21.10.2024

Reklaamiseadus pausil. Joel Volkov: võrdleksin praegust seadust olukorraga, kus mobiiltelefonide kasutamise reeglistik põhineks endiselt lõkkesuitsuga signaalide saatmise loogikal

Eelmisel nädalal sai avalikuks, et reklaamiseaduse muutmine lükati edasi. Veebruaris saatis Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium avalikule arutelule reklaamiseaduse väljatöötamiskavatsuse (VTK). Kärbete tõttu on aga reklaamiseadusega seonduv hetkel pausil. Palusime osapooltel olukorda pikemalt kommenteerida.

Agentuuri Tank loovjuht ja partner ning Turundajate Liidu juhatuse liige Joel Volkov.

Turundajate Liidu juhatuse liige ning agentuuri Tank loovjuht ja partner Joel Volkov, kes on reklaamiseaduse kaasajastamise eest pikalt võidelnud, ütleb, et selle ootamatu pidurdamine ei ole Eesti ettevõtjatele hea sõnum. 

See näitab, et nende turunduslikke ambitsioone ja seeläbi konkurentsivõime tugevdamist ei peeta riiklikul tasemel sisuliselt millekski,” ütleb ta. “Samuti on see signaal meediale, et aastast 1995 kehtiv põhimõtteliselt kiviaegne meediakäsitlus ei kao meie ühiskonnast niipea. Mingis mõttes annab see jõudu ja julgust neile ettevõtjatele, kes on kas otsustanud oma reklaamiraha Eestist välja viia või seisavad alles teelahkmel. Segaselt korraldatud, raskesti arusaadav ja pärismaailmaga mittekohalduv kohalik seadusloome soodustab reklaamimist suurtes rahvusvahelistes platvormides, mis Eesti mõistes on omajagu hall ala. 

Hästi sihitud taktikalised kampaaniad ei jõua järelvalve pilgu alla – seda enam, et järelvalvel (Tarbijakaitse ja tehnilise järelvalve amet, TTJA – toim.) on krooniline ressursipuudus ning päris palju segaseid kohti seoses reklaamiseaduse rakendamisega.

Kahju, et seaduse väljatöötamiskavatsuse osas levitati informatsiooni nagu oleks tegemist alkoholireklaami piirangute leevendamisega. Jah, väljatöötamiskavatsuses on ettepanekuid teha alkoholireklaamis muudatusi, aga seda tõlgendati nagu teeks uus seadus alkoholireklaami leebemaks. Tegelikult pole asi nii. Asi pole kunagi alkoholis olnud. Asi on meie riiklikus julgeolekus, meie ettevõtete konkurentsivõimes ja tarbija korrektses ning ajakohases informeerimises. 

Väga palju poliitikat, aga väga vähe mõistust adumaks, mis on rahvale ja riigile tegelikult oluline, et olla edukas ning konkurentsivõimeline. Metsik lühinägelikkus ei võimalda hoomata, et väikese reklaamimahuga turg tähendab ka nõrka meediat, mis omakorda on väga suur oht agressiivsete välismõjutajate suhtes. 

Ehk et seni, kuni meil pole korralikku ja põhjalikult selgeks arutatud reklaamiseadust, ei toimu ühiskonnas ka mingit selget hüpet teadliku infoühiskonna poole. Võrdleksin seda olukorraga, kus mobiiltelefonide kasutamise reeglistik põhineks endiselt lõkkesuitsuga signaalide saatmise loogikal. Kahjuks turunduses see praegu umbes täpselt nii on.”

Volkov pöörab tähelepanu sellele, et Turundajate Liidu soov moodustada eneseregulatsioon lükati suhteliselt kiiresti laualt maha. Samal ajal tegutsevad ICC koodeksi alusel reklaami eneseregulatsiooni organisatsioonid 28 Euroopa riigis. TULI tegutseb sellel teemal edasi, nähes suurt pilti ning harides turuosalisi eneseregulatsiooni teemal. 

Küll kiidab ta MKMi ja TTJA-d hea koostöö eest. Mõlemal organisatsioonil on tema sõnul Turundajate Liiduga märkimisväärne ühisosa, tuginedes selguse, praktika, ettevõtlusvabaduse, ausa konkurentsi ja tarbijaõiguste lähtepunktidel. 

“Ma loodan, et need väärtused püsivad ja et lubadused protsessiga edasi minna on siirad,” sõnab Joel. “Loodan, et riik tõesti teeb omalt poolt kõik võimaliku, et lubadust ei murtaks.”

Pooleli ei jää

MKMi asekantsler Sandra Särava lausub, et reklaamiseaduse uuendamine on nendegi jaoks oluline. 

Panustasime reklaamiseaduse VTK protsessi päris palju ressursse, kuna oleme siiani veendunud, et ettevõtjate reklaami ja turundustegevused ning neile seatud piirangud vajavad kaasajastamist,” tõdeb ta. “Kuid kahjuks on ka MKM-i ressursid kärbete tingimustest piiratud ning peame prioriseerima oma tegevusi ja tegema selleks valikuid. Seetõttu suuname hetkel ressursi eelkõige majanduse elavdamisega seotud tegevustesse. Oleme ministeeriumis võtnud vastu põhimõttelise otsuse, et ka uusi inimesi hetkel ei palgata, ka mitte täitmata ametikohtadele ehk kohtadele, kust lahkutakse.”

Praeguse plaani kohaselt minnakse eelnõu koostamisega edasi järgmise aasta teises pooles. Seni on laual kõik huvirühmade esitatud ettepanekud.

“Soovime neid edasi arutada ja neile tagasisidet anda juba eelnõu koostamise käigus, mis järgmise aastal jätkub,” kinnitab Sandra. “Täname oma seisukoha esitanud huvirühmasid ja kinnitame, et teie tööpanus ei ole kindlasti kadunud, vaid on meile jätkuvalt väärtuslikuks sisendiks.”

TTJA reklaamiekspert Diana Lints mõistab MKMi otsust. 

“Seaduse kaasajastamine on meie jaoks väga oluline, kuid mõistame MKMi selgitusi seoses ajutiselt muutunud prioriteetide ja kokkuhoiuga,” lausus naine, kes samuti reklaamiseaduste küsimustega juba mõnda aega tegelenud. “Loomulikult oleme ka nendega otse suhelnud ja saanud kinnituse, et tegemist on ajutise pausiga ja juba 2025 II poolaastal protsess jätkub. Palju ressurssi on sinna protsessi juba pandud ja pooleli see meile teadaolevalt ei jää.”

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt