10.01.2023

TULIUUS LIIGE | Piletilevi: meelelahutusturg taastus, ees ootab veelgi sündmusterikkam 2023

Värske TULI liige Piletilevi Group AS tegi just oma 25-aastase ajaloo kaks suurima müügimahuga kuud – novembris oli käibeks 14,4 miljonit eurot ja detsembris 15,1 miljonit. Mõlemal kuul müüdi üle poole miljoni pileti. Seda ajal, mil põhiliseks jututeemaks on majanduskriis. Piletilevi juhatuse liikmed Jaanus Beilmann ja Sven Nuutmann rääkisid intervjuus ettevõtte hingeelust ja muuhulgas sellest, et põhimõtteliselt on Piletilevi tänapäeval lisaks piletimüüjale ka meediaagentuur.

Piletilevi juhatuse liikmed Jaanus Beilmann (vasakul) ja Sven Nuutmann rääkisid TULI-le ettevõtte hetkeseisust. Foto: Piletilevi

Arvasin, et üritusi toimub vähem ja pileteid enam nii palju ei müüda.

Sven: Kaks aastat kestnud segased piirangud said aprilli keskel läbi ning ürituste maht taastus 90%-ni 2019. aasta tasemest. Novembris ja detsembris ületas kogu Piletilevi Group’i ettevõtete müügimaht 2019. aasta lõppu 30%-ga.

Artistid, korraldajad ja ostjad on 2023. aasta osas optimistlikud. Praeguse seisuga on Eestis, Lätis ja Leedus hästi müüdud või välja müüdud hulk suurkontserte: The Weeknd, Robbie Williams, Imagine Dragons, Depeche Mode, Måneskin jne. See on juba rohkem suuri kontserte kui 2019. aastal kokku toimus.

Jaanus: Oktoobris, novembris ja detsembris oli meil Eestis müügil endiste aegade tasemel arv üritusi ehk stabiilselt üle 2000. PÖFFi ajal jõudsime – nagu alati – 3000 müügisoleva ürituseni. Kuulduste järgi on 2023. aastaks lisandumas hulgaliselt suuri ja olulisi sündmusi.

Paljud teised valdkonnad on raskustes ning teie teete samal ajal oma ajaloo parimaid tulemusi. Kuidas seda seletada?  

Jaanus: Esiteks, piirangud jätsid tarbija tervelt kaheks aastaks ilma võimalusest meelt lahutada, tõeliselt häid live-artiste näha või vabalt teatris käia. Ehk siis üks külg on nälg kultuuri- ja meelelahutuselamuste järele, teisest küljest on inimeste üldine majanduslik võimekus ürituste tarbimiseks kasvanud. Majandusanalüütikud ennustavad praeguseks küll kasvu kahanemist, aga poole aasta pärast juba taastumist.

Sven: Piletilevi on tuntud nii ostukohana kui ka ürituste otsimise kanalina. Kuna meie kodulehte külastatakse palju, kajastub turu taastumine ennekõike just Piletilevis. Eeldatavalt keerulisel ajal julgevad üritusi korraldada pikaajalise kogemusega korraldajad, kes on suurel määral just Piletilevi kliendid.

Meie külastused lähevad kohe üles, kui keegi oma uut projekti – kusjuures, piletimüügikohta mainimata – “Hommik Anuga” saates või “Ringvaates” tutvustab.

Niisamuti toovad suured kontserdid, festivalid ja hooajad nagu suvi ja jõulud Piletilevisse hulga huvilisi, kellele lisaks konkreetsetele üritustele ka teised võimalused silma jäävad. Meil on ainsa keskkonnana pidevalt üle 50% otsekülastusi ja lisaks väga tugevad omakanalid – sotsiaalmeedia ja uudiskiri. See kõik kokku toobki korraliku müügivõimenduse.

Piletid on tänapäeval päris kallid. Kas Eesti inimese hinnapiir on käes?

Sven: Huvitava tendentsina näeme, et esimese hooga lähevad praegu kaubaks kallimate hinnaklassidega piletid. Kultuuri- ja meelelahutuselamuste puhul on nii artisti kui ka korraldaja eneseväärtustamine selleks indikaatoriks, mis annab tarbijale ostetava elamuse väärtustunnetuse.

Jaanus: Kui võrrelda ürituste keskmisi piletihindu varasemate perioodidega, siis Piletilevi Groupi statistika näitab, et tegelikult on piletite hinnad ajas kallinenud vähem kui kulutused energiale ja toidupoes. Küll on aga kasvanud käärid soodsaima ja kallima pileti hinna vahel.

Mis üritused või nimed toovad saali alati täis?

Jaanus: Saalid toovad täis head artistid ja kvaliteetselt korraldatud üritused, mille väärtus on ka hästi kommunikeeritud. Hästi toimivad aastate jooksul heal tasemel korraldatud festivalid ja aegade jooksul järjest mahlasemaks arenenud artistid.

Piletilevile on viimasel ajal tekkinud palju erinevaid konkurente. Mida see teie äris ja turunduses muutnud on? 

Sven: Konkurents on alati tervendav jõud. Uued tulijad on aktiveerinud ehk toonud piletite eelmüügiturule uusi tegijaid, näiteks korraldajaid ja klubisid, kes varem oma asju peidus tegid ja rohkem uksemüügile lootsid. Piletilevi müüdavate ürituste maht, üle 2000 igapäevase valiku, üle miljoni igakuise veebikülastuse, üle 100 000 sotsiaalmeedia jälgija ja uudiskirja kontakti tagavad Piletilevile ja meie korraldajatest klientidele pidevalt kasvavad mahud.

Muutuseid oleme paari viimase aasta jooksul teinud palju:

  • uuendasime brändi (partneriks Velvet);

  • investeerime uue korraldaja teenindusplatvormi arendusse;

  • tõime Piletilevisse korraldajatele turundusliku toe ja teenuse pakkumiseks suure kogemusega turundus- ja reklaamispetsialistid;

  • nõustame ja anname korraldajale aktuaalset tagasisidet teostatud turundustegevustest ja nende resultatiivsusest.

Jaanus: Piletilevi on Eesti piletimüügis institutsionaalne nähtus. Ükskõik, mis üritus on, seda otsitakse meie juurest esimesena – isegi kui me sellele pileteid ei müü. Võime oma lehel tehtud ürituse otsingute arvu järgi öelda, kas üritust on hästi turundatud või mitte, kas see on inimeste teadvuses või ei.

2022. aasta juunis tellisime Kantar Emorilt turu-uuringu, mis kinnitas meie sisemist teadmist: Piletilevi on top-of-mind arvestuses piletimüügikeskkondadest esimene ehk 65% tarbijatest meenutab Piletilevi esimesena, kui paluda neil nimetada piletiostu ja ürituse info hankimise keskkondi. Ületame lähimaid konkurente kordades.

Vaata uuringu tulemusi

Tõite välja palju plusse, aga on ikka neid korraldajaid, kes valivad piletimüügiks teise keskkonna. On seal rahalised põhjused või midagi muud?

Sven: Seal on erinevaid põhjuseid. Ei tahaks konkurentide müüki pikalt kommenteerida, aga see on tavapärane konkurentsiolukord. Konkurendid teevad oma pakkumisi, kliendile tundub see parem ja nad kasutavad seda. Paljudel kordadel klient pettub ja tuleb tagasi. Kindlasti ei lähe konkurentidel ka kõik untsu, mõned asjad toimivad.

Jaanus: Ainuüksi Euroopas pakutakse korraldajatele omaenda ürituste müügiks kasutada üle 1400 tarkvaralahenduse. Uued põlvkonnad tahavad proovida uusi lahendusi ja väga palju juhindutakse suurtelt turgudelt pärit interneti kõikvõimsuse ja sotsiaalmeedia ning digireklaami soodsusest rääkivatest fantaasiatest.

