RAHVUSVAHELINE UURING: Eesti mainet on enim kasvatanud Eesti väärtuspõhine välissuhtlus
Täna Londonis avalikustatud riikide mainet mõõtva Global Soft Power Indexi tulemustes langes Eesti möödunud aastaga kaheksa kohta 65. positsioonile. Mõju Eesti positsiooni langusele tuleb Venemaa lisandumisest uuringu paneelriikide hulka. Eesti maine kerkis rahvusvaheliste suhete valdkonnas, kus oleme maailmas kõrgel 45. kohal 193 analüüsitud riigi seas. Eesti suurim väljakutse on jätkuvalt madal rahvusvaheline tuntus, kus oleme 128. kohal. Seevastu maine osas paigutub Eesti aga 63. kohale maailmas.
Ettevõtluse ja Innovatsiooni SA riigiturunduse juht Kata Varblane. Foto: Brand Estonia
Sarnaselt möödunud aastale on Eesti maine jaoks tugevaimad valdkonnad kestlikkus ja haridus. Eestit seostatakse tugevalt globaalsese kliimakriisi lahendamisse panustamisega (28. koht) ning tasemel haridusega (29. koht). 35 küsimusest kõige tugevam maine vedur on Eesti meedia usaldusväärsus, mis paigutab meid maailmas 193 riigi seas tugevale 22. kohale.
Aastases võrdluses toimusid suurimad muutused Eesti maine jaoks välissuhtlust ja diplomaatiat puudutavates teemades. Märkimisväärne mainetõus Eestile tuli tänavu diplomaatilist mõju (influential in diplomatic circles) ja riigijuhtide tuntust (internationally admired leaders) mõõtvates küsimustes, kus Eesti maine tõusis aastases võrdluses vastavalt 12 ja 16 kohta. Hüppeline tõus toimus Eesti maines eurooplaste silmis, kus riigivalitsemist, sh riigijuhtide tuntust mõõtvates teemades tõusis Eesti koguni 35 kohta.
Ettevõtluse ja Innovatsiooni SA riigiturunduse juht Kata Varblase sõnul kinnitavad värsked maineuuringu tulemused jätkuvalt Eesti tugevuste nagu haridus, lihtne asjaajamine ning selge ja väärtuspõhise välispoliitika otsest mõju meie mainele.
“Eesti riigi tähenduslikud teod ja sammud, mis rahvusvaheliselt kõneainet pakuvad, peegelduvad ka maineuuringu tulemustes,” rääkis Varblane. “Otsused Eestisse investeerida, tööle tulla või reisida kujunevad selle põhjal, mida meist arvatakse ja teatakse. Ehkki Eesti suurim väljakutse on rahvusvaheline tuntus, on meil väga hea maine nende seas, kes meid teavad. Tänavuse uuringu tulemused peegeldavad selgelt Eesti väärtuspõhise välispoliitika otsest mõju ja olulisust meie mainele, aga ka meie jätkuvaid tugevusi hariduse, kestlikkuse ja lihtsa ärikeskkonna vallas.”
Uuringu eestvedaja, Brand Finance’i kohabrändingu valdkonna juht Konrad Jagodzinski sõnul otsustati Venemaa paneelriigina valimisse tagasi lisada, et pakkuda terviklikumat vaadet riikide mainest. “See pakub riikidele väärtuslikku infot, kuidas venelaste arvamused on muu maailma kohta Ukraina sõja algusest muutunud.” Selle mõjul on näiteks Valgevene tõusnud Soft Poweri tabelis +8 kohta (80. positsioon maailmas), Armeenia +13 kohta (93. positsioon).
Läti langes aastases võrdluses 5 kohta (76. positsioon) ja Leedu 9 kohta (70. positsioon).
Global Soft Power Indexiga saab lähemalt tutvuda siin.
Global Soft Power Index mõõdab 193 riigi mainet enam kui 100 riigis. Andmeid kogutakse riikide tuntuse ja mõju kohta kaheksas teemas: äri, haridus ja teadus, rahvusvahelised suhted, kestlikkus, riigivalitsemine, meedia, kultuur ja väärtusruum. Detailsem ülevaade tänavustest uuringutulemustest valmib EISi riigiturunduse osakonnal lähikuudel. Eesti rahvusvahelise maine kohta saab lähemalt lugeda Brand Estonia 2024. aasta kokkuvõttest.