15.10.2024

Norstati tarbijaraport: inflatsioon suurendab hinnatundlikkust ja vähendab jätkusuutlikkuse tähtsust

Norstat Eesti avaldas oma III kvartali tarbijaraