Rain Vääna algatas kampaania meeste tervise heaks: Pikema Sõpruse Päev
Pikema Sõpruse
Päev on üleskutse meestele, et nad võtaksid aega enda tervise eest hoolimiseks
ja teadvustaks endale, et on võimalik väga palju ise selle jaoks ära teha,
et kauem ja tervemana elada.
Tegemist on kodanikualgatusliku kampaaniaga, mille
eestvedajaks on Rain Vääna (fotol vasakul teine), kes mõned aastad tagasi jõudis arusaamale, et tema
ise võib ju enda tervise eest hoolt kanda ja seetõttu kaua elada, aga kui ta
sõbrad seda ei tee, siis tuleb tal üks nukker ja üksildane vanaduspõlv. Just
seetõttu ta oma sõpradele sellist päeva korraldama hakkas ning selle eemärk
ongi, et mehed endale teadvustaksid, et oma tervise eest hoolitsemise peab iga
mees siiski ise enda kohustuseks võtma ja loota ei ole siin paraku kellelegi
teisele.
Pikema Sõpruse Päeva eesmärk on kutsuda üles mehed
üle Eesti, et nad veedaksid ühe lõbusa päeva koos oma sõpradega, tehes midagi
toredat ning käies päeva jooksul üheskoos ka tervisekontrollis. See on meeste
ühine koosoldud aeg, et tähistada oma sõprust, head tervist ja üheskoos
pikendada tervelt elatud aastaid.
„Kahjuks näitab statistika, et mehed pelgavad arsti
juures käimist nagu tuld, minnes sinna alles suurimas hädas ja tihti juba
krooniliste haigustega. Pikema Sõpruse Päeva eesmärk on panna mehi hoolima enda ja sõprade tervisest ning seeläbi pikendada nende tervena elatud aastate arvu ja seeläbi ka eluiga,” ütles kampaania projektijuht Kaia Jõks.
Kampaania eesmärk on julgustada mehi minema tervisekontrolli, et avastada võimalikud terviseprobleemid juba võimalikult varajases staadiumis.
Tervise testimiseks on kaks võimalust – individuaalselt
ja tasuta ning koos sõpradega ja tasuliselt
Kampaania, mis oli algselt mõeldud kestma vaid novembris, pikenes kuni
aprillini 2020, kuna Haigekassa otsustas 3200 mehe tervise testimist omalt
poolt rahastada. Neid tasuta teste, mis mõeldud meestele vanuses 40–49, saab
teha TÜ Kliinikumi meestekliinikutes Tartus, Pärnus, Tallinnas ja uuest aastast
ka Narvas. Test seisneb vereanalüüsis, vererõhu mõõtmises ja kehaehituse
süvaanalüüsis. Eelnevalt on vaja täita üldtervise küsimustik.
Tasuta testi erinevus tasulisest, mida pakuvad SYNLAB, Qvalitas, Medicum
ja ka Meestekliinik, seisneb selles, et seda ei saa teha üheskoos sõpradega ehk
et see on individuaalne. Tasulisi teste saab eelnimetatud kliinikutes teha kuni
detsembri lõpuni ja minna testima koos sõpradega, nii kahe- kui kahekümnekesi.
Kuni 35-aastastele on testi maksumus alates 47 eurost, alates 35. eluaastast algab
testi hind 57 eurost.
Arstid on üllatunud, et meeste näitajad on nii korrast ära
Arstid olid valmis selleks, et 20% meestel ei ole
näitajad korras, aga selgus, et vastupidi – vähestel on need korras.
Esimesed kaks nädalat kampaaniast on läbi ja SYNLABi
laboriarst dr Jüri Laasik tegi täna hommikul Terevisioonis esimesed kokkuvõtted
juba tervisekontrollis käinud meeste analüüside tulemustest.
Kahjuks ülemäära põhjust rõõmustamiseks ei
ole, sest mitmed tulemused on üllatuslikud ka arstide endi jaoks.
- Tervelt 65% mehed sai novembri kahel
esimesel nädalal tulemusena kolesterooli näidu, mis oli üle normi. See on
südame-veresoonkonna haiguste, sh ka infarkti riski veretest. - 12% meestel olid korrast ära meessuguhormooni
testosterooni tulemused. - Iga 10. mehel oli kõrge eesnäärme vähi riski
analüüs. - Hea uudisena tuli välja, et vähe esines varjatud
põletikke ja ainult neljal mehel oli diabeedi ehk suhkruhaiguse riski näitav
analüüs liialt kõrge.
Mehed, ärge laske end heidutada, sest
üldiselt saab näitajate teadmisest siiski hingerahu, et tervis on kontrolli all
ning mõned üksikud näitajad, mis korrast ära, annavad teile hea tagasiside,
millega on vaja tegeleda.
Vaata intervjuud Terevisioonis alates
1:25:25:
Kuidas pikema sõpruse päevast
osa võtta?
- Kogu kokku üks mehine punt oma
sõpru/töökaaslaseid/treeningkaaslaseid. - Valige endale novembri jooksul üks päev, mis
kõigile ühiselt sobib. - Koostage endale päevaplaan toredate
tegevustega, mida tahaksite Pikema Sõpruse Päeva raames üheskoos teha. Ideid
päeva sisustamiseks saab kampaania kodulehelt: pikemsoprus.ee/naidispaev.
Tänusõnad
Suured tänusõnad lähevad kampaania korraldajate
poolt Taevas Ogilvyle, Agenda PR-le ja Impact80/20-le. Samuti Ekspress Grupile, Digiekraanidele,
Linnaekraanidele ja Ühinenud Ajakirjadele, kes aitavad sõnumil kaugemale
levida.
Silja Oja, TULI