27.09.2023

Otsingumootorite tulevik: Google’i SGE ja AI mõju SEO-le ja otsingureklaamidele

Digiturundus areneb pidevalt ja seda mõjutab üleüldine tehnoloogia areng. Esimene plahvatuslik muutus sai alguse iPhone turule tulekuga aastal 2007 ja olen veendunud, et teist sarnast globaalset muutust kogeme nüüd tehisintellekti ajastu saabumisega, kirjutab PHD Media Estonia tegevjuht Liisel Vatsel.

PHD Media Estonia tegevjuht Liisel Vatsel. Foto: Erakogu

ChatGPT on nimi, mida on kuulnud julge enamik turundajatest ning koos Google generative AI-powered search experience’ga ehk Google SGE’ga* toob see kaasa põhjalikud muutused, kuidas me edaspidi Internetist infot hangime. Sisuliselt lööb see pea peale kõik, mida me SEO-st ning tasulise otsingu loogikast teame. Kirjutan lähemalt, mida tulevik toob. 

  • Google SGE ja teised tehisintellektil põhinevad keelemudelid on isikustatud ja ennustavad sinu otsinguid

AI oskus kasutajate käitumist mõista viib meid juba lähiajal ülipersonaliseeritud otsingutulemuste ja reklaamide ajastusse. Kujutage ette, et otsingumootorid ennustavad tarbija vajadusi enne, kui nad neid aktiivselt väljendavad, kohandades tulemusi reaalajas isiklike harjumuste, asukoha või isegi nende tujude põhjal. 

Kuigi Google on oma tehisintellekti arendamise ja turuletulekuga ChatGPT sabas sörkinud, võib ennustada, et just Google on see, kes viib kasutajad otsingumootorite tulevikku. 

  • SEO evolutsiooniline hüpe

Otsingutulemuste optimeerimises tähendab see ühtpidi võimalusi ja teistpidi suuri väljakutseid. Möödas on aeg, mil SEO jaoks oli piisav teksti täiustamine märksõnadega. Tänu tehisintellekti võimele mõista sisu kontekstuaalselt, on nüüd rõhk sisul ja selle kvaliteedil ning asjakohasusel. 

Brändidel on viimane aeg võtta fookusesse oma kliendi tegelikud vajadused ja keskenduda tõeliselt kasulikule sisule, mis on üles ehitatud viisil, mida AI-algoritmid kasutajate jaoks väärtuslikuks peavad. 

  • Hääl- ja pildiotsingu suur tulemine

Oleme harjunud häälaktiveeritud assistentidega ja sellega, et need on seni olnud Eesti keeles üsna kasutud, kuid AI oma üliarenenud ja jätkuvalt areneva keelemudeliga toob potentsiaalselt ka selle maailma meile lähemale. Lisaks on visuaalsed otsingud muutumas info omandamise lahutamatuks osaks. 

Brändid peavad looma kõik võimalused, et  nende sisu oleks kättesaadav, olenemata sellest, kas kasutaja rakendab häälotsingut, trükib või pildistab. Peame hakkama optimeerima ka häälsisu ja visuaalset sisu ehk pilte ja videosid. 

  • Tehisintellektiga täiustatud otsingumootor ja reklaam

Varem või hiljem näeme Google SGE juures personaliseeritud reklaamimise võimalusi. Klikipõhine reklaamimaailm läbib kerge külma duši, toibub ning hakkab meenutama seda, mida oleme harjunud kasutama META platvormidel.

Ühest küljest tähendab see reklaamide hinnakujunduse liikumist reaalaega, mis nõuab omakorda paindlikumaid lähenemisviise nii reklaamieelarvele kui ka kampaaniastrateegiatele, kuid teisalt lubab reklaamide sihtimist enneolematu täpsusega. Otsingureklaamidel on seeläbi potentsiaal muutuda väga intuitiivseks ja palju efektiivsemaks kui varem. 

AI arenedes ja kasutaja eelistusi õppides ning nende laiemas kasutuselevõtus muutub blogides ja muudel veebilehtedel reklaamipaigutuse ökosüsteem. Kuna tehisintellekt täpsustab oma arusaama kasutaja kavatsustest, on need platvormid tunnistajaks nihkele laia märksõna sihtimiselt kontekstipõhistele reklaamipaigutustele. 

Otsing ja selle tulemus ei seisne enam ainult selles, kui kasutaja otsib mingit terminit, vaid määravaks saab kasutaja tuju, konteksti ja eeldatavate järgmiste otsingupäringute mõistmine ning seeläbi vastava sisu ja maandumislehtete soovitamine. 

Positiivse efektina võib ennustada, et otsingureklaamid muutuvad müügitulemusi silmas pidades senisest veelgi efektiivsemaks, sest kasutaja kavatsus on tugevam võrreldes mistahes muul platvormil tekkinud reklaamiliiklusega.

  • Kasutajakogemus ennekõike

Lõppkokkuvõttes on kõigi nende arengute eesmärk parandada kasutaja digitaalset kogemust. Brändide väljakutseks on integreerida tehnoloogilised uuendused viisil, mis tundub sujuv ja kasutajale kasulik. 

Sisuliselt seab AI tulek standardi tarbijale tema isikliku uksehoidja või toapoisi näol. Brändidel ei jää enam muud üle, kui selle standardi tasemele tõusta ja viia oma sisu kvaliteet kasutaja ootustega kooskõlla.

Sellel muutuval maastikul satuvad just turundusagentuurid keeruliste probleemide lahendamise tüüri juurde. Strateegiad peavad olema paindlikumad, rõhuasetusega andmete reaalajas tõlgendamisele ja dünaamilisele sisu kohandamisele. Väljakutseks saab olema inimeste pidev koolitamine, õpihimu loomine ja säilitamine, üleüldine agiilsus ning tarbija kasvav nõudlikkus.

Autor: Liisel Vatsel, PHD Media Estonia tegevjuht

*Google SGE ei ole Eestis veel saadaval. Siiski on seda lähiajal oodata. 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt