“Kaunis eriskummaline aeg”. Ühele ametikohale kandideerivate turundajate hulk võib ulatuda peaaegu 500ni
Turundajaid on palju, töökohti hetkel oluliselt vähem. Konkurents on tihe ning ameti leidmiseks tuleb mõnikord seljatada mitusada rivaali. Uurisime, mis tööturul toimub ja kuidas tööd saada.
CVKeskus.ee tööportaali värbamisjuht Grete Adler jagab meiega numbreid: turundussektoris on tööandjad avaldanud tänavu viiendiku võrra vähem tööpakkumisi kui eelmisel aastal. Seis on enamvähem sama nagu teistes valdkondades kokku: seal on tööpakkumiste arv langenud -23%.
See tähendab, et tööle saamise nimel käib kõva rebimine. Juulis konkureeris turundussektori vabale ametikohale keskmiselt 56 inimest, kuu varem oli see number veelgi suurem – 65. Võrreldes mullusega kandideerib ühele ametikohale 53% rohkem turundajaid.
Kui keskmised numbrid on suured, siis tipud veelgi rajumad. Kujutage ette, viimastel kuudel on ühele sotsiaalmeedia turundaja kohale kandideerinud 234 inimest, sisuturundaja spetsialisti ameti nimel võtsid mõõtu 217 hinge. See pole veel kõik – CVkeskus.ee otsis aasta alguses turundusspetsialisti ning töösoovijaid oli koguni 436.
Talendid ei karda
Havas on viimasel ajal Turundajate Liidu töökuulutuste lehel aktiivne olnud. Otsitud on nii digimeedia strateegi, projektijuhti kui ka personalijuhti. Havas Creative’i tegevjuht Nele Laev sõnab, et nii projekti- kui ka personalijuhi kohale saabus üle 50 CV.
“Mulle tundub, et hetkel on kaunis eriskummaline aeg,” räägib ta. “Majanduse keeruline situatsioon hoiab ühelt poolt talente oma ametikohtadel paigal, teisalt aga liigutakse palju. Tööandjatel on tark oma talente hoida ja mitte loota, et nad majandusliku ebakindluse tõttu ei liigu. Kõik on eelnevatest kriisidest õppinud, et karta pole tarvis ning kui saabub hea pakkumine, siis julgetakse ametialaseid muutusi teha. Hetkel tuleb kõikidele ametikohtadele palju kandidaate, kes on väga erineva kogemuse ja taustaga. Püsivat tööd küsivad üha enam ka vabakutselised. Olukord on hetkel tööandjate kasuks.”
Hiljuti on uusi abikäsi otsinud ka meediaagentuur Mindshare Estonia. Õigemini, seda tehakse praegugi, sest offline meedia spetsialisti kuulutus aegub 15. augustil. Ettevõte tegevjuht Markko Sojonen sõnab, et kandidaate on viisakas koguses. Ta kartis, et sellele postile on keeruline inimest leida, eriti keset suve, kuid valikut on ning paistab, et on inimesi, kes on valmis töökohti vahetama.
Küll oli keerulisem digiturunduse projektijuhi konkursiga, mida Mindshare pidi paar korda pikendama. Kuulutus läks üles ka ühte suurde portaali ning laekus rohkelt CV-sid. Kuid mitte liiga palju häid kandidaate.
“Peab muidugi tunnistama, et meie ootused antud ametikoha puhul olid küllaltki spetsiifilised ning latt väga kõrgel,” kommenteeris Sojonen. “Aga meil läks hästi, leidsime kõigile oma ootustele vastava uue ägeda tiimiliikme. Mulle tundub, et portaalides on CV-sid saata nii lihtne, et on mingi hulk inimesi, kes saadavad neid peaaegu silmad kinni. See paisutab kohati kandideerijate üldarvu. Selliseid inimesi, kes on kuulutuse päris lõpuni lugenud ning kellega tahaks kohtuda, meeletult palju ei ole. Samas ei saa sellistele õnneotsijatele midagi pahaks panna. Kuulutusi ja seda, mis töös oluline on, mõistetakse erinevalt. Proovima peab!”
Ära ole liiga enesekindel
Proovijaid on palju. Kuidas ettevõtted tööotsijate massi seast endale õige inimese leiavad? Laev sõnab, et reklaamiagentuuri edukuse määrab see, kui hea on meeskonnatöö. Seepärast ei piisa vaid headest oskustest, vaid kandidaat peab kenasti tiimi sobituma. Talle jäävad kõige rohkem silma läbimõeldud motivatsioonikirjad ja CV-d.
“Aeg-ajalt kohtab motivatsioonikirjades kohatut enesekindlust, mis ei mõju hästi,” toob ta näite, mis võib tööotsingutele pitseri panna. “Näen tihti ka kirjavigu. Sellised kandidaadid enamasti välistan, kuna reklaamiagentuuris on õigekirjaoskus igal ametikohal kriitiliselt vajalik.
Reklaami- ja ka meediaagentuuris töötamine on vastutustundlik ning vaimset pingutust nõudev töö, mis tekitab stressi. On neid, kes sellist vaimset treeningut naudivad ja neid, kes saavad üsna kiiresti aru, et on sattunud valesse kohta.
Olen kohanud märkimisväärsel hulgal kandidaate, kel on reklaamiagentuuri tööst väär arusaam. Umbes sama nagu filmides näidatakse ajakirjanduses või politseis töötamist viisil, millel pole reaalsusega palju ühist. Kindlasti tasuks kandidaadil enne töövestlusele minekut jälgida aktiivseid kampaaniaid või otsida üles oma lemmikud. Kui ikka töövestlusel ühtegi reklaami nimetada ei oska, siis plusspunkte ei saa.”
Sojonen sekundeerib meeskonnatööle. Esmase valiku aitab teha CV, hiljem kohtub tema ning paar tiimiliiget kandidaadiga. Mida rohkem rahvast, seda paremini saab aru, kuidas värske veri seltskonda sobitub.
“See on see klišee, et tööle võetakse kompetentside alusel ning lahku minnakse seetõttu, et inimesed ei klapi,” räägib ta. “Meie jaoks on oluline, et inimese attitude meie DNA-ga klapiks.”
LISALUGU: Tuletame nippe meelde
Kui sa kandideerid koos 200 inimesega, siis kuidas nende seast esile tõusta? CVKeskus.ee tööportaali värbamisjuht Grete Adler jagab nõuandeid.
“Olles ise äsja vedanud kahte konkursi, kus ühele ametikohale kandideeris 570 ja teisele 313 kandidaati, saan jagada väga värsket tagasisidet värbaja vaatest:
- Hästi oluline on CV vastavus tööpakkumisele. Ehk üks ja sama CV ei sobi igale poole. Kandidaat peab pöörama tähelepanu sellele, mida konkreetsel tööpakkumisel küsitakse. Esimene samm: too esile info, mida tööandja näha tahab!
- CV peab olema sisult ja visuaalilt lihtne ja loogilise struktuuriga. Kui kandidaate on väga palju, siis värbajal kulub u 6 sekundit, et otsustada, kas uurida rohkem inimese tausta või mitte. Teine samm: tee värbajale info saamine võimalikult lihtsaks, kasuta CV koostamiseks portaalis loodud põhja!
- Kolmas samm: suhtle otse värbajaga. Tähelepanu aitab võita hästi kirjutatud e-kiri. Kui sinus on piisavalt soovi ja enesekindlust, siis helista värbajale – räägi, miks sa oled huvitatud sellel ametikohal töötamisest, tunne huvi konkursi osas ning kiida kuulutust, väärtuspakkumist vms.”
Autor: Siim Kera, TULI