05.09.2022

TULINE DUO: Ann Hiiemaa ja Mari-Liis Ahven

Alustame uue rubriigiga Tuline Duo, mis jõuab huvilisteni nii intervjuude kui ka taskusaadete kujul, mis toob kokku konkreetsest valdkonnast kaks eksperti erinevatest ettevõtetest, kes läbi isikliku kogemuse ja arvamuse valdkonnapõhist nõu annavad. Rubriigi debütantideks on uue äri juht Ann Hiiemaa agentuurist Meta Advisory ning partner ja strateeg Mari-Liis Ahven agentuurist Optimist Public. Avarubriigis on fookuses kommunikatsioon ja suhtekorraldus.

Ann Hiiemaa ja Mari-Liis Ahven. Foto: Erakogu

Alustame üsna ebaoriginaalselt tutvustusringiga. Palun rääkige lühidalt, mis ettevõttega on tegu, mis rolli seal veate ja kuidas antud valdkond teie teele pidama jäi?

Ann: Meta Advisory on Eesti juhtiv valitsussuhete PR-agentuur, mis on turul olnud pea 13 aastat ning asutatud Andreas Kaju ja Ott Lumi poolt. Mina sattusin Metasse töökuulutuse kaudu seitse ja pool aastat tagasi ning olen ses agentuuris läbi teinud peaaegu kogu töötaja elukaare alustades nooremkonsultandist, sealt edasi vanemkonsultandiks ning edasi äriarendusjuhiks. Viimased kaks aastat olengi tegelenud pigem müügi- ja äriarendusega ning keskendunud sellele, kuidas klientide vajadustega kaasas käia ja neist ka natukene ees olla.

Mari-Liis: Tervitusi väljaspoolt mugavustsooni! Ehk siis Optimist Group’i kuuluvast Optimist Public’ust, mis on Eesti ainus Cannes Lions’i tiitli pälvinud PR-agentuur. Meie alustasime Optimisti brändi all PR-teenuste arendamist Eesti turul seitse aastat tagasi ja tänaseks oleme kasvanud valdkonna TOP-agentuuriks. Olles ise üks asutajatest ja tänaseks strateegiline konsultant ja partner, siis näeme, et sel turul on kindlasti ambitsiooni veel edasi kasvada ja mitte jääda vaid Eesti-keskselt tugevaid teenuseid tagama, vaid minna ka väljaspoole Eestit oma teadmisi jagama. 

Olen üks vähestest privilegeeritud inimestest, kes teadis juba gümnaasiumisse astudes, mida ta elult tahab. Teadsin, et lähen ajakirjandust ja kommunikatsiooni õppima ning et ühel ilusal päeval on mul oma agentuur. Nii ongi läinud!

Cannes Lions’i tunnustus saigi juba mainitud ning lähemegi kohe aupaiste valguses edasi. Nii Meta Advisory kui ka Optimist Public on sel aastal märkimisväärset tunnustust pälvinud. Võtame pulkadeks lahti nii väärika tunnustusterivi kui ka need teod ja kampaaniad, mille eest need saadi.

Mari-Liis: Kampaania, mis pälvis nii möödunud aastal kui ka sel aastal nii kohalikke kui ka rahvusvahelisi auhindu ja millega õnnestus meil sel suvel ka Cannes Lions rahvusvaheliselt festivalilt pronkslõvi võita, on „14 pole okei“. Ja 14 polegi okei! Just eelmisel nädalal saime ka ühe lisatunnustuse selle kampaania eest kui 2021. aasta seksuaaltervise edendaja. Pälvisime Seksuaaltervise Liidu poolt selle tunnustuse esimese ettevõttena, seni on seda jagatud eraisikutele.

Aga kampaania sisu juurde tulles. Kampaania sai alguse, kui meie loovjuht Anoorupa Bose, kes juhib täna Optimist India üksust, kuulis, et Eestis on seksuaalse enesemääratlemise piir 14 aastat. Tema arvates see polnud okei ja ülejäänud tiimiliikmete meelest samuti. Samal ajal oli ühiskonnas ka vastav probleemipüstitus, kuidas lapsed on ärakasutamise ohvrid. Sealt ja koostöös Seksuaaltervise Liiduga see koostöö alguse saigi. Nii et Anoorupa Bose on selle idee autor ja projekti meeskonda kuulus väga suur tiim nii Optimist Groupist, Seksuaaltervise Liidust kui ka kõik kriitilise meelega ühiskonnaliikmed nii mõjuisikute, arvamusliidrite kui ka poliitikute seast.

Tegu on projektiga, mille elluviimisel sai kasutada kõiki kommunikatsioonitööks vajalikke meetodeid, olgu selleks siis lobi, valitsus, suhted, turunduskommunikatsiooni erinevad tööriistad. Ja kõige olulisemaks on tiimitöö – kui kokku saavad inimesed, kes on ühel lainel ja julgevad usaldada ka lahendusi, mis on mugavustsoonist väljaspool. 

Ann: Meta Advisory pälvis sel aastal Aasta PR-agentuuri tiitli ning viimase nelja aasta jooksul on meil õnnestunud teist korda säärane tunnustus saada. Selle saavutuse taga on väga tugev ja oma ala professionaalidest koosnev tiim. Aga töödest konkreetsemalt võitsid auhinnad Joel Ostrati “Maestro burger” McDonaldsile, Tele2 jõulukampaania, EAS pressireis ja veel mitmed (vt lisa kuldmuna.ee).

Kui auhinnad kõrvale jätta, siis mis on olnud teie endi jaoks ja isiklikust vaatest nende aastate jooksul olulisemad momendid nii heas kui ka ehk vähemheas?

Mari-Liis: Kõige suurem edu ongi see, kui näed, et pikaajaline töö on tulemuslik ja seatud mõõdikud lõpuks realiseeruvad. PR on pikaajaline protsess ja vahel tuleb tulemusi kauem oodata kui päevade või tundide kaupa. Tavatsen öelda PR-i kontekstis, et nagu vesi tilgub kivi peale ja lõpuks uuristabki sinna augu. Isiklikuks võiduks on tõenäoliselt ambitsiooni realiseerumine ehk TOP-agentuuriks jõudmine. Ka see, et saame teha koostööd nii Eesti tippbrändide kui ka rahvusvaheliste brändidega ja anda nii äriliselt kui ka mainekujunduslikult nõu ettevõtetele ning juhtkondadele, kellega võib-olla kümme aastat tagasi poleks jutule saanud.

Ann: Minule meenub Swedbanki kogumispäeviku grupi projekt, mis on eriliselt meelde jäänud ja mille koos väga tugeva tiimiga ellu viisime. See projekt tõstatas laiemalt säästmise temaatika ja lõi kogukonna, kes hakkas kulutusi jälgima ja säästma ning siiani see grupp muudkui kasvab. Ja see omakorda näitab, kui suur mõju on meedial, sest kohe, kui oli ilmunud mõni artikkel või teleintervjuu, siis kohe grupi jälgijaskond taas kasvas. Veel tooksin esile lansseerimiskampaaniad, kus on alati näha, kui suur mõju on tugeval strateegilisel kommunikatsioonil.

Millised on projektid, teod, inimesed või kampaaniad, kelle te ise esile tooksite oskuslike lahenduste poolest?

Mari-Liis: Minu arvates on Eesti riik saanud sõjakommunikatsiooni valdkonna katmisega oluliselt paremini hakkama, kui tervisekriisi kommunikatsiooniga. Nii et ma tunnustaksin riiki selle aasta 24. veebruarist alates ja kõiki neid naisjuhte, kes on pidanud rääkima väga rasketel teemadel. On näha, et julgeoleku eksperdid, valitsuse liikmed, ametnikud ja erinevate organisatsioonide esindajad on samal lainel ja esindavad Eesti huve.

Ann: Olen Mari-Liisiga 100% nõus, et see töö, mida on teinud Kaja Kallas ja tema tiim, on imetlusväärne. Aga brändikommunikatsiooni juurde tulles, siis Bolt teeb rahvusvaheliselt väga ägedaid employer-brändingu kampaaniaid – Londonis väga ägedate copy’dega välireklaame ja palju muudki. Arvan, et Eesti turunduskommunikatsiooni kogukonnal on nende rahvusvahelisest kogemusest palju õppida.

Millised valdkonna uudised, uuendused, trendid on teile silma jäänud, millest tasuks rääkida?

Mari-Liis: Tarbijakommunikatsiooni kontekstis tõstaksin esile IKEA avamise, maailmas väga populaarne pood on lõpuks Eestis avanud kaasaegse ja täissuuruses kaupluse. Kindlasti väga oluline verstapost jaekaubanduses. Teisalt toon jälle välja julgeolekukommunikatsiooni ja ka sotsiaalmeedias leviv toetusavalduste trend Soome peaministrile Sanna Marinile. Ehk siis väikestviisi poliitilisest skandaalist on saanud sotsiaalkampaania, mis tõstatab jällegi diskussiooni, kust läheb ametniku ja eraelu vahel piir.

Ann: Sellest on küll aastaid juba räägitud, aga toon välja aina relevantsemaks muutuva turunduse ja kommunikatsiooni integreerimise vajalikkuse. Oluline on mõista, et need ei võistle vaid täiendavad teineteist. Täiesti kindlalt võidavad sellest eeskätt kliendid, kui suudetakse turunduskommunikatsioon kokku tuua, selmet neid lahus hoida. Leian, et meie agentuur on ka seetõttu väga tugev siiani, et tugev strateegia ja ühendatud turunduskommunikatsioon on alati peamine.

Mari-Liis: Olen nõus, et terviklik turundus – ja meediakommunikatsioon on hädavajalik. Lisan veel, et kuna Optimist Public’us on meil rõõm teenindada rahvusvahelisi ettevõtteid just ka strateegilise partnerina ja pakkuda 360-kraadi turunduskommunikatsiooni teenust, siis tasub välja tuua ka selle, et Eesti usaldusväärsuse kasv on PR-sektoris tugev ja aina tugevneb. Meiega soovivad teha koostööd rahvusvahelised ettevõtted ja suurkorporatsioonid nii Euroopast kui ka mujalt maailmast. Ja täna küsivad UK ja USA agentuurid hoopis meie käest strateegilist nõu.

Viimased aastad pole kellelegi olnud lihtsad, meid on kimbutanud palju eriolukordi ja väljakutseid, ent neist kõige keerulisem ja traagilisem on praegu kestev sõda Ukrainas, mis on mõjutanud ka selle valdkonna erinevate strateegiate ja tegevusmeetodite vormimist. Ning teps mitte kõik ettevõtted ja agentuurid pole suutnud selles tundlikus olukorras väärikalt toime tulla. Mis teie selle teema lõikes välja tooksite ja milliseid soovitusi jagaksite?

Ann: Kindlasti soovitan lugeda TULI portaalis ilmunud hea kolleegi Andreas Kaju artiklit. Aga üldine põhimõte on see, et sõjale viitamist brändikommunikatsioonis peaks igakülgselt vältima. Ükskõik, kuidas seda sõnastada, pisendab see olukorda ja kannatusi ning ükski ettevõte ei tohiks selle saatel tegutseda. Meie soovitasime paljudel oma klientidel panna kampaaniad pausile.

Mari-Liis: Peamiseks võtmesõnaks on läbipaistvus. Ükski bränd ei tohiks kasutada kellegi ebaedu enda edu saavutamiseks, küll aga ettevõtete sisekommunikatsiooni kontekstis peab sellises olukorras olema läbipaistvus väga suur. Meie klientide hulgas on väga suuri ettevõtteid, keda sõda on oluliselt mõjutanud ja meie roll on olnud selle aja jooksul aidata ettevõtte juhtkondadel töötajaskonda nii toetada, rahustada kui ka sõnumi selgust hoida. Sageli pole ettevõtete sees mitte probleeme sellega, kes ja mida toetab ja kas see mu brändiga kokku sobib, vaid kuidas üks või teine inimene ennast tunneb. Eriti kui kollektiivis töötab ka vene rahvusest inimesi. Ehk siis kõige olulisem küsimus on, kuidas olla läbipaistev ja mitte ära kasutada teiste nõrku hetki.

Räägime järelkasvust ka! Mis soovitusi jagaksite neile, kes teie valdkonda sihiks tahaksid seada?

Mari-Liis: Mina julgustaksin noori praktikaid tegema erinevates valdkonna ettevõtetes enne, kui hakata kandideerima juhtivatele positsioonidele. Julgustan olema n-ö näljane info järele ja olla valmis proovima erinevaid tööülesandeid ning hoidma silmaringi hästi avatuna. Ning kõik head ja helged pead, kes tahavad turunduskommunikatsioonitööd teha, võivad julgesti Optimisti kandideerida, aga eelduseks on teadmine sellest, mida selle sektori töö tegelikult tähendab.

Ann: Meta Advisory kogemus näitab, kui hästi töötab noorte talentide värbamisel just praktikaprogramm. Oleme süsteemselt seda kolm aastat järjest teinud ja need inimesed, kelle oleme värvanud praktikaprogrammist on ühed andekamad, kes meiega neil aastatel on liitunud. 

Mis on need väärt sõnumid ja soovitused, mida lõpetuseks jagaksite oma kolleegidele, olemasolevatele ja potentsiaalsetele klientidele?

Ann: Mina soovitaksin enne agentuuride poole pöördumist mõtestada eesmärk, mille poole üheskoos liikuda. Kui eesmärk puudub, et saa kumbki pool olla ka tööga rahul. Olengi selle seitsme aasta jooksul näinud, et kui on konkreetne eesmärk ja konkreetsed mõõdikud, on tulemusi lihtne saavutada. Oluline on ka usaldus, kui oled valinud endale professionaalse partneri, siis tuleks partnerit ka usaldada. 

Agentuuris töötades on aga kindlasti abiks kümned rutiinid ja süsteemid, mis aitavad eesmärkide saavutamisele kaasa.

Mari-Liis: Mina julgustaksin planeerima pikaajaliselt, seadma kõrgemaid sihte pikemaks ajaks ja plaan ka sellele vastavalt üles ehitada. Teisalt soovitaksin inimestel, kes peavad tähelepanu looma või on kõneisikuteks, usaldada oma partnerit ja võtta koolitusi, kuidas meedias esineda. Kolmandaks toon välja lokaalsete partnerite usaldamise. Kui suurkorporatsioonid tulevad Eestisse, siis tasub Eesti agentuuri usaldada. Või kui Eesti ettevõtted lähevad väljapoole, siis tasub otsida sihtriigist kohalik kontakt, kelle kompetentsi ja teadmisi usaldada ning selle järgi oma ärikommunikatsiooni kuvand üles ehitada.

Ann: Lisan veel, et sageli on kommunikatsiooniagentuure saatmas kalli hinnastamise kuvand, aga tegelikkuses on võimalik eelarves, mis suunatakse digireklaamidesse või välikampaaniatesse võimalik saavutada PR-i abil oluliselt suurem mõju.

Intervjueeris: Taivi Koitla

Aitäh Workland Eestile kohtumispaiga eest!

Optimist Public, Meta Advisory ja Workland on TULI liikmed. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 97 liiget.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt