TULI soovitab. Taivi Koitla räägib, kust ta inspiratsiooni ammutab: mida loeb ning milliseid konverentse külastab
Teeme algust tuliuue rubriigiga, kus TULI liikmed jagavad valdkonnapõhiseid ja miks ka mitte valdkonnaväliseid soovitusi nii lugemisvara, ürituste, väljaannete kui ka muu inspireeriva kohta. Esimeste soovitustega sütitab TULI juhatuse liige, Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonidirektor ning Toidufilmide festivali kaasasutaja Taivi Koitla.
Fotol: Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonidirektor Taivi Koitla
Kirjelda veidi oma lugemisharjumusi. Mida, mil moel ja kui sageli loed ning kust leiad uute raamatute avastamiseks inspiratsiooni?
Mul on kogu aeg on mõni raamat käsil ja lugemata raamatute kuhi diivanilaual ja öökapil kahaneb harva, kuna uusi avastusi tuleb muudkui juurde ja vahel jääb ka öötundidest nende nautimiseks väheseks. Tsundokut siiski ei harrasta ja kutsun end aeg-ajalt korrale, keelates endal enne uusi raamatuid juurde soetada, kuni vähemalt pool kuhjast on läbi loetud.
Eelistan lugeda belletristikat, poeesiat, valdkonnapõhiseid ja tööalaselt innustavaid raamatuid ning filosoofilisi teoseid. Inimeseks olemisest nii anatoomiliselt, psühholoogiliselt, teaduslikult kui ka vaimsetest vaadetest ja praktikatest tulenevalt. Sekka kunsti, muusikat ja gastronoomiat ning valitud isikute memuaare.
Mulle meeldib raamatuid lugeda paberkandjal. E-raamatuid loen vaid siis, kui teisiti ei saa. Näiteks puhkudel, kui reisides on pagas nii pingul, et raamatud ei mahu kaasa, laadin alla erinevat lugemisvara ja piineldes nühin neid lehekülgi ekraanil vahetada, samal ajal paberversioonist unistades. Audioraamatutest eelistan keeleõpet, praegu käsil oleva prantsuse keele omandamine on tundideväliselt audioõppena väga mugav nii autosõitudel kui ka sporti tehes. Nostalgilisi audioraamatuid vanadel vinüülidel või CD-del, mille on sisse lugenud Aarne Üksküla või Tõnu Aav, naudin kodus vahel samuti. Ent üldiselt eelistan kuulata pigem taskuhäälinguid kui audioraamatuid.
Inspiratsiooni uuteks avastusteks otsin teadlikult ise. Luusin regulaarselt Rahva Raamatus ringi ja uurin, mida põnevat on lisandunud ning millised raamatud mind kõnetavad. Lisaks jälgin Financial Times’i raamatusoovitusi, olen leidnud sealt sisukat materjali. Vahel loen Bill Gates’i blogi ja sealseid raamatusoovitusi. Jälgin ka The Booker Prize’i longlisti, loen sealt palju ja teen endamisi panuseid, millised shortlisti jõuavad ja võidu võtavad. Reisidelt ostan alati kaasa kohalike kirjanike loomingut ja uurin sealsetest raamatupoodidest uusimat kraami.
Loodetavasti saab TULI käesolevast uuest rubriigist sisukas soovitusmootor, mida jälgida.
Millised on need raamatud, mida TULI lugejatele
soovitad ja mille oled enda jaoks avastanud viimase aasta jooksul?
“Factfulness: Ten Reasons We’re Wrong About the World – and Why Things Are Better Than You Think” (2018). Autorid: Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Rosling Rönnlund
Huvitav ja äärmiselt oluline lugemine pealiskaudsuse ja valeuudiste ajastul. Värskendav vaade ja inspiratsioon, kuidas maailmas toimuvat selgemalt ja positiivsemalt näha. “Factfulness” jäi geniaalse teadlase, rahvusvahelise meditsiini professori, Gapminder Foundationi asutaja ja kirjeldamatut inspiratsiooni pakkunud esineja Hans Roslingu viimaseks teoseks. Kohustuslik lugemine kõigile inimestele.
“Powerful: Building a Culture of Freedom and
Responsibilty” (2017). Autor: Patty McCord
Lugesin selle küll napilt rohkem kui aasta tagasi läbi ning praeguseks hetkeks on Patty McCord käinud ka Eestis esinemas ja seda raamatut tutvustamas, ent kui selle
soovitusloetelu lugejate hulgas on keegi, kel see veel lugemata, siis soovitan! Patty McCord kirjeldab väga hoogsalt ja köitvalt aega, mil ta Netflixis talentide maaletooja, hoidja ja vabastaja ametit pidas. Väga konkreetne, aus, värskendav ja inspireeriv vaade nii värbamis – kui ka juhtimiskultuurile. Tervendav vaade meeskondade ülesehitamisele ja tulemusliku tiimi loomisele kõigi ettevõtlusega kokku puutuvate inimeste jaoks.
“Business Chemistry: Practical Magic for Crafting
Powerful Work Relationships” (2018). Autorid: Kim Christfort, Suzanne Vickberg
Deloitte’i konsultantide poolt vormitud suurepärane, sisukas ja kergelt humoorikas materjal, kuidas mõista kolleege, leida üles õiged inimesed õiget asja tegema, kohelda neid väärikalt ja saavutada seeläbi tulemuslikult toimivad motiveeritud
meeskonnad. Väärt lugemine nii juhtidele kui ka neile, kes mõtisklevad selle
üle, kuidas leida õige keel kolleegide vahel. See raamat annab põhjaliku kirjelduse erinevate tüüpide kohta (Pioneer, Guardian, Driver, Integrator) ja selged juhised. Kui sealsete kirjelduste järgi päris kindel pole, millist tüüpi ja mis proportsioonis neist oled Sa ise või kolleegid, siis seda saab tuvastada raamatuväliselt SIIN.
“The Reputation Game: The Art of Changing How People See You” (2017). Autorid: David Walller, Rupert Younger
Ei, see pole nipiraamat, kus samm-sammult õpetatakse oma mainet kujundama ja kehva seisu sõrmenipsuga hiilgavaks muutma. See on raamat pungil väga huvitavaid juhtumite
analüüse, kus valekäigud suheldes meedia ja avalikkusega on põrmustanud nii isikuid, suurettevõtteid kui ka riike. Väga huvitav lugemine mu meelest kõigile ent eeskätte avalike suhete ja kommunikatsiooniga tegelevatele inimestele,
ettevõtete juhtidele ning miks ka mitte poliitikutele.
“Make It All About Me: Leveraging Omnichannel and AI for Marketing Success” (2019). Autorid: Rasmus Houlind, Colin Shearer
Leida turundusalane raamat, mis ilmumise hetkeks poleks juba eilne päev või mis lisaks ilmselge tõdemisele ka reaalselt väärtust pakuks või siis ei kordaks seda, mida samad autorid teises sõnastuses oma varasemates väljaannetes on juba öelnud, on olnud üsna keeruline. See konkreetne raamat on mul hetkel pooleli, kuna ostsin selle
alles päev tagasi ent loetu põhjal võtan riski ja väga soovitan seda lugeda. Praktiline ja huvitav käsiraamat, mis võib olla huvitav nii alustajale kui ka kogenud
tegijale.
Millised raamatud Sul järgmisena käsil on?
Diivanilaual ootavad oma järge “Myths of PR: All
Publicity is Good Publicity and Other Popular Misconceptions” (2017), autor Rich Leigh ning “The Gen Z Frequency: How Brands Tune In & Build Credibility” (2018), autorid Gregg L. Witt ja Derek E. Baird. Rahva Raamatu abil on posti teel jõudmas kiiremini ja soodsamini kui mujalt saaks raamat, mida väga
ootan: “You’re It: Crisis, Change, and How to Lead When It Matters Most” (2019), autorid Leonard J. Marcus, Eric J. McNulty, Joseph M Henderson ja Barry C. Dorn. Loodan, et saan hiljem Sulle kommenteerida, kas ka need edaspidi soovitusmootorisse mahuksid!
