27.03.2024

Timo Hartikainen: 5 põhjust sotsiaalmeedia turundusse investeerimiseks. Seda telemeedia arvelt

Ma ei ole kindlasti ainuke reklaamivaldkonna inimene, kes meelega telerist reklaamipause vaatab. Küll on mul viimasel ajal tekkinud väike hobi – vaatan paralleelselt üle ka telereklaami ostjate sotsiaalmeedia kontodel toimuva, kirjutab agentuuri VAAS juht Timo Hartikainen.

Timo Hartikainen. Foto: Erakogu

On positiivseid näiteid, kus omakanalite võimalusi brändieelistuse tõstmise ja aktiveerimise suunal hästi ära kasutatakse. Kahjuks on ka palju vastupidist – sotsiaalmeedia võimalusi on alakasutatud, samas telesse investeeritakse märkimisväärselt. See nähtus ajendas mind kirjutama ülevaatliku meeldetuletuse sotsiaalmeedias turundamise eelistest.

Uuringufirma Statista andmetel on sotsiaalmeedia kasutajate arv ülemaailmselt endiselt kiires kasvutempos, olles eelmise aasta lõpuks kasvanud 4,9 miljardi inimeseni. Aastaks 2027 ennustatakse selle numbri kasvamist 5,85 miljardini. 

Ainuüksi Facebookil on 2,9 miljardit igakuist kasutajat, YouTube on 2,5 miljardi kasutajaga tugeval teisel kohal. Samal ajal on aktiivsete lineaarse televisiooniteenuse tarbijate arv vähenemas. Näiteks 18–24aastastest televaatajatest eelistab 90% erinevaid voogedastusplatvorme. Telereklaamidega jääb see sihtrühm tabamatuks.

Need numbrid on mõjuvaks põhjuseks, miks liigutada reklaamieelarve mahtusid telemeedialt sotsiaalmeedia platvormide kasuks. Toon välja veel viis põhjust, miks pigem investeerida sotsiaalmeediasse kui (ainult) traditsioonilist telemeediat osta.

  • Täpne sihtimine

Sotsiaalmeedia platvormid pakuvad sõnumiga sihtgrupini jõudmiseks paremaid võimalusi kui enamik teisi meediatüüpe – sihtida saab loomulikult demograafiliste kriteeriumite alusel, aga ka näiteks huvialade, (interneti) käitumisviiside, hetkeasukoha jms järgi. Erinevalt telemeediast, kus küll sisupõhine sihtimine on võimalik, aga suuresti toimub siiski “suure kahuriga tulistamine” ehk näidatakse ühte klippi kõikidele vaatajatele.

  • Kuluefektiivsus

Telereklaamiga võrreldes on sotsiaalmeedias reklaamimine tihti oluliselt kuluefektiivsem, eriti väiksema turunduseelarvega ettevõtete jaoks. Sotsiaalmeedia kanalid võimaldavad enamasti määrata paindliku eelarve ja tasumise strateegiad. Nii saavad ettevõtted näiteks valida mudeli, kus tasutakse ainult soovitud tulemuste eest nagu klikid või reaalsed reklaami vaatamised, päringute saamised jne. 

Lisaks kipub reklaami näitamise hind (CPM) ja hind kliki kohta (CPC) olema sotsiaalmeedias soodsam kui traditsioonilised telereklaami tariifid. Nii on sotsiaalmeedias reklaamimine eriti atraktiivne väljund nendele turundajatele, kes soovivad tehtud investeeringute tasuvust (ROI-d) täpselt mõõta.

  • Reaalajas suhtlemine ja tagasiside

Üks peamisi sotsiaalmeediaturunduse eeliseid on sihtgrupiga reaalajas suhtlemine ja kohene tagasiside saamine. Vastupidiselt ühesuunalistele telereklaamidele võimaldab sotsiaalmeedia oma sihtgrupi ja klientidega vahetult suhelda läbi kommentaaride, postituste jagamise ning muude sotsiaalmeediale omaste tegevuste. Selline reaalajas suhtlemine on hea viis kogukonna kasvatamiseks ja enda brändi meeldivuse ning eelistatavuse tõstmiseks.

  • Mõõdetavad tulemused

Sotsiaalmeedia platvormid pakuvad väga häid analüütika tööriistu, mille abil saab kampaaniate ja postituste tulemusi reaalajas jälgida ja mõõta – alates vaatamistest ja klikkidest kuni konversioonide ja ROI mõõtmiseni. Erinevaid andmeid ja mõõdikuid on palju, mida jälgides saab sõnumeid, loovlahendusi ja sihtimisi reaalajas optimeerida. Telemeedias sellise detailsusega mõõtmise võimalused puuduvad ja seetõttu on kampaania toimimist (või mittetoimimist) oluliselt raskem hinnata.

  • Sisu ja loovlahenduste paindlikkus

Loovlahenduste tootmise ja levitamise osas ei ole sotsiaalmeediale võrdväärset kanalit. Erinevalt telereklaamidest, mis on reeglina 15–30-sekundilised klipid, lubab sotsiaalmeedia eksperimenteerida erinevate formaatidega. 

Näiteks saab üles ehitada strateegia, mis sisaldab erinevate sõnumitega staatilisi reklaame, videoid, karusell-lahendust, story formaate, live stream’e jne. Selline paindlikkus võimaldab ettevõtetel jutustada enda lugu, harida sihtgruppi, näidata tooteid ja suhelda klientidega viisidel, mis on nende jaoks vastuvõetavamad ja kõnetavamad. 

Valmis toodetud teleklipi peab telekanalile edastama nädal aega enne kampaania alguskuupäeva ja seejärel sisuliselt lootma parimat – et väljatöötatud loovlahendus ja toodetud teleklipp kõnetavad sihtgruppi ning toovad oodatud tulemuse. Samas võimaldab sotsiaalmeedia erinevaid loovlahendusi testida ning seejärel panustada rohkem meediaraha just sellele sisutükile, mis reaalselt paremaid tulemusi toob.

Lisaks on sotsiaalmeedia kanalid pidevas arengus ja võimaldavad reklaamijatel eksperimenteerida uute ja innovaatiliste reklaamivõimalustega.

Kindlasti on traditsioonilisel telemeedial jätkuvalt oma koht ettevõtete meediastrateegiates. Samas võiksid sotsiaalmeedias turundamise vaieldamatud eelised – täpne sihtimine, kuluefektiivsus, reaalajas tulemuste mõõtmine ja optimeerimine, sisuformaatide paindlikkus jm – julgustada ettevõtjaid panustama oma turundusstrateegiates rohkem sotsiaalmeedia tegevustele. 

Ja kui eelnev jutt liiga pika ja/või tõsisena tundus, siis võib turundustegevusi planeerides lähtuda ka Lennart Meri poolt välja öeldud talupojaloogikast – s*tta tuleb panna sellele kapsale, mis kasvab. 

Autor: Timo Hartikainen, sotsiaalmeediaagentuuri VAAS strateeg ja juht
Toimetas: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt