17.07.2023

TULIUUS LIIGE | Elsavie turundusjuht Anneli Nurk: meie suurim vastutus on, et me ei muutuks brändiks, kes ütleb kaheldavaid asju

Ükski meie artikkel pole niivõrd palju rääkinud kõhu mikrobioomist, kui see, mida sa just loed. TULI värske liikme Elsavie turundusjuht Anneli Nurk jutustab sellest, miks nad ei taha rõhuda välimusele, vaid tervisele; kuidas mehi rohkem arsti juurde saada ja mis asjaga nad õigupoolest tegelevad.

Elsavie turundusjuht Anneli Nurk ning sõbranna seitsmekuune kutsuke Nixon.

Elsavie on tervisetoode, aga mis kasu inimene sellest täpselt saab? 

Elsavie on TFTAKi ehk Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskuse spin-off. TFTAKis töötab tore kamp teadlasi, kes on 20 aastat tegelenud kõhu mikrobioomi uurimisega. Elsavie on vahelüli, mis tegi nende tööst reaalse ettevõtte ning aitab teadust tavainimese jaoks atraktiivsemaks muuta. 

Oleme start-up, mis tegeleb kõhu mikrobioomi tervise parandamisega ehk parandame üldiselt kõhutervist ning jagame teadlikkust. Meie põhitooteks on mikrobioomi test. Sa teed seda kodus – see on väga lihtne – ning seejärel saadad testi TFTAKi teaduskeskusesse, kus toimub peen protsess nimega sekveneerimine. 

Paari nädalaga saad vastuse, mis su kõhu mikrobioomis toimub ning milline on erinevate bakterite tasakaal. Kõhu mikrobioom tähendab jämesoole bakteriaalset tasakaalu. Samuti on meil äpp, mis jälgib kõhutervist ning erinevad kiudainesegud, mis parandavad soolestiku tööd ja on nö quick fix kõhutervise eest hoolitsemiseks. 

Mis ma sealt testist teada saan? Näiteks seda, mis ainetest mul puudu on? 

Sa saad näiteks soovitusi, mida süüa ja mida mitte süüa. Samuti ütleb test, kas sul on kalduvus mõneks haiguseks, näiteks neerukivideks. Kui on, saad õpetusi, mida teha, et neerukividest hoiduda. 

Inimkeha on nii üles ehitatud, et umbes 70% inimese kaitsevõimest ja immuunsusest on jämesooles. See tähendab, et enamik põletiku tekitatud haigusi on kuidagi seotud jämesoole mikrobioomi tasakaaluga. Test ja sellele järgnev konsultatsioon annavad nõu, kuidas üldiselt vaimset ja füüsilist tervist parandada. 

Mulle tundub, et inimesed muutuvad oma tervise osas järjest teadlikumaks. Kas see tähendab, et seda toodet on hea lihtne turundada?  

Sesmõttes küll, et sel tootel pole soolist ega vanuselist piirangut – 16 või 18 on see vanus, mil võiks testiga alustada, aga teevad ka nooremad. See on tegelikult kõigile heaks tööriistaks.

Turunduslikuks väljakutseks on, et kuigi tervis on saanud popiks teemaks, siis kohtame endiselt küsimusi nagu “kas mikrobioom on mingi loom?” (naerab – toim.). Ei teata täpselt, millega on tegu. Nagu sinagi küsisid, milleks see kasulik on?

Millised väljakutsed tervisetoodete turundamisel veel on? 

Kõige suurem vastutus on, et peame hoolikalt läbi mõtlema, et ütleksime välja ainult väga õige info. Seda, mida saab kaheti mõista, me turunduslikust tuutust välja ei pasunda. 

Tervis ja toitumine on väga tundlikud teemad. Rõhume pigem sellele, kuidas saame kellegi elukvaliteeti parandada. Me ei taha muutuda tervisebrändiks, kes surub peale kaalukaotust ja teisi natuke kaheldavaid asju. Tunneme tiimiga, et see on meie kõige suurem vastutus. 

Nojah, kui tavatoote reklaamis on väike liialdus lubatud, siis selles kategooorias vist nii ei saa.

Jah, kindlasti mitte. Eriline on, et 90% meie tiimist on naised ja me ei taha olla selline ettevõte, kes rõhub välimusele. Oleme seda naistena palju ise kogenud. Räägime pigem vaimsest ja füüsilisest heaolust ja soovime inimesi aidata, mitte neis häbitunnet tekitada. 

Nii et võitlete stereotüüpide ja selle vastu, kuidas naisi tihti meedias ja reklaamides kujutatakse? 

Mhm. Meie toode on mõeldud kõigile, aga klassikaline muster on selline, et esmalt teeb testi naine ja seejärel ta elukaaslane või lapsed. Üks inimene teeb kodus asjad selgeks ja siis tulevad teised. 

Kas olete mõelnud sellele, kuidas saada mehi oma tervise eest rohkem hoolitsema? Räägitakse, et ega nad liiga palju arsti juurde ei satu. 

Kindlasti. Tundub, et klassikalise meditsiini juures ehmatab mehi see, et käid arstil, istud ja kuulad tulemusi ning sa ei oska selle infoga midagi edasi teha.

