INTERVJUU | TULI uus liige PHD Media: turundus on keskeakriisis!
TULI värske liikme ehk PHD Media Estonia juht Liisel Vatsel rõhutab, et usub koostöökultuuri. Põhjalikus usutluses räägime PHD meediaagentuuri kasvust, turunduse olevikust ja minevikust, tööjõupuudusest, valdkonna keskeakriisist, inimese ja roboti suhetest ning paljust muust!
Liisel, kui eelmise suve alguses PHDs alustasid, ütlesid ühes intervjuus, et traditsioonilise meediaplaneerimise ajastu on läbi. Mida sa sellega täpsemalt mõtlesid?
Oleme turunduses jõudnud murrangulisse aega. PHDs oleme jõudnud järeldusele, et turundus on keskeakriisis, kajastame seda ka oma äsja välja antud raamatus. Me sõuame andmete keerukuse laineharjal, kus kõike saab mõõta ja analüüsida, kuid on tekkinud uus küsimus: kuidas kõigi nende andmete toel teha õigeid otsuseid? Mida võtta, mida jätta?
Turundusmaailm on alati elanud muutuste tuules, kuid viimased aastad on olnud muutuste osas pretsedenditud. Sarnaselt sellele, et meil on asjade internet*, siis täna ei saa enam ka meediaplaneerimist käsitleda kui eraldi üksust, vaid peame vaatama ettevõtete turundust, kommunikatsiooni ja meediat ühe tervikuna.
Kui vaadata üldisemalt meediaplaneerimise maailma, siis kas te PHDs tunnete, et juba praegu teete midagi täiesti teistmoodi kui konkurendid? Või olete teel sinna, et teha asju uuel viisil? Kuidas te keskeakriisist välja murrate?
Kui võtta kõik Eesti meediaagentuurid, siis eristume selles, et aitame kliendil vaadata turundust ja meediakommunikatsiooni tervikuna. Mõtleme igal sammul kaasa. Oleme silmad ja kõrval turul, käepikendused eesmärkide saavutamiseks. Lisaks jälgime, kuidas toimivad ettevõtete turundusosakonnad majasiseselt. Kuidas erinevad funktsioonid seal kokku kõlavad ja millises järgus on ettevõtte turundus üldiselt. Sellele vastavalt disainime oma teenuse igale kliendile eraldi.
OMD ja PHD kuuluvad mõlemad suurde rahvusvahelisse Omnicomi gruppi. Selgita, mille poolest erinevad kaks TULI liiget teineteisest?
OMD on traditsioonilisemas mõttes meediaagentuur, mis keskendub rohkem andmetele, protsessidele ja otsusekiirusele. PHD keskendub rohkem turunduskommunikatsioonile ja meediale tervikuna. Meie slogani „Make the Leap“ sisu seisneb selles, et aitame oma klientidel teha suuri kasvuhüppeid. Ja samal ajal keskendume tervikule, mitte ainult meediale kui üksikule harule.
Kui võrrelda OMDga, siis kas te komplekteerite oma meeskonda teistmoodi profiiliga töötajatega?
PHD on kasvufaasis ja tegutsenud Eestis taasiseseisvalt aastakese. Mina liitusin möödunud aasta juunis ja oleme oma vägeva teekonna alguses.
Praegu on meie jaoks väga põletav küsimus, kuidas tänapäevases idufirmade maailmas kohaneda. Mis asi on kontor? Mis on meeskond? Kuidas meeskonda komplekteerida ja meeskonna vaimu hoida? Milliseid oskusi on vaja agentuuril endal? Milliseid teenuseid on parem sisse osta?
Meil on need teemad praegu veel laual. Küll aga proovime vaadata neid nüansse innovatiivsemalt, kui teevad seda traditsioonilised meediaagentuurid. Kõige olulisemad märksõnad on tahe õppida, kohanemisvõimelisus ja potentsiaal.
Kes on teie unistuste klient? Mainisid suure kasvu toetamist. Seega eeldan, et idufirmad on teie juurde oodatud.
Idufirmad on kindlasti meie jaoks üks defineeritud sihtrühm, kellega meile väga meeldiks üha rohkem koos suuri asju teha. Aidata praegu väikestel teha suuri hüppeid ja kasvada ekponentsiaalselt. Ka näiteks üks meie praegustest klientidest InBank tegutseb Baltikumis ja Poolas suure kasvu lävel. Suured väljakutsed meile meeldivad.
Kui palju olete jõudnud kasvada sinu ajastul ehk alates suve algusest?
Meie kliendiportfell kasvas 2021 teise poolaastaga 50 protsenti. Tegutseme kiirelt ja oleme kiirelt muutuva maailma tingimustes pidevalt valmis mõtlema väledalt ning jätkusuutlikult. Uue aasta plaanid on koos praeguste ja uute klientidega ambitsioonikad!
Kasvuplaanid on ju ägedad. Lühikese aja jooksul otsisite TULI kaasabil kolme uut töötajat. Kui keeruline olukord praegu tööjõuturul valitseb?
Inimeste leidmine on keerukas. Seda võib nimetada hetkel meediamaastiku suurimaks väljakutseks. Sama väljakutse valitseb ka mitmes teises valdkonnas – võtmesõnaks kvalifitseeritud inimressurss. Ka PHDs leiame end olukorrast, et väljakutseid ja töid on kohati rohkem, kui jõuame ära teha.
Ka PHD töötab selle nimel, et võimalikult palju töid automatiseerida, aga päeva lõpuks on inimesed kõige suurem väärtus.
Algatasime eelmisel aastal praktikandi programmi, mille kaudu oleme juba inimesi ka tööle värvanud. Peame jätkuvalt koolitama ja harima, kuid õnneks teevad seda ka mitmed teised agentuurid. Lisaks oleme Omnicom Media Grupis võtnud oluliseks ka oma majast väljapoole meediamaastiku telgitaguseid avada ja anname loenguid majanduskoolis, et tekitada meediamaastiku vastu suuremat huvi.
Kas turundusvaldkonna tööjõupuuduse taustal on näha, kus kohas jäi mingi töö omal ajal tegemata?
Pean tunnistama, et Eesti haridussüsteem ei ole mulle väga tuttav. Käisin keskkoolis ja ülikoolis Inglismaal, kuid süsteeme võrreldes on mulle on tundunud, et Eesti koolisüsteemis tegeletakse vähe karjäärinõustamisega. Karjääri puudutavad otsused sünnivad noorte peades palju varasemalt.
Ma ütleks, et TULI on siinkohal ära teinud arvestatava töö. Turunduse valdkonnal on viimaks selge hääletoru. TULI on mõnus koht, kust nii noored kui ka juba hooaegu näinud valdkonna spetsialistid saavad infot, millised võimalused on üldse olemas ja tekkimas. Ideaalis võiks ju isegi TULI kõrval olla konkureeriv platvorm, et turundusinfot leviks veel enam ja konkurents rikastaks ning paneks pingutama veelgi enam.
Võiks mõelda ka sellele, et anda üleüldiselt enam häält noortele. Nende vaade on teistsugune, kui mitukümmend aastat tööd teinud eksperdil. Aga noorte arvamus on väga oluline. Ehk on läbi TULI võimalik tekitada viis, kuidas anda noortele võimalus katsetada, proovida, eksida ja areneda.
Mulle meenub küll, et kümmekond aastat tagasi ülikooli ajal või järel rääkisid paljud noored, et tööle saamine on ülikeeruline, sest kõik tööandjad tahtsid värvata vaid suure kogemusega eksperte. Ehk on nüüdseks jää murdumas…
Noortel on väga palju anda. Pigem kuulame neid endiselt liiga vähe. Tehnoloogiavallas on nemad paljude trendidega ja programmidega sünnist saati harjunud, kuid mingi osa vanemast põlvkonnast ei suuda ajaga kaasa minna. Uued suunad on noorte jaoks loogilised ja vahel võib olla „vana kooli“ eksperdil keeruline temaga kaasas käia.
Teil on väga rahvusvaheline grupp. Kui suurel määral otsite töötajaid piiri tagant?
Meil töötab välismaalasi, näiteks USAst pärit digispetsialist Charles. Ta tegi esialgu kaugtööd, aga nüüd on ta siin Eestis kontoris kohapeal. Ta õppis Eesti turu eripärad endale väga hästi selgeks.
Ehk siis piiri tagant on võimalik inimest palgata, aga pigem on see keeruline. Eesti on omapärane väike-suur turg, mille tundmine pole lihtne. Turunduskommunikatsioonis ja meediaplaanide väljatöötamises mängivad väga suurt rolli ka keelelised ning kultuurilised nüansid. Kui töötajal on palju motivatsiooni, siis saab raskustest üle.
Suurde gruppi kuulumisel on väga suur eelis, et saame teha koostööd väga paljudega. Meil on äge Omni nime kandev platvorm. Me pole oma plaanide väljamõtlemise juures kunagi üksinda. Omni kaudu genereeritakse meie grupi klientidele aastas üle 70 000 unikaalse idee, millesse panustab umbes 6000 inimest üle maailma. Meil on käes tohutu globaalne know-how. Meil on tugev eelis ja selles vallas tunneme end päris rikkana.
Kui palju saad päriselt suhelda piiritaguste oma ala tippudega?
Üllatavalt palju. Enne, kui PHDga liitusin, siis oli kahtlus, et väike Eesti äkki ei huvita suures grupis kedagi. Tegelikult on vastupidi. Globaalne suhtlus on pidev – seminarid, koosolekud jne. Kuigi tegemist on rahvusvaheliselt oma valdkonna ühe suurema grupiga, siis sisekommunikatsioon toimib hästi.
Meil on võimalus teha kaugtööd teiste riikide kontorite juurest. Võid minna Hispaaniasse ja töötada sealt mingi aja Eesti PHD jaoks. Samamoodi tuli Hispaania kontorist kuuks ajaks üks töötaja meie Tallinna kontorisse, sest tema elukaaslane oli siin vahetusõpilane.
Väga lahe!
Sellised organisatsioonid toovad maailma lähemale. See rikastab nii kultuuriliselt kui ka erialaselt.
Vaatame veidi tagasi. Päris paljudes valdkondades öeldakse, et 2021 oli omamoodi hull aasta. Haiguse tõttu olid teatavad keerukused, kuid majandus kasvas hoogsalt, teie valdkond seal hulgas. Mis olid PHD jaoks eelmise aasta märksõnad?
PHD jaoks oli kindlasti omamoodi hull aasta. Kasv oli suur, hankeid oli rekordiline hulk. Kliendid olid 2020. aasta pandeemiast välja tulnud ning sooviti uuesti reklaami investeerida. Meile tähendab see palju tööd! PHD läbis ka uuenduskuuri, nii globaalselt kui ka Eestis. Sügisel andsime välja oma teise raamatu, millel nimeks „Shift“.
Kuidas käib ettevõtte jaoks raamatu väljaandmine? Kes on autor?
See on erinevate PHD ekspertide ja turunduse- ja meediavaldkonna suurte mõtlejate ühislooming. Raamat sisaldab intervjuusid ka maailma suurimate turundusmõtlejatega. See on väga-väga suur asi. PHD jaoks on sellised raamatud väga olulised, sest tahame olla osa trendide loomisest ja mõttemaailmade arendamisest.
See raamat räägib turunduse keskeakriisist, kuhu jõuti läbi globaalse pandeemia. „Shift“ püüab aidata kaasa sellele, et me lõpetaksime ainult reageerimise ning oleksime muutustest samm eespool. Kuidas võtta kontroll tagasi enda kätte!
TULI liikmed tahaks seda ju kohe lugeda! Kuidas saab?
Kindlasti saavad TULI liikmed lugeda! Raamatut saab internetist tellida. TULI kaudu loodame anda tulevikus nendele teemadele ka rohkem hääletoru. Tahame raamatus olevat infot oma valdkonnaga jagada.
Mida toob aasta 2022?
PHD jaoks on see tohutu kasvuaasta. Ennustame mitmekordseid tõuse. Kasvame koos praeguste ja uute klientidega. Kasvatame oma tiimi, otsime juurde inimesi, koolitame ise inimesi. Kaasaegse töökeskkonna loomine on samuti teravalt laual.
Minu enda ja ka PHD jaoks on üheks eesmärgiks teha võimalikult palju koostööd idufirmadega. Mitte ainult neid teenindada, vaid koos välja töötada tehnoloogiaid, mis aitaks agentuuridel ja klientidel oma tööd teha. Siinkohal üleskutse! Ägedate idu-ideedega, mis aitaksid paremini turundust ja meediat teha, võib meie juurde tulla.
Aga püüa ennustada globaalsemat trendi. Teil on grupi tasandil kindlasti palju jutuks olnud, mida 2022 võiks tuua. Üha rohkem kuuleb jutte mingist mulli lõhkemisest, teised lükkavad sellised mõtted täiega ümber. Mis jutud teie grupis liiguvad?
Me ei ennusta mingisuguse mulli lõhkemist. Mina seda ei usu. Võib-olla pean oma sõnu sööma, kunagi ei tea.
Arvan, et peame lähiaastatel muutuma veel kiiremini. Pandeemia oli nagu soojendusharjutus, kuidas asju kiiremini muuta. Lähiajal teeme seda uuesti. Web3 on ukse taga.
Praegu on palju räägitud trendist, et andmete paljusus on meediaagentuuride jaoks võtmekoht. Mida rohkem andmeid, seda parem. Kas tulevikus on vaja veel rohkem andmeid? On see üldse võimalik?
Järgmine trend peitub andmete lugemises. Peame saama aru, millistele andmetele tasub keskenduda ja mis on müra. Vahel tundub, et Eestis on selles vallas teadmist veel vähe. Palju on ettevõtetes seda, mõõdetakse kõike ja koguaeg, aga see pole ilmselt kõige otstarbekam. Andmete paljusus üksinda ei anna meile midagi, kui ei osata neid analüüsida.
Kas andmeid peaks tulevikus analüüsima inimene või robot?
Robot saab päris palju ära teha, et meil oleks vähem manuaalset tööd. Kuid kõige õigema otsuse saab lõpuks teha ikkagi inimene.
Mulle meeldib üks ütlus. „Andmed, mille pealt teeme turundust, on kutse kohtingule. Bränding ja ettevõtte hing on aga põhjused, miks inimene ütleb kutsele jah!“
Inimene peab tegema otsuse, kuidas need kaks asja panna koos toimima. Seda ei oska ükski robot.
Mil viisil saaks TULI kaudu viia oma valdkonda edasi? Kuidas PHD saab aidata?
TULI on end kehtestanud kui väga tõsiseltvõetav turunduskommunikatsiooni platvorm. Koht, kus saab end erialaselt arendada. PHD saab omakorda TULI abil rääkida „Shiftist“ ja näiteks OMNI tööriistast. Meil on jagada õppetunde, kuidas teenindada globaalseid suuri kliente. TULI saab aidata tekitada neil teemadel arutelusid.
Ma usun väga sügavalt koostöökultuuri. Kui tahad minna kiiresti, siis mine üksi. Aga kui tahad minna kaugele, siis tuleb minna koos. Ja koos on kõige ägedam.
Kaarel Täll, TULI
PHD on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 87 liiget.
* Asjade internet ehk erinevate seadmete kogum, mis on võrku ühendatud ning mis täidavad seal kindlat ülesannet. Seejuures ei ole vaja otseselt inimese sekkumist, kuna seadmed saavad oma ülesande jaoks olulise info kogumise ja vahetamisega iseseisvalt hakkama. Inimese hooleks jääb vaid kogutud andmete põhjal õigete järelduste tegemine ning seeläbi vastavate otsuste vastuvõtmine. Nii on võimalik olenevalt olukorrast analüüsida protsesside efektiivsust, klientide vajadusi ja palju muud sarnast.