaülikooli (praegune Tallinna Ülikool)
kunstiosakonda, seejärel 2000–2003 õppis sama kooli filmi ja video osakonnas
audiovisuaalteose operaatori erialal. 2003–2004 jätkas õpinguid Concordia
Rahvusvahelises Ülikoolis reklaami ja meedia erialal ning 2012–2013 õppis
Tallinna Ülikoolis filmitootmist, milles tal on ka bakalaureusekraad.
Magistrikraad ärijuhtimises Henley Business School’ist.
 

Paul on
töötanud 2001–2003 Pimedate Ööde Filmifestivali infojuhina, 2002–2005
produtsendina produktsioonifirmas Eetriüksus OÜ (Ruut) ja 2005–2010
produktsioonifirmas Vedel Kaader OÜ. Aastatel 2010–2015 oli ta teatri NO99
peaprodutsent ja 2015–2017 NO99 tegevjuht. Just tema juhtimisel kasvas NO99
välismaine tegevusmaht ja tuntus. 2016. aastast on ta produtsendina tegev
produktsioonifirmas Itamambuca OÜ. Alates 2018. aasta märtsist töötab
reklaamiagentuuri IMPACT 80/20 tegevjuhina.
 

Tutvu Pauli
filmograafiaga SIIN.

Intervjueeris:
Silja Oja, Turundajate Liit

Kõik uudised