Läheme raamatute juurest väljaannete ja uudiskirjade juurde. Milliseid valdkonnapõhiseid jälgid?
LinkedIni, Twitteri ja rahvusvaheliste uudistekanalite voog annab väga hea igapäevase ülevaate, ent lisaks neile jälgin Marketing Week lehte ning sealseid uudiskirju, mida on võimalik huvipakkuvate teemade lõikes filtreerituna tellida. Campaign lehel ja uudiskirjadel hoial samuti silma peal. Lisaks jälgin muidugi TULI uudiseid ning mitmeid reklaamiauhindade teemalisi lehti. Enim naudin Scott Galloway uudiskirju, millega saab liituda SIIN.
Paberväljaannetest tellin lisaks siinmail saadavale ka ajakirja „Communication Director“. Kuigi nende raamatusoovitused on minu maitse jaoks nõrgaks jäänud, on tegu sisuka väljaandega, mida on alati olnud huvitav seda lugeda.
Milliseid konverentse soovitad?
Creativity World Forum. Mina käisin sel konverentsil 2017. aastal, mil see toimus Taanis. Esinejate hulgas olid tol korral Stefan Sagmeister, Jan Gehl, Lucy McRae, Henrik Vibskov, Snask jpt. Korralduslikult veidi kohmakas, kuid osalejate arvult meeldivalt väike (u 2000 osalejat) ja sisult suurepärane. Üks parimaid konverentse, mida viimase 5 aasta jooksul külastanud olen.
The Next Web. Igal kevadel Amsterdamis toimuv TNW toob kokku ligi 15 000 osalejat ja pakub iduettevõtetele, arendajatele, turundajatele, ettevõtete juhtidele, ettevõtjatele jpt-le kandvat sisu ja suurel hulgal esinejaid. Ettekannete formaat on lühike ja samaaegselt toimub erinevatel aladel samaväärselt põnevaid ettekandeid. See formaat on nii konverentsi plussiks ja samas ka miinuseks. Siiski soovitan!
CMO Accelerator Programme. Cannes Lionsi raames toimuv väga väikesele grupile ja kogenud tegijatele mõeldud eriprogramm. Erakordne võimalus kohtuda kolleegidega üle maailma, vahetada mõtteid ja ammutada uut ning vestelda tête-à-tête üleilmsete turundus – ja reklaamimaailma tipptegijatega.
Nordic Business Forum. Häid ja vähem häid hetki näinud ambitsioonikas ärikonverents Helsingis, millest igal aastal võtab ka väga palju inimesi Eestist. Lisaks suurepärastele esinejatele on selle konverentsi plussiks asjaolu, et kokku tuleb muljetavaldav hulk ettevõtete tippjuhte ja turundajaid. Koht, kus luua uusi kontakte või olemasolevate partneritega inspireerivaid mõtteid vahetada ja koostöösuhteid tugevdada.
Lõppsõna?
Luba, soovitan lõpetuseks veel kolme raamatut, kui rohkem ei saa. Tegemist pole küll otseselt valdkonnapõhiste raamatutega, ent ilukirjandusega ka mitte.
“The Order of Time” (2018), autor Carlo Rovelli, “Anthony Bourdain: Kitchen Confidential” (2000) ja “Linnad inimestele” (2015), autor Jan Gehl. Need kolm on inspireerivad kõrvalepõiked igapäevast, et mõista kellele ja milleks me midagi loome, kui väikestest asjadest saavad alguse elumuutvad valikud ning kuidas peame enda heaoluks oskama aega võtta.
Intervjueeris: Silja Oja, TULI
Viru Keskus on Turundajate Liidu (TULI) liige.