Mõtled Soome turule? 5 asja, millega turunduses arvestada
Soome on sageli esimene koht, kuhu Eesti ettevõtted ekspordiplaane tehes vaatavad. Loogiline ka, Soome on meile lähedal ja nii kiputakse uskuma, et ka äritavad ja kultuuriruum on meil sarnased, kirjutavad Petra Suominen ja Mervi Pirhonen NOH Productionsist.
NOH digiagentuur on Soome turul tegutsenud kolm aastat. Jagame TULI-le Soome turu eripärasid, mida laianemisplaanide tegemisel silmas pidada.
- Soomes tehakse asju nii nagu need on alati olnud
Eesti on maailmas tuntud innovaatilise mõttelaadi poolest, mille üle oleme uhked. Soomes armastatakse aga asju teha nii nagu neid on alati tehtud. Turg on küps ja ajalooga.
Kui meie vingemad ettevõtted tähistavad oma 30. pidupäeva, siis Soome tippbrändid on varsti 100 aastat vanad. Nende brändidega on seotud traditsioonid ja nii on soomlastel nii argielus kui ka pidupäevadel palju rohkem kindlaid brändivalikuid kui meil. Ei saa eeldada, et teie toode või teenus uudsuse või hinnaargumendi tõttu jaole pääseb. Vanal on siin turul hoopis teine tähendus ja populaarsus kui Eestis.
- Ootused kvaliteedile ja klienditeenindusele on teised
Soomlased ei suuda uskuda, miks Eesti järjest kasvavate hindade juures meie teenindus endiselt kiratseb. Soomes armastatakse müüa ja teenindada – teenindussektoris töötamine ei ole häbi-, vaid auasi.
Sama kehtib müügi kohta. Eestlaste müügi- ja veenmisoskused on nigelad. Oleme harjunud, et kõik tunnevad kõiki ja keegi ikka lõpuks võtab. Soomes on müügiprotsess pikem ja aeglasem. Vahet pole, kas müüd toodet või teenust, võtmeks on veenev esinemine ja päris huvi inimese vastu. Seal, kus lõpeb turundus, algab reaalne kliendikontakt ning asjad ei pruugi edeneda nii iseenesest nagu oleme Eestis harjunud.
- Asju aetakse soome keeles ja soomlastega
Kui alustasime esimeste ettevõtete teenindamisega Soomes, oli soomlasest projektijuhi kaasamine elementaarne. Soomes lihtsalt aetakse asju suuresti soome keeles ja soomlastega. Väljaspool ehitussektorit – ja ka IT-d –, kus on valdavalt eestlased, pole eestlaste maine just selline, et soomlased koostöökohti otsiks.
- Turundus ja meedia on kallid, kasuta raha turu testimiseks targalt
Turule sisenemine on kallis ja sageli jõuavad meie juurde ettevõtted, kes on turunduseelarve vale asja peale ära kulutanud. Sageli on tehtud ühekordne suurem massimeedia kampaania, mis tulemust ei toonud.
Meie soovitame turgu esmalt konkreetse hüpoteesi ja väiksema eelarvega testida. Kuna äri on üha enam digitaalne, toome tulemusi globaalsete digimeedia kanalitega (Meta, Google jpt), mis võimaldavad ka väiksema eelarvega testida, kuidas turg pakkumisele reageerib ning aitab hinnata, milliste eelarvetega peaks tulevikus arvestama.
- Enne suuri samme saa aru, kas sinu tootel on turgu!
Paljude ettevõtete põhiküsimuseks on eelpooltoodut arvestades: “Kas minu tootele on Soomes üldse turgu?”. Ärge usaldage siin Soomes elava sugulase arvamust. Ka sealsete agentuuride poole pöördumine võib osutuda paljudele üle jõu käivaks, sest hinnatasemed on Eesti omadega võrreldes teised.
Juba mõne tuhande eurose meediaeelarvega saab turgu testida ja õppida, kas ja mis hinnaga soomlane su tootel klikib, selle ostukorvi lisab ning kui kalliks kujuneb ühe ostu hind. Seda muidugi siis, kui koduleht ja e-pood ning sotsiaalmeedia kanalid on digilainele seadistatud.
Veel soovitusi!
- Loo vundamenti! Edu Eestis ei tähenda, et hakkad Soomes kohe esimesest päevast müüma. Loo bränditeadlikkust kasutades selleks digimeedia kuluefektiivseid võimalusi. Kõige alus on taktikaline plaan!
- Loo sisu kohalike abiga ja võimalusel kohapeal. Ära looda masintõlkele, sest Soome kõne- ja kirjakeel on kaks eri maailma.
- Alusta digis, sest testimine on siin odavam ja kiirem. Arvestada tasub suurema igakuise digimeedia eelarvega kui Eestis, sest isegi täpselt sihtides või nišitoodet pakkudes on enne müükideni jõudmist vaja investeerida brändituntusesse.
Autorid: Petra Suominen (NOH Production Soome turu projektijuht ja content creator) ja Mervi Pirhonen (NOH Production strateeg)