Tulimusta ootavad muutused – uued kategooriad, vähem võitjaid ja samm Euroopasse
Efektiivsuskonkurss Tulimust toimub juba neljandat sügist järjest. Töid saab esitada alates 15. septembrist, parimad selguvad 13. novembril. Enne aga tasub tutvuda tänavuste päris suurte muudatustega.

Kui Kuldmuna südameasjaks on loovus, siis Tulimust seab esiplaanile pikaajalise vaate, andmed ja efektiivsuse. Edu saadab neid, kellel kõige võimsamad tulemused. Parimad selgitab välja ekspertidest koosnev žürii, mille koosseisu avalikustame hiljem.
Tänavu saadab TULI konkursi võitja oma kulude ja kirjadega Euroopa parimatega konkureerima. Nimelt saab Grand Prix’ga triumfeerinud projekt osaleda tasuta mainekal Effie Europe konkursil, mida võib täiesti liialdamata kutsuda efektiivse turunduse Cannes Lions’iks. Muideks, alates mullu sügisest kuulubki Effie samale omanikule kui Cannes Lions. Turundajate Liidu tegevjuht Anniken Haldna tunneb uudise üle siirast rõõmu.
“Turundajad on kolme aastaga Tulimusta üles leidnud, kuid selleks, et nii valdkond kui ka konkurss saaksid edasi areneda, on vaja astuda järgmine samm,” tõdeb ta. “Rahvusvahelisele areenile oma kohaliku töö saatmine annab meie agentuuridele ja brändidele vajaliku tagasiside ja kogemuse, kuidas veel paremini turunduses efektiivsust esile tuua. Samuti andis see inspiratsiooni veel enam ühtlustada Tulimust kategooriad Effie´ga”
Teine suurem muudatus puudutab kategooriaid: senised neli kategooriat on kõik kaheks jagunenud ehk kokku jagatakse auhindu kaheksas alamkategoorias. Kui varasemalt autasustati esikolmikut, siis nüüd saab võidurõõmu tunda iga alamkategooria parim.
Kategooriad ja alamkategooriad
1. BRÄND
Kategoorias hinnatakse, kui edukalt on loodud ja hoitud brändi kuvandit, sõnumit ja emotsiooni. Oluline on esile tuua, kuidas on õnnestunud võimendada brändi positsioneeringut ja tõsta väärtust, tugevdada sidet brändi ja tarbija või brändi ja ühiskonna vahel, kaasata sihtrühma ning luua positiivne ja meeldejääv kogemus. See kategooria väärtustab terviklikku brändilugu, järjepidevust ja emotsionaalset mõju, mis viib pikaajalise lojaalsuseni.
- 1.1 Brändi kontakt – uue brändi lansseerimine, rebränding või olemasoleva brändi imagoloogiline tegevus. Hindamisel arvestatakse, kuidas aktiveerimine on loonud selge positsiooni turul, toonud uue publiku või süvendanud olemasolevat tarbijasuhet.Võimalikud KPI-d: brändi teadlikkus (Brand Awareness, growth %), brändi äratundmine (Brand Recognition), positiivsed aistingud (Positive Associations), ostukavatsus (Purchase Intent), turuosa (Market Share), brändi väärtus (Brand Value), reklaami mäletatavus (Ad Recall) jne.
- 1.2 Brändi kohalolu – järjepidev ja strateegiline kohalolu turul läbi meediasüsteemide, brändikommunikatsiooni, PR-i, brändisaadikute või sponsorluse. Hinnatakse, kuidas püsiv nähtavus toetab brändi tuntust, usaldust ja seotust sihtrühmaga.Võimalikud KPI-d: brändi teadlikkus; spontaanne ja üldine (Brand Awareness, spontaneous & general), brändi äratundmine (Brand Recognition), brändi armastus/sentiment (Brand Love/Sentiment), kliendi eluea väärtus (Customer Lifetime Value) jne.
2. ANDMED
Kategooria tunnustab töid, mis põhinevad tugevatel andmepõhistel otsustel ja tarbijainsight’idel. Hinnatakse, kuidas andmeid on kogutud, analüüsitud ja tõlgendatud ning kuidas need teadmised on aidanud saavutada eesmärke.
- 2.1 Andmekasutus: kvantitatiivne – tegevused, mis tuginevad kvantitatiivsele andmeanalüüsile, nagu tarbijakäitumise uuringud, turuandmed või meedia tarbimise mustrid. Näidatakse, kuidas numbrilised andmed on viinud parema loovlahenduseni, täpsema sihtimiseni ja paremate tulemusteni.Võimalikud KPI-d: auditooriumi segmenteerimise efektiivsus (Segmentation Efficiency %), ROI, meediaplaani efektiivsus (Media Plan Efficiency, reach vs. cost), käitumuslikud muutused (Behavioral Changes) jne.
- 2.2 Andmekasutus: kvalitatiivne – tegevused, mis tuginevad kvalitatiivsele uurimistööle, nagu fookusgrupid, süvaintervjuud või kultuurilised tähelepanekud. Oluline on näidata, kuidas süvitsi mõistetud tarbijakogemus on suunanud loovlahendusi ja strateegiat.Võimalikud KPI-d: brändi tajumine (Brand Perception), brändi vastuvõtt ja tagasiside (Brand Sentiment), brändi eelistus (Brand Preference), fookusgruppi tulemused (Focus Group Score), kaasatusemäär (Engagement Rate) jne.
3. TULEMUS
Kategoorias hinnatakse projekte, mille edu on tõendatud selgete, mõõdetavate äriliste tulemuste kaudu. Oluline on näidata, kuidas seatud eesmärgid on saavutatud kõige efektiivseimal viisil, ja kuidas turundus on otseselt kaasa aidanud müügi, turuosa või muu võtmenäitaja kasvule.
- 3.1 Tulemusturundus (ROI) – projektid, mis näitavad kõrget investeeringutasuvust. Hindamisel keskendutakse sellele, kuidas on saavutatud maksimaalne mõju minimaalse kulu või optimeeritud ressursikasutuse kaudu.Võimalikud KPI-d: ROI (%), konversioonimäär (Conversion Rate), konversioonihind (Cost per Acquisition), müügi kasv (Sales Growth %, €), uued kliendid (New Customers) jne.
- 3.2 Innovatsioon turunduses – uudsed ja loovad lähenemised, mis on toonud mõõdetavat kasu. Fookuses on lahendused, mis eristuvad innovatsiooni ja strateegilise nutikuse poolest.Võimalikud KPI-d: uued kliendid (New Customers), katvus sihtgrupis (Quality Reach), kasutuselevõtmine (Adoption Rate), teenitud meedia väärtus (Earned Media Value).
4. MUUTUS
Kategooria keskendub pikaajalist mõju loovatele turundustegevustele, mis toovad kaasa märgatava ja püsiva muutuse – olgu see majanduslik, käitumuslik või ühiskondlik. Oluline on näidata, kuidas tegevus on loodud kestma, millist muutust see on kaasa toonud ja kuidas mõju on mõõdetud.
- 4.1 Kauakestev edu – kampaaniad või strateegiad, mis on toonud järjepidevat kasvu vähemalt kolme aasta jooksul. Hinnatakse arengut, järjekindlust ja pikaajalise strateegia edukust.
Võimalikud KPI-d: pikaajaline turuosa kasv (Long–term market share growth, %), müükide kasv (Sales Growth YoY), kliendi eluea väärtus (Customer Lifetime Value), NPS, brändi tajumine (Brand Perception) jne. - 4.2 Jätkusuutlik muutus – turundusprojektid, mis keskenduvad kestlikkusele, roheteemadele või sotsiaalsele vastutusele. Näidatakse, kuidas turundus toetab positiivseid muutusi ühiskonnas ja keskkonnas.
Võimalikud KPI-d: kasutaja teadlikkus (Consumer Awareness, %), osalejate arv (Number of Participants), säästetud CO2 väärtus või keskkondlik mõju (CO2 value or Environmental Impact), teenitud meedia väärtus (Earned Media Value) jne
Kõigi alamkategooriate võitjate vahel valitakse kõige parem töö ehk Grand Prix, mis sõidabki Eestit Effiele esindama.
Ei pea õunu ja apelsini võrdlema
Turundajate Liidu juhatuse liige, Tulimusta töögrupi liige ning Ballzy turundusjuht Aleksandr Dmitrijev ütleb, et muudatus teeb konkursi paremaks.
“Varasemalt sattus ühte kategooriasse väga erinevaid töid, mida oli raske võrrelda,” räägib Aleksandr, kes kuulus mulle võistluse žüriisse. “Näiteks suur rebränding vs. imagokampaania või kvantitatiivne vs. kvalitatiivne insight. Samuti tekitasid segadust kategooriate nimed ja kirjeldused. Uued alamkategooriad annavad igale agentuurile ja turundajale võimaluse leida endale sobiv väljund ning väheneb õunte ja apelsinide võrdlemine. Lisaks lisasime igale kategooriale konkreetsed KPI-d, mis lihtsustavad otsustamist, kuhu oma töö esitada.”
Talle sekundeerib samuti TULI juhatusse ja Tulimusta töögruppi kuuluv Gunnar Hunt, KAGU_the_agency kaasasutaja.
“Uute kategooriate eesmärk on aidata oma töö erilisust ja tugevust paremini sõnastada ja vormistada.”
Hunt põhjendab, miks antakse igas kategoorias välja üks auhind, mitte kolm, nagu varasemalt.
“Saame uute kategooriate puhul arvestava kindlusega otsustada, kes tõi see aasta oma tööga enim tulemust või muutust,” ütleb ta. “Ideed, KPI-d ja üllatused on kõik ilusti mõõdetud ja samal joonel.”
Selleks, et töö tugevusi maksimaalselt esile tuua, on värskendatud ka töö esitamise ankeeti.
Muudatused teada, tuleb sobivad tööd välja otsida! Tulimustale on oodatud nii meedia-, loov-, PR-, digi- kui ka üritusturundusagentuurid ning muidugi ka kõik brändid.
“Tulimust seisab just selle eest, et kõrgeima kvaliteedi ja oskuslikuima tasemega silmapaistvad tööd saaksid vääriliselt hinnatud,” tsiteerib Hunt Tulimusta brändiraamatut, mille ta neli aastat tagasi lõi. “Tulimusta võitmine on tunnustus töö eest, mis on toonud… wait for it… tulemust. Töö eest, mille tegemine on aidanud maailma edasi. Töö eest, mida on teinud mitmed inimesed usinalt ja korralikult. Tulimust esindab mustaks saadud käsi, muutust ja annab visuaalse tähenduse hästi teostatud tööle.”
Ajakava
Tööde esitamine tavahinnaga: 15. september – 24. oktoober 2025
Hilinejad: 25. oktoober – 31. oktoober
Finalistide avalikustamine: 6. november
Auhindamine: 13. novembril Making Sense’i konverentsil
Autor: Siim Kera, TULI