VAATA KLIPPI | SEB: usume, et jätkusuutlikud pühad toovad rohkem rõõmu
Milline on jätkusuutlikkuse seisukohalt parim pidu? Kas see, mis ei toimu? Ning parim kink see, mis jääb ostmata? Usume, et nii drastiline lähenemine ei ole vajalik, küll aga tuleks oma mõttemaailma ja harjumusi pisut muuta, et pühadest jääks jälg inimeste südamesse, mitte keskkonda. SEB jätkusuutlike pühade ideest kirjutab SEB Panga Balti brändi- ja jätkusuutlikkuse juht Eha Talvist-Reinsalu.
SEB on nüginud oma töötajaid ja kliente innovaatiliselt ja jätkusuutlikult tegutsema juba rohkem kui kümme aastat. Jätkusuutlikkus on meie äristrateegia alus ning meid kutsutakse tihti jagama näiteid, mis aitaksid teistel ettevõtetel kestlikkust oma igapäeva tegevustesse integreerida – kuidas otsest jalajälge mõõta või ärimudelit muuta. Perspektiiv on ikka loodusressursside targem kasutamine.
Näiteks tõime 2011. aastal turule rohelise liisingu, kuid olles siis ajast väga palju ees, panime toote vahepeal ootele ning lansseerisime selle paar aastat tagasi uuesti. Teiseks näiteks on paar aastat tagasi loodud mobiilirakendus MinuJalajälg I SEB, et tutvustada laiemalt seda, et meie kõigi tegevusest jääb maha jälg, ja seda on võimalik mõõta. Täna teab enamik, mis on keskkonnajalajälg ja käivad debatid, kuidas on õige seda vähendada.
„Need on head näited, kuidas meil majas suuremalt kestlikkuse teemadele mõeldakse,“ kommenteerib SEB jätkusuutliku kommunikatsiooni juht Evelin Allas. „Meie enda otsene tegevus moodustab alla 1% kogu CO2 jalajäljest, 99% meie jätkusuutlikust mõjust ja muutusest tuleb klientide rohelise finantseerimise kaudu. Kui otsesest jalajäljest rääkida, siis SEB peamaja Tallinnas kasutab rohelist elektrit, meie panga autod on pea kõik elektriautod, pakume paberivaba kontoriteenust ja peame ülevaadet lennukiga tehtavate tööreiside üle.“
Meie keskkonnasõbralike ja roheliste toodete portfell on viimase paari aastaga kasvanud nii suureks, et iga kliendi jaoks on vähemalt üks rohepakkumine olemas. Pangad reeglina pakuvad rohelisi tooteid soodsama intressiga, et see oleks taskukohasem. Jätkusuutlikkuse temaatika on kogu aeg arengus ja täna kliendid hindavad me nõustamist kõrgelt.
Detsembriks on meil pikaajaline traditsioon, et saadame kõikidele klientidele panga poolt pühadesoovidega tervituse. Aastaid on käinud pinevad arutelud, mis peaks olema fookusteema, millele just nüüd põhirõhk panna. Kui neli aastat tagasi otsustasime, et meie pühad on jätkusuutlikud, sai fookus paika ning senini on kõik tundunud väga sobilik ja loomulik.
Nii olemegi viimased aastad ujunud tarbimisühiskonnaga vastuvoolu ning rääkinud sellest, et säästliku eluviisiga saab jätkata ka pühadeperioodil. Seda õnneks ilma, et peaks kõigest toredast loobuma. Oleme pööranud üldsuse tähelepanu faktile, et kliimamuutus ja lumi – või selle puudumine – on omavahel seotud ning kõik saame siin oma panuse anda. Oleme turule toonud absoluutselt kõikidele huvilistele tasuta kasutamiseks MinuJalajälg I SEB äpi, millega mõõta oma CO2 jalajälge ning saada häid nippe, kuidas oma elustiili tasapisi parendada. Oleme rääkinud, kuidas valida „rohelisi“ kinke ja pidada koosviibimisi, mis ei koormaks liigselt keskkonda.
Sellel aastal astume sammu edasi ning soovime ühiskonda süstida mõtet, et kui valid oma lähedastele ja sõpradele kinke, siis tee valik ikka kingi saaja, mitte sinu enda seisukohalt. Ning kui juhtub, et saad midagi, mis sul endal silma särama ei pane, siis anna esemele uus elu ja kingi see edasi inimesele, kellele just see asi rõõmu toob. Ehk vali hoolega ja mõttega ning edasikinkimine ei ole tabu. Nii võib leida tee ringlusesse mõni ese, mis on juba mõnda aega kurvalt kapis seisnud ega ole kasutust leidnud. Usume, et pidu ning kinkimise saamise ja andmise rõõmu ei pea ära jätma, kuid teeme seda palun targalt ja läbimõeldult, sest igaühe väike panus meie maailma teeb kokkuvõttes ära suure teo. Meie kandvaks ideeks on „Sinu valikud. Globaalne mõju“.
Enne selle talve kampaania lansseerimist viisime Eestis, Lätis ja Leedus läbi ka tarbijauuringu. Tulemused näitasid, et 50% Eestis elavatest inimestest leiab, et endale mitte nii suurt rõõmu toova pühadekingituse edasikinkimine on jätkusuutlik valik. Sama arvas 35% Lätis ja 32% Leedus elavatest uuringus osalenud inimestest.
Teine küsimus, millele vastust otsisime oli, et kui paljud inimesed ise on endale saadud kinki edasi kinkinud. Hoolimata positiivsest suhtumisest kingituste edasi kinkimisse, on seda teinud pisut alla kolmandiku (28%) uuringus osalenutest. Sellest võib järeldada, et suurem osa saadud kingitustest on valitud oskuslikult ja südamega ning teevad kingisaajale rõõmu. Kingituse tegemist ainult kingituse tegemise pärast, mis on sageli ka asjade ületootmise ja kuhjumise põhjuseks, Eestis nii palju ei esine.
„Mõnevõrra rohkem on kingituste edasi kinkijaid naiste hulgas – 34% uuringus osalenud naistest ja 23% meestest on oma kingitusega rõõmustanud mõnda sõpra. Ilmselt on see tingitud sellest, et naised on aktiivsemad kingituste tegijad ning sõbrannade seltskonnas vahetatakse kingitusi rohkem kui mehed seda oma sõpruskonnas teevad,“ nendib Evelin Allas.
Kui rääkida turundusmaterjalide tootmisest, siis SEB-s valmistame kõikide suuremate kampaaniate klipid ja visuaalid ette kolmele Balti riigile koos ning töö käib alguses inglise keeles. Kui baltiüleselt on materjalid kinnitatud ja valmis, algab kohalik adaptsioon. Selle aasta pühadeklipi idee tuli meie Leedu loovagentuurilt Ogilvy Vilnius ning klipp filmiti ja fotod tehti samuti Leedus. Samas võtteplatsil juhtis jõude meie omaenda Eesti tunnustatud režissöör Martti Helde ja meeskonnas oli teisigi rahvuseid.
„Reklaamirežissöörina on minu jaoks olnud kõige rikastavam kogemus erinevate sihtturgude pildikeele ja brändi visuaalse keele omavaheline sidumine. Rahvusvahelise meeskonnaga töötamine rikastab loomingulist tööriistakasti ja tõstab sind meeldivalt kodusest turvalisusest välja. Ja kui loodav film peab kõnetama mitut sihtriiki, siis selline koostöö toetab juhtmõtet,“ sõnab Martti Helde. „See oli minu jaoks teine kord SEB-ga koostööd teha ning usun, et just pikemad koostööd viivad järjest põnevamate ja sisukamate lahendusteni.“
SEB meeskond: Eha Talvist-Reinsalu, Delis Kruustik, Evelin Allas, Maarja Kalamas
Loovidee: Ogilvy Vilnius (Leedu)
Produktsioon: Nonsense (Leedu)
Režissöör: Martti Helde
Loo autor: Eha Talvist-Reinsalu, SEB Pank