16.08.2022

Taskuhääling “Chillitbäng” aitab enesekesksest reklaamimullist välja piiluda

Tanki loovduo Joel Volkov ja Kristjan Oden lükkasid sel suvel käima taskuhäälingu “Chillitbäng”, kus reklaami teemal mõtisklevad väga erinevate valdkondade tipptegijad. 

Chillitbängerid: Kristjan Oden ja Joel Volkov.

Joeli ja Odenit on juba külastanud Priit Kuusk, Kaido Ole, Jaak Aaviksoo, Liis Lemsalu, Viljar Arakas, Allar Jõks, Tanel Toom, Evelin Võigemast, Rain Lõhmus, Neeme Raud, Kristjan Järvi ja Helen Sildna. Istusime saatejuhtidega Tanki õueterrassil maha ja muuhulgas selgus, et saade (või hoopis esimene hooaeg?) lõppeb siis, kui külla tuleb Eesti president.

Härrad, mis suhe on teil Cillit Bangiga?

Oden: Chillitbäng on meie saade!

Ma mõtlen ikka päris Cillit Bangi!

Oden: Ma ei teagi, kas selline toode enam eksisteerib…

Need inimesed, kes kunagi panid Cillit Bangi tootele nime, tegid vist midagi väga õigesti, sest nagu selgub, tahate teie sarnast nime kasutada isegi oma saatel. 

Joel: Tegelikult mõtlesime, et meie saade peaks olema chill. Lisaks oleme mõlemad trummarid ja bängi efekt on ka väga teemakohane. 

Oden: Tekkisid erinevad seosed, aga tegelikult on saade ju reklaamiteemaline. Mis on kõige reklaamim reklaam üldse? Cillit Bangi moodi klišeedest tulvil reklaam, mis käib ilgelt pinda!

Joel: Kogu maailm on ilgelt räpane ja segane, aga siis tuleb üks imeasi, mis teeb sekundiga kõik uueks. Meie teeme ka uue maailma!

Tegelikult eestikeelseid sarnaseid podcaste vist eriti palju polegi?

Joel: Äripäev teeb turunduslikke saateid. TULI portaalis on olnud podcaste, mida tegi Taivi Koitla. Kuid meie idee oli ikkagi oma mullist pea välja pista, sest tegelikult on reklaamimaailm väga enesekeskne.

Oden: Mida selle kõige kohta, mida siin igapäevaselt teeme, päriselt arvatakse?

Joel: Meie jaoks on tähtis, et need arvajad oleksid sellised, kelle sõna ühiskonnas maksab. Nad võivad olla tuntud, targad, rikkad või muud moodi silmapaistvad inimesed. 

Kas tunnete, et nende arvamusest on teile päriselt kasu ka?

Joel: On! Meie töös on palju pidureid. “Nii ei tehta!”, “Nii ei tohi öelda!”, “Inimesed ei mõtle ju nii!”, “Tegelikult on asjad hoopis naa!” 

Lõpuks hakkad ise ka mõtlema, et äkki ongi, et 20% inimese ajust mõtleb ühtmoodi ja siis 10% teistmoodi. Hommikul on ühed mõtted ja õhtul teised. Kui inimene saab aasta vanemaks, siis järsku kõik muutub – ta on järsku sihtgrupp ja hakkab ainult Anu Välba saadet vaatama. 

Tegelikult ei käi ju asjad nii. Inimene on ikkagi inimene, kes on üks tervik. Muidugi võib ta enda sees natukene muutuda, aga põhiväärtused jäävad ikkagi sarnaseks. Meie jaoks on see saade veidi nagu fookusgrupi uuring. Räägime iga grupi esindajaga tund aega eraldi. Vahel läheb pikemalt, näiteks Evelin Võigemasti ja Kaido Olega.

Väidetavalt muutuvad enam kui tunni pikkused saated kuulaja jaoks tüütuks. Aga samas, peaasi, et endal on oleks ju põnev!?

Joel: Me teemegi seda enda jaoks. Samas väga tore, et inimesed on meid üles leidnud. Lennureisidel ja pikematel autosõitudel on ka pikad saated väga asjakohased. 

Oden: Olen ise hakanud jala käima ja rongiga sõitma, mistõttu olen ka hakanud rohkem podcaste kuulama. Autoga sõites käivad asjad liiga kiiresti ja ei jõuagi millessegi süveneda. Tasub käia jala ja podcaste kuulata!

Joel: Kõrvaklapid on muutunud inimeste organiks. Mu lapsed ei kuulegi midagi, kui klappe kõrvas pole. Tagurpidi efekt.

Milliseid turunduse teemalisi saateid te ise olete kuulanud?

Oden: Kunagi korra justkui proovisin üht välismaist podcasti kuulata, aga ma enam ei suuda isegi meenutada, mis asi see oli. 

Joel: Minu meelest on praegu maailma kõige šefim turundusvaldkonna mõtleja Rory Sutherland – teda olen ikka kuulanud. Ta on Ogilvy grupi loovjuht, kes kirjutas raamatu “Alchemy”. Tema jutuajamised on rangelt reklaamimaailma iidolitega. Need on väga lahedad saated.

Oden: Ma tunnen pigem, et mul on palju kasulikum kuulata kõike, mis ei ole reklaamiga seotud. Teised teemad aitavad mulle loomingulises mõttes palju rohkem kaasa. Inspiratsioon tuleb ikkagi mujalt, mitte oma mulli seest.

Joel: Seepärast proovisimegi Chillitbängi teha nii, et ta inspireeriks. 

Minu esimene emotsioon oli küll, et teil on väga huvitavad, väga targad ja väga ootamatud külalised.

Joel: Liis Lemsalust Jaak Aaviksooni on justkui valgusaasta pikkune teekond, aga mõlemal on reklaamiga igapäevased kokkupuuted ja väga lahedad mõtted.

Oden: Kui uurida külalistelt, mis brände nad tarbivad, siis selgub, et väga erinevatel inimestel tekivad seeläbi huvitavad puutepunktid. 

Hulk brände on teie enda kliendid. Kas saadet juhtides saate olla täiesti vabad ega pea mingitel teemadel end tagasi hoidma, et näiteks mõne kliendi valdkonda mitte solvata?

Joel: Kohati tundub, et oleme isegi liiga vabad. Kui ütlemegi kellegi kohta midagi, siis õnneks pole me nii kuulsad, et kõik seda kuuleks!

Oden: See saade pole tegelikult koht, kus peaksime väga enda arvamust avaldama. Pigem tahame peegeldada ja kui külaline arvab midagi meie kliendi kohta, siis on kõik ju hästi. 

Joel: Me ei lähtu selles saates kuidagi Tanki agendast, vaid oleme lihtsalt Joel ja Oden. Me ei tee reklaami, sest kui tegemist oleks reklaamsaatega, siis ei tuleks need inimesed meile külla.

Miks nad teile üldse külla tulevad? Kas kutsute sõpru ja tuttavaid?

Oden: Ise ka imestame! Osasid tunneme natuke, aga enamusega varasem kontakt on olnud kas põgus või olematu.

Päris kõva tunnustus, et sellise kaliibriga inimesed ikkagi tulevad teie jutule.

Oden: Eks Joel on kõva müügimees ka!

Joel: Mitme külalise esimene mõte on olnud, et nad ei tea reklaamist ju midagi. Aga kui seletad lahti, milles on meie saate idee, siis tullakse. Meil on tekkinud ka teatav portfoolio ning külalised saavad ka eelmisi episoode kuulata. Lõpuks on ju selge, et reklaam puudutab kõiki inimesi. Meie kanalis on võimalik välja öelda, mis neile reklaami juures meeldib ja mis käib närvidele. Meie juurde tullakse mõtisklema ja seda protsessi on kõrvalt väga huvitav jälgida.

Kas Joel teeb esimest korda elus raadiot?

Joel: Jah.

Oden on siiski vana kala!

Oden: Ma polnud intervjuu vormis saateid varem teinud. Eks seda ole kuulda ka, et meil ei ole kummalgi ajakirjanduslikku tausta – me ei oska ju intervjueerida…

Joel: Vahel segame ikka inimeste mõtetele vahele ja teeme mingeid häälitsusi. Kuid Kaido Ole ütles, et tihtipeale on kunstniku esimesed maalid kõige paremad, sest seal on näha rabedust ja toorust. 

Oden: Meie esimesel saatel Priit Kuusega on kõige rohkem kuulamisi!

Joel: Tahtsime teda esimeseks külaliseks, sest ta on ise professionaalne ajakirjanik. Saime esimese saatega kerge koolituse.

Oden: Läksime seda esimest saadet tegema ikka nii, et jalg värises. Kaks päeva pabistasime ja mõtlesime iga nurga alt küsimusi läbi. Lõpuks kumbki ei julgenud eriti saatesse minna. Iga järgneva saatega on midagi sarnast, sest tegelikult on ju kõigi meie külaliste ees aukartus. 

Kes on teie unistuste külaline?

Joel: Lõpetame saate siis ära, kui vabariigi president tuleb saatesse!

Oden: Siis lõpetame esimese hooaja!

Ei tasu talle siis niipea helistada, sest äkki tahabki kohe tulla!

Joel: Mõtle, kui ta tuleb ise pakkuma, aga me ei taha teda veel kutsuda.

Esialgu tuleb võtta siis Kaljulaid, Ilves või Rüütel. Las Karis veel ootab.

Joel: Rüütel käib Järve Selveris, tuleb tal lihtsalt nööbist kinni võtta.

Külalisi valides mõtlete siis peamiselt sellele, et igaüks esindaks võimalikult erinevat elužanrit?

Joel: Esimene žanr oli meie jaoks see, et naisi ja mehi oleks saates võrdselt. Aga selgub, et mehi on sellistel ametikohtadel ikkagi nii palju rohkem. Teisena vaatame tõesti seda, et elukutsete ampluaa oleks võimalikult lai.

Oden: Selles osas peame mööndusi ikkagi tegema, et ei saa kutsuda ainult täiesti reklaamiväliseid inimesi. Nii paljud on reklaamiga seotud. Võigemast on näidelnud paljudes reklaamides, Tanel Toom on reklaame filminud ja nii edasi. Samas saab neilt väga huvitavat loomingulist tagasisidet. Kaido Ole saate ajal jäime tõsiselt kuulama ja kaasa mõtlema. Unustasime ära, et üldse peab mingit saadet tegema. 

Joel on kõigi nende reklaamis veedetud aastatega saanud ju nii palju erinevat tagasisidet. Kas see saade annab ka sinule midagi selles mõttes juurde?

Joel: Saan mingitele asjadele kinnitust. Näiteks selgub taaskord, et loomingulistel inimestel pole midagi reklaami vastu, aga nad tahaksid olla reklaami tekkeprotsessile lähemal. Praegu on nii, et copywriter teeb tekstid, disainer joonistab storyboard’i, seejärel esitletakse seda kõike kliendile, ning alles hiljem hakatakse otsima, kes filmib, kes näitleb ja nii edasi. 

Tegelikult peaks olema eelarve hoopis teisiti üles ehitatud. Brainstorm peaks toimuma mingi laiema loomingulise seltskonnaga ning alles selle pealt minnakse päris copywriting‘usse ja päris storyboarding‘usse. Sel juhul toodaks see loominguline seltskond reklaami hoopis teisel kultuurilisel tasemel.

Oden: Sel juhul saavad nad end päriselt sinna reklaami sisse panna. 

Joel: Evelin rääkis, et kui ta läheb raadioreklaami sisse lugema, siis näeb ta teksti alles stuudios. Isegi, kui see tekst on täielik jura, peab ta selle sisse lugema. Aga kui ta saaks selle tekstiga elada näiteks ühe nädala, harjuda sellega, teha vajadusel teksti parandamiseks omapoolseid ettepanekuid… Kindlasti oleks tekst ja kogu reklaam lõpuks parem. Kahjuks suhtutakse Eestis raadiosse kui prahtmeediasse, millesse suunatakse minimaalselt ressurssi. Palgatakse Eesti üks paremaid näitlejaid, kuid raha kokkuhoiu nimel visatakse tema talent lihtsalt minema. 

Oden, milliseid mõtteid sa Chillibängist oled kaasa võtnud?

Oden: Ma ei tea enam üldse, kes televiisorit vaatavad. Kõige rohkem käib pinda reklaam YouTube’is. Lõpuks tekib küsimus, kus siis üldse mingit lugu saab jutustada? Bänneri peal ju lugu ei jutusta. Kus üldse praegu oma brändi üles ehitada?

Joel: Kuid naljakal kombel selgub, et kõik on reklaame näinud. 

Olen samale asjale mõelnud. Ma ei ole pärast keskkooli eriti telekat vaadanud, kui siis vaid brauserist ETVd. Ometi jõuavad kõik need põhireklaamid minuni, aga ega ma täpselt ei teagi, kuidas.

Joel: Instagrami ja Facebooki abil ikkagi jõuavad need reklaamid ka sinuni. Kuigi ka seal on tekkinud reklaamipimedus, sest on õpitud neist üle sõitma. Kõik taandub ikkagi kvaliteedile – kui asi sind päriselt puudutab, siis ei aja isegi Youtube’i pre-roll närvi. 

Oden: Kui aga tulla tagasi selle juurde, millele mina olen saatest kinnitust saanud… Kui küsida inimestelt, mis on nende lemmikbrändid, siis need on need, kes on head lugude jutustajad. Pikas perspektiivis on oluline, et brändile tekiks sügavus. Seeläbi on inimesed neile ka lõpuks ustavad. Selle taga peab muidugi olema ka tugev toode.

Joel: Mulle peegeldub tagasi ka see, et inimesed ootavad palju rohkem ajuvabadust. Kõike tehakse hästi kindla peale ja igavalt. 

Ryan Reynolds rääkis sel suvel Cannes’is, kui hästi hea nali reklaamis töötab. See toimib alati – inimestel on hea tuju ja bränd ja jääb meelde! Ta ei suutnud ära imestada, miks tehakse nii palju nii tõsist reklaami, mille järel on inimestel hoopis paha ja kurb tuju. 

Joel: Oden võib kinnitada ju Redeli efekti – nali töötab!

Oden: Ei tea… See nali venis liiga pikale. Kui aga küsida, kas reklaam peaks olema tõsine ja inspireeriv või hoopis naljakas… Kõike peaks olema. Huumor jääb alati hästi meelde, aga inspiratsioon on see, mis mõjub. Võtame näiteks Nike’i…

Joel: Neil on väga tõsised teemad, aga see motiveerib. 

Siiski ootavad saatekülalised ikkagi rohkem nalja?

Joel: See on jäänud kõlama küll. Allar Jõksile meeldis väga “Toidud autosse”, aga samas teda ennast kõnetavad kõige enam sotsiaalsed teemad.

Oden: Ta pakkus välja, et ta võiks reklaamida näiteks põhiseadust. Make põhiseadus cool again!

Autor: Kaarel Täll, TULI
Toimetas: Kärt Tomp, TULI

Kuula Chillitbängi kõiki episoode SIIT.

Tank on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 95 liiget.

 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt