ÜMARLAUD | Üritusturunduse suvi: hinnatõus ei ole kindlasti korrelatsioonis ürituste eelarvete tõusudega ning see on väljakutsuv
Vabadus valida, jätkusuutlikkus ning puhkamine – sedasi kirjeldatakse 2024. aasta üritusturunduse tipphooaega. Selle suve trendidest, majandusest ja õppetundidest rääkisid Mikk Puurmann (Orangetime Event), Priit Mikk (Amazing Productions) ja Merily Heinmaa (Celebrate Group).
Kuidas siiani suvi läinud on? Millised on selle suve üritusturunduse trendid?
Mikk: Viimase nelja aasta trend on, et osalejad saaksid suveüritustel rohkem vabadust, aega ja ise valikuid teha. Liigne raamidesse surumine ja kohustuslikus korras tiimitegevustes osalemine võib anda negatiivse efekti. Arvan, et eesmärk peaks olema keskkond, kus inimesed tunneksid end hästi ja turvaliselt. Keskkond, mis loob sotsialiseerumiseks mugavad võimalused ja tugevdab seeläbi organisatsiooni kultuuriruumi.
Priit: Suvi on olnud töine, suur osa ajast on läinud ka sügistalvise hooaja ettevalmistamisele. Üritusturunduse maastik on pidevas muutumises ja klientide ootused arenevad koos sellega. On tunda, et järjest rohkem pööratakse läbimõeldult ning sisuliselt tähelepanu jätkusuutlikkusele, samas jääb meelelahutus ja elamuspõhine sisu kõige olulisemaks elemendiks.
Merily: Suvi on möödunud töötähe all, kuid pikaajaline kogemus on õpetanud meid ka puhkama ja akusid laadima. Ilma selleta ei ole kogu protsess jätkusuutlik ega innovaatiline. Just need kaks märksõna – jätkusuutlikkus ja innovatsioon – kirjeldavad ka meie klientide soove oma sündmusi korraldades.
Üha enam otsitakse innovaatilisi lahendusi, mis kingivad külastajatele elamuse, viies nad välja igapäeva rutiinist ja väärtustades nende aega. Aeg on tänapäeval saanud uue tähenduse ning tundub, et see on üks suuremaid muutujaid, millest sõltub pea kõik.
Üritusturunduse valdkonda on räsinud mitu kriisi järjest. Kas suured hinnatõusud ning majanduslangus on mõjutanud ka teie projekte?
Mikk: Eks ikka soovitakse rohkem, kui eelarved lubavad, kuid selles ei ole ju midagi uut. Ma arvan, et soovid peavadki suuremad olema, sest see paneb ka agentuuri mõtted tööle, kuidas leida lahendusi ja alternatiive.
Priit: Ürituste korraldajad peavad pakkuma sisukat mitmekesist ja kvaliteetset programmi. Pärast pikka perioodi, mil üritused ja reisimine olid piiratud, ootavad inimesed nüüd veelgi rohkem erilisi ja unustamatuid elamusi. See tõstab nõudlust professionaalselt korraldatud ürituste järele, mis suudavad pakkuda unikaalseid ja meeldejäävaid kogemusi.
Teisalt peame arvestama hindade jätkuva tõusuga ning olema seetõttu veelgi nutikamad, et piiratud ressurssidega leida üles võimalused, kuidas jätkuvalt pakkuda kvaliteetset sisu.
Kas sellise majandusliku olukorra taustal tehakse rohkem üritusi ära oma jõududega või ootavad inimesed suvest ning sündmustest just erilisi elamusi, mida pakuvad professionaalid?
Mikk: Hinnatõus ei ole kindlasti korrelatsioonis ürituste eelarvete tõusudega ning see on väljakutsuv. See päädib kas odavama pakkumise võtmisega – ja seeläbi võib jääda palju loovust realiseerimata – või tehakse üritused ära oma jõududega agentuuri kaasamata.
Arvan endiselt, et suveüritustel on sisekommunikatsioonis märkimisväärne roll ja iga organisatsioon peaks sellesse panustama. Agentuuri abiga on võimalik ehitada midagi unikaalset ja osalejatele meeldejäävat, teha suurem hüpe edasi ning luua organisatsioonikultuuri. Soov enda inimestesse panustada ja neid hoida on tugevam kui kunagi varem.
Merily: Kliendid hindavad üha enam professionaalide abi, kes aitavad sündmusi luua parimal viisil. See võimaldab neil keskenduda oma tugevustele. Korraldaja ei tähenda eelarves lisakulu. Kui peale sündmust kulukohta analüüsida, selgub sageli, et tänu korraldajale jääb eelarve plussi.
Pikk kogemus ja turuseisu aktuaalne jälgimine loovad lahendusi, mille peale teises valdkonnas igapäevaselt tegutsev inimene ei tule. Lisaks muidugi aeg, mis kulub ühe sündmuse organiseerimisele. Võib ju mõelda, et mis siin keerulist – helista ja kinnita, kuid näiteks viimase sündmuse puhul oleme vahetanud cateringiga juba 157 e-kirja.
Tänapäeva klient hindab kindlasti rohkem kvaliteeti kui kvantiteeti. Ideoloogia „hästi palju ja ükskõik mida“ on asendunud prioriteetide seadistamisega – mis on oluline ja mis mitte.
Kas ja kuidas olete ise nii kiirel suvel arenenud? Mis on olnud mõni tore avastus enda kohta või mis on muutnud siiani selle suve meeldejäävaks?
Mikk: Ma olen avastanud, et puhkamine on äärmiselt oluline ning arendav. Tuleb võtta aeg, et saaksid tagada professionaalsuse, mis teeb nii enda kui ka kliendid õnnelikuks.
Fred Jüssi on tabavalt öelnud: ”See on üks kõige kurvemaid asju, et meile ei anta võimalust süveneda või selleks jääb võimalusi aina vähemaks ja vähemaks. Inimene ei oska laisk olla, meid on õpetatud töötama hirmsasti ja tähtis on see, et ikka tööd ja tööd ja tööd tuleb teha, aga sellest, et puhata tuleb, puhata tuleb ja puhata tuleb, sellest ei räägita.’’
Mina arvan, et üritusturundajad peavad ka suvel akusid laadima ja nautima kõike, mida elul pakkuda on.
Priit: Sel suvel oleme võtnud teadlikult ka aja ja vaadanud päris põhjalikult enda sisse, oleme mõtestanud Amazing Productionsi olemust ja tulevikku. Mis sellest protsessist välja koorub, saame loodetavasti jagada juba sügisel.
Merily: Meie töö on nagu Ameerika mäed. Usun, et selle metafooriga samastuvad kõik üritusturunduses tegutsejad.
Sellest suvest jääb enim meelde teadmine, et kõik on võimalik, kui su ümber on meeskond, kelle silmis on sära ja tahe!
Autor: Anette Viin, TULI praktikant
Toimetas: Siim Kera, TULI