Meie konsultatsioonil jagab toiduterapeut lihtsaid nippe, kuidas tervist parandada. Näen ise, et saame inimesed testi tegema ja äppi või toidulisandeid kasutama, aga kõige keerulisem on ikkagi muutus. Sa võid testi ära teha ja endale plaani saada, aga selle peab ka ellu viima. 

Meestel on tihti kas kõik või mitte midagi suhtumine. Tegelikult aitavad ka väga väikesed asjad mikrobioomi tasakaalu muuta. Maga öösel pool tundi rohkem, käi kaks korda nädalas jalutamas, söö iga päev üks õun rohkem. See kõik aitab. Muudatusi saab teha ka tasa ja targu. 

Baby steps!

Just nii. Mehed elavad palju sissepoole, eriti põhjamaades. 70-90% serotoniinist ehk õnnehormoonist toodetakse soolestikus. Vaimne tervis hakkab kõhust pihta. Teadusuuringutest selgub, et soolestik ja kõht annavad ajule palju rohkem infot ja ülesandeid kui varasemalt arvati. 

Selles valdkonnas on kindlasti ka palju mitteteaduslikku lähenemist. Kas inimesed suhtuvad teisse umbusklikult? 

Üldiselt on nii, et meie juurde jõuavad need, kes enamvähem saavad aru, mis mikrobioom on. Need, kel jutumärkides juuksed peas põlevad. Neil on mingi probleem ja nad pole klassikalisi teid pidi abi saanud. Nad on käinud perearsti juures, kuid pole kas aja või mõne muu ressursi puudumise tõttu sealt abi leidnud. Nad hakkavad ise lahendust otsima ja jõuavad siis meieni.

Meieni ei jõua inimesed, keda on vaja väga veenda. Testi hind on praegu 199 eurot ning koos konsultatsiooniga 249 eurot. Selline väljaminek eeldab teadlikku ostuotsust.

Koostööpartnereid valime küll selle järgi, et neil oleks teaduslik taust. Et kui keegi ütleb, et söö seda sõnajalga, siis peame uurima, kas sellele on teaduslik seletus olemas. Üks asi on maausuline uskumine, teine see, mida pikaaegne teadustöö näitab. 

Eestis tuleb teil ilmselt mingi hetk piir ette. Vaatate ka välismaale? 

Euroopas meil palju tugevaid konkurente pole ja kindlasti tegeleme selles suunas. Meie testi kasutavad paljud erakliinikud ja nad on tihti osa mõnest suuremast ketist ning asuvad ka mujal Euroopas. Praegu oleme läbi selle välismaale pääsenud. 

Ülejäänud osas testime pinnast, kuhu turule täpselt minna. Välismaale laienemine on kindlasti oluline osa, aga meil ei ole praegu üht kindlat rada. Pigem soovime, et aluspind oleks väga tugev ning siis saame edasi marssida.

Ma pole teie reklaame kuskil märganud. Mis kanaleid te kasutate?  

Teadliku turundusplaani panime paika alles paar kuud tagasi, kui mina tiimiga liitusin. Praegu kasutame kõige rohkem erinevaid sotsiaalmeediakanaleid. Kampaaniaid, mida linnapildis näha oleks, pole praegu olnud. 

On märgata, et märksõnaotsing on järjest tõusev trend. Õnneks ei pea Eesti turul turundusse väga palju raha sisse panema. Märksõnade ja sotsiaalmeedia turunduse kaudu leiavad meid üles inimesed, kes on reaalselt huvitatud toodet ostma. 

Järgmise aasta alguseks võiks olla nii, et kui keegi mikrobioomist räägib, tekib seos meie brändiga. Teadvustamine ja brändi stabiliseerimine on see, millele praegu keskendume.

See on selline teema, kus PR on väga tähtis. Ise mäletan, et kui olin väiksem, hakkasid kõik järsku Helluse bakterist rääkima. Elsavie on veidi sarnane, peab kogu aeg häid külgi esile tooma.

Jah, rauda tuleb kogu aeg taguda. PR-osa on suur ja seni on ajakirjandus pigem ise meie vastu huvi tundnud. Peame rääkima, et tegeleme haiguste ennetamisega. Järjest rohkem on maailmas näha, et kroonilist haigust ravida on kordades kallim kui ennetusega tegeleda. Ega meie idee pole astuda gastroenteroloogidele kandadele, vaid olla neile toetav jõud. 

Miks Elsavie TULI-ga liitus? 

Näen, et kui meil hakkab tiim kasvama – praegu on meid 10 –, siis TULI on koht, kust kõik saavad tutvusi, infot ja häid koolitusi. 

Lõpetuseks: sa töötasid pikalt Kaubamaja turundusmeeskonnas ning seejärel olid mõnda aega teisel pool seina ehk Hundredi agentuuri loovjuht. Kas sa vaatad nüüd agentuuri tööle kuidagi teise pilguga? 

Oskan rohkem hinnata seda, et hea on töötada ühe brändiga. Agentuuris tundsin puudust, et mul oleks üks bränd, kellega süvitsi minna. Õppisin agentuuris seda, et pean kliendina andma selgeid, teadlikke ja rohkema informatsiooniga sisendeid. Pean endale selgeks tegema, mida päriselt agentuurilt tahan ja ootan. Samuti peaksid klient ja agentuur rohkem näost näkku rääkima. Sain agentuuris kiirelt aru, et kui miski on kaheti mõistetav, loeb üks pool välja ühe ja teine pool teise asja.

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt