13.09.2021

Sander Mölder võidutses Aasias: „Kolme või nelja kuu jooksul tegin umbes kümme versiooni väga erinevaid asju.“

CICLOPE Asia 2021 festivalil tunnustati Sander Mölderit auhinnaga parima reklaamile loodud originaalmuusika eest. Perrier-Jouët’ šampanja klipi tarbeks tehtud pala valmis koostöös Black Cat White Cat Music’uga. 

Sander Mölder. Foto: Tiks OÜ

Sander, räägi natukene, kuidas ja millal selline tööpakkumine sinuni jõudis ja kuidas koostöö arenes.

Kui täitsa algusesse minna, siis kolm-neli aastat tagasi sain tuttavaks jaapanlasega, kel nimeks Seiya Matsumiya. Ta alustas sel ajal just oma agentuuriga Black Cat White Cat Music, millega pakub peamiselt Jaapani turul – natukene ka USAs – muusikateenust filmidele ja reklaamidele. Ta uuris, kas saaksin teha mõned proovitööd. Tegin. Ja talle need sobisid. 

Paar aastat tegin igasuguseid väiksemaid asju ning seejärel tuli ka suuremaid töid. Näiteks eelmisel aastal tegin muusikat Toyotale ja Mazdale. Eelmise aasta lõpus tegin koostööd UNIQLO ülemaailmse kampaaniaga. Selle aasta alguses pakuti seda sama Perrier’i.

Sellele klipile oli eelnevalt olnud juba mitu kirjutajat, aga kuna lõppklient oli keeruline, siis need ei sobinud. Minuga suheldi pikalt. Kolme või nelja kuu jooksul tegin umbes kümme versiooni väga erinevaid asju. Üks lõpuks toimis. Konkreetne briif oli ees, et mida nad täpselt tahavad.

Millal ja millisel kujul jõudis sinuni visuaalne pool, millele oli vaja muusika peale kirjutada?

Alguses sain moodboard’i ehk hunniku pilte. Umbes paar nädalat hiljem saabus ka esimene liikuv pilt, mis oli veel toores materjal või mustand.

Kas toodet proovida ka said?

Kuidagi on sattunud nii, et pole proovinud. Ei teagi, kuidas ta täpselt kihiseb. Aga klipi tarbeks salvestasin ühe teise joogi kihinat – tegelikult jookseb kogu klipi taustal kihina salvestus.

Kas oled varem saanud piiri tagant sarnast laadi tunnustust reklaamivaldkonnas?

Minu teada ei ole. UNIQLO tööga olime vist ühes shortlist’is, aga auhinda ei tulnud. Seega esmakordne tunnustus.

Kui võtta reklaamimuusikat eraldi žanrina, siis kui põnev selline töö sulle üldse on? Muusikale lähenemine on tõenäoliselt teistsugune kui tavaliselt.

Jah, aga huvitav on tegelikult see, et psühholoogiat ei aetagi nii väga taga. Ma eeldanuks, et asjad mõeldakse rohkem läbi, kuidas muusika psühholoogiliselt mõjub ning milliseks kujunevad tempod, tujud ja harmooniad. Praegu tundub mulle, et asi on ikkagi tunnetuslik ja intuitiivne. Tavaliselt on tellimus pigem sellist laadi, et soovitakse näiteks kiiret ja lõbusat muusikat. Suurem suund antakse kätte. Vahel soovitakse kunstilisemat kõla ning välditakse poppi. Viimasel ajal otsitakse päris palju sellist uusklassikalist kõla. Minu jaoks on reklaam lahe lühivorm, mida kirjutada. Vahel on need 30 sekundi pikkused või veel lühemad. Mõnikord kestab ka minut ja peale.

Kui tellitakse näiteks 20 sekundine klipp, siis kas pigem hakkadki looma täpselt nii pikka pala või teed suurema ja tervikliku tüki, kust hiljem see 20 sekundit välja võtta?

See sõltub. Mõnikord teen tõesti näiteks kahe minuti pikkuse loo, kust lõikan hiljem õige jupi välja. Vahel ongi 20 sekundit kogu tervik. 

Kui palju on Eestis muusikuid, kes sarnasel kombel reklaamimuusika kirjutamisega tegelevad?

Seiya on minu meelest teinud koostööd näiteks Erki Pärnojaga, Mick Pedajaga ja Andres Kõpperiga. Raul Ojamaa on kirjutanud reklaamidele, vanasti tegi päris palju ka Sten Sheripov. Tõenäoliselt on iga helilooja mingil hetkel reklaamimuusikaga kokku puutunud.

Mulle tundub, et reklaamimuusikast jääb tavaliselt meelde see, mis ei ole otseselt reklaamile kirjutatud. Pigem on need juba artistide valmis lood, mis tekitavad seal klipis õiget meeleolu. Tegelikult eksisteerib seal kõrval siis väike Eesti oma industry, mis tegeleb reklaamide originaalmuusikaga.

Mingil määral on see tööstus siin olemas. Mulle tundub, et Eestis on mingisugused moelained. Umbes kümme aastat tagasi tegin päris palju originaalmuusikat näiteks Teliale, Elisale, Sakule ja A. Le Coqile. Mingil hetkel muutus populaarsemaks kasutada mõnda konkreetset lugu, millest mingi jupp reklaami sobitada.

Kui eestlane saab kaugelt Aasiast sellise auhinna, siis kuidas see info üldse heliloojani jõuab?

Interneti teel oli üks videotseremoonia. Shortlist’ist sain mõned nädalad varem teada, ka võidu info jõudis minuni nädal enne avalikustamist.

Kaarel Täll, TULI

Kõik uudised