Taeva Pesamuna finalistid on selgunud. Žüriijuht Gert Lee: „Tõeliseks väljakutseks saab olema võitja valimine.“
15. aprilli hommikul sai stardipaugu Taeva Pesamuna 2022 konkurss. Noored reklaamiloojad pidid lahendama briifi, millega kõnetada Äripäeva lugejaid, kes näeksid sõjapõgenikes potentsiaali ning pakuksid neile õiglaseid töötingimusi. Eriliseks muudab konkursi asjaolu, et võidutöö näeb päriselt ilmavalgust.
Taeva Pesamuna žürii esimees Gert Lee sõnul oli selleaastase konkursi tase võrreldes eelmise aastaga oluliselt kõrgem: „Võibolla tingis selle asjaolu, et väljakutse sai sel aastal tiimide jaoks keerulisem ning 48-st registreerunud tiimist jõudis seekord 72 tunni möödudes töö konkursile esitamiseni vaid 18 tiimi. Samas, kõik 18 esitatud tööd olid väga hästi läbi mõeldud ja vormistatud.”
Finaali pääses neist neli võistkonda ja finaalieelses shortlistis oli kuus tööd. Finaali pääsenud saavad võimaluse esitleda oma töid žüriile. Vaata, milline oli tänavu aasta briif!
Gert Lee sõnul shortlisti valik žüriile keeruliseks ei osutunud. „Küll aga tundub, et tõeliseks väljakutseks saab olema võitja valimine. Kõik neli finaali pääsenud tööd on mõjusad, lahendades väljakutset erisuunaliste reklaamiideede kaudu. Need neli finaalitööd said žüriiliikmetelt finaali jõudmise eelhääletusel ka üsna võrdselt hääli. Finalistide esitlustel saab kindlasti olema oluline kaal võitja väljaselgitamisel,” sõnas Lee.
Võidu nimel hakkavad võistlema järgnevad tööd:
- „Sina saad“, mille tiimi kuulusid Teele-Riin Kodar, Margaret Põldsaar, Ketter Ojakivi ja Sandra Audova. Kampaania kannab edasi mõtet, et sõjapõgenikud on uues riigis ning lisaks senisele normaalsusele ning kodukohale on nad kaotanud võimaluse töötada võrdsetel tingimustel. Nemad ei saanud valida, kuid meie võimuses on motiveerida neid, kes saavad. Visuaalil on kasutatud ka sini-kollast, mis viitab Ukraina lipule ning valget, mis viitab helgusele, mida me lahkuse ja võrdsete tingimuste sätestamisel pakkuda saaks.
- „Lõika kasu põgenike pealt“, mille loojateks olid Reti Kokk ja Yvonne Bikejev. Loovlahenduses on näha läbimõeldud sõna- ja värvikasutust. Sihtrühma tähelepanu püüdmiseks valisid nad provotseeriva väljendi “kasu lõikama”, mis kutsub ettevõtjaid justkui avalikult tegema midagi ebaeetilist. Copy teises osas pööravad nad selle positiivseks öeldes, kuidas õigesti käitudes kasu saada. Loovlahenduse hall värv on seotud väljendiga „hall ala“, mis annab aimu millestki ebamäärasest.
- „Kas tuleb tuttav ette?“, mille tiimi kuulusid Jana Saastamoinen ja Aleksander Väär. Kampaania eesmärk on pöörata tähelepanu sellele, et sõjapõgenikud ei erine palju meie esivanematest, kes 1940ndatel Eestist lahkusid. Pea 80 aastat tagasi olid eestlased samas olukorras, kus ukrainlased praegu ning peaksime kohtlema neid õiglaselt nii tööturul kui ka mujal. Kavanditel kasutasid nad emotsionaalseid fotosid Eesti põgenikest 40ndatel, et koostöös copyga rõhuda inimeste südametunnistusele.
- „Osavad näpud“, mille tiimi kuulusid Nora Pelss, Polina Petuhhova ja Uku Art Mikkin. Kampaania sõnumiks on, et pakkudes õiglast palka, võrdseid töötingimusi ja inimlikku tööaega võidavad tööturul mõlemad osapooled. Kujundusel on kasutatud ka CY Grotesk kirjatüüpi, mis on Ukraina fondidisaineri Maksym Kobuzan looming. Visuaalil on märgata ka äratuntavat sini-kollast.
Shortlisti pääsesid ka Tomi-Andre Piirmetsa, Liisbeth Lindi, Hannariin Lampi, Karoliina Varreti, Linda Nõmmiku
töö „Paku võrdseid töötingimusi. Kõigile.“ ning Mari Hairki, Siim Kokkota, Janek Maantoa, Eva Kauponeni ja Karolin Linamäe töö „Ma olen sõjapõgenik tegija“.
- Kampaania „Paku võrdseid töötingimusi. Kõigile.“ eesmärk on ennetada põgenike ärakasutamist tööturul. Kõik on küll hästi ja tööpakkumisi on, aga millistel tingimustel? Saame teha veel paremini! Kampaania eesmärk on liidritele ja eestvedajatele meelde tuletada, et sõjapõgenikel on õigus samaväärsetele töötingimustele, õiglasele palgale ja inimlikule tööajale nagu meie kaasmaalastel.
- „Ma olen
sõjapõgeniktegija“ kampaania toob välja, et sõja eest Eestisse põgenenud inimesed võivad olla altimad nõustuma töötingimustega, millega tavaolukorras ei lepitaks. See võib omakorda tekitada Eesti ettevõtjates kiusatuse palgata sõjapõgenikke madalama palga ja kehvemate töötingimustega. Visuaalil kasutasid nad naise kujutist, sest enamik põgenikest on naised. Kriipsutades maha sõna “sõjapõgenik”, antakse märku, et vaatamata olukorrale, on nad siiski varasema töö- ja elukogemusega inimesed ning soovivad võimalust oma kompetentsi tõestamiseks. Disaini läbiv kollane värv vihjab Ukraina ühele lipuvärvile.
Edasi kulgeb Taeva Pesamuna võistlus järgmiselt:
Finaali jõudnud võistlustööd lähevad žüriile ettekandmisele 2. mail. Seejärel kuulutatakse välja võidutöö. Taeva Pesamuna võitja saab auhinnatud Kuldmuna peol 13. mail 2022. Võidutiimil on pärast võidu väljakuulutamist kaks nädalat aega tööde meediakõlbulikuks vormistamiseks.
Sel aastal ootab võidutiimi 2000-eurone haridusstipendium, mis on kasutamiseks 2022. aasta jooksul. Kui Pesamuna konkursi võit annab tuule tiibadesse, siis stipendium aitab lihvida oma oskusi, et valdkonnas veelgi suuremaid tegusid korda saata.
Autor: Kristel Rannala, TULI
Toimetas: Kärt Tomp, TULI