Eesti, Läti ja Leedu turgude tarbijamahud on väga väikesed ja kahe kümnendi jooksul on igas riigis välja kujunenud üks-kaks piletimüügikeskkonda/marketplace’i, mille brändituntus ja keskkondade funktsionaalsed võimekused tagavad lõpuks korraldajale efektiivseima ligipääsu auditooriumile. Majandustulemus ehk müüdud piletite maht ja hind otsustab lõpuks kõik – fondi- ja riigitoetused ei ole nõudlusele vastavas mahus suurenenud.

Teie turunduse võib jagada kaheks. Üks osa on oma brändi ja toodete turundamine, teine ürituste turundamine. 

Jaanus: Kogu Piletilevi trikk on teostada turundust kahel suunal: kultuurihuviline tarbija ehk B2C ja ürituste korraldaja ehk B2B. Ürituste turundamine on selle jaotuse alusel üks Piletilevi poolt korraldajatele pakutavatest teenustest.

Sven: Ürituste efektiivse turundamise arendamisega oleme viimasel ajal hoogsalt tegelenud: palganud oma meeskonda kogenud ürituste turundajad ja meediaplaneerijad, et pakkuda korraldajale efektiivset meediaplaneerimist. Kui rusikareeglina on korraldaja meediakulu 10+% piletimüügimahust, siis oleme 2022. aasta suvest teinud palju projekte, kus oleme meediakulu suutnud hoida vähem kui 5% piletimüügimahust. Esimesed julged korraldajad on meie pakutud uue suunaga väga rahul.

Mida te B2B turunduse vaatevinklist teete? Kuidas leiate uusi korraldajaid ja mida võtate ette, et vanad ära ei läheks?

Jaanus: Arendame suure hooga oma uut piletiplatvormi. Pidevalt lisanduvad korraldajate jaoks uued kaasaegse UX-iga lahendused, mis aitavad jälgida oma ürituste müüki laias ringis, valmistada lihtsalt mobiilis kutseid ja teha omaenda arvega piletimüüki. Selle aasta lõpus esitleme ka uut Piletilevi iseteeninduskeskkonda, mille abil saab korraldaja kiirelt ja lihtsalt üritusi müüki panna, hindu muuta ja teha kõike muud, mis tulemusliku piletimüügi ja kaasaegse ürituse halduse juures vaja on.

Sven: Muidugi suhtleme aktiivselt korraldajatega ja aitame neil oma ürituste pileteid paremini ja rohkem müüa. Piletilevi kontoris töötab ainuüksi Eesti turu jaoks 20 korraldaja- ja piletiostja teenindusega tegelevat inimest. Parim B2B turundus on korraldaja jaoks hästi toimiv ja korraldajale tulu maksimeeriv teenus: oleme kiireim ühenduslüli korraldaja ja tarbija vahel, nõustame korraldajaid hinnastamises, informatsiooni koostamises ja nüüd üha rohkem ka meediaagentuuri teenusega.

Milline piletimüügi tulevik on?

Jaanus: Oma 20-aastase kogemuse pealt saan öelda, et, jah, kuigi pealiskaudselt vaadates oleks justkui kõik muutunud – piletimüük on liikunud müügipunktidest internetti jne, siis sisulised muutused ei ole kuigi suured. Ikka sõltub ürituse edukus artistist ja korraldaja enda poolt tehtava töö kvaliteedist, ikka müüvad teatrid pea poole oma piletimüügist otse. Praegu ostetakse füüsilistest müügipunktidest koguseliselt vaid 20% vähem pileteid kui 15 aastat tagasi. Inimeste mugavusharjumused on visad muutuma – rääkigu evangelistid mida tahes.

Piletimüügiettevõtte roll on olla korraldaja jaoks kompleksne: tugev müügikanal, turu- ja turundustrendide ja andmete tõlgendaja ning korraldaja ambitsioonide kasvades korraldajale oma kogemusega abiks olija. Klubiürituste, teatrietenduste, (suur)kontsertide ning spordisündmuste – 20 000 ja rohkemgi piletit üheks õhtuks – müük ja korraldus on kõik erinevad kogemused, millega Piletilevi on oma 25-aastase ajaloo jooksul kokku puutunud.

Autor: Siim Kera, TULI

Piletilevi on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 104 liiget.

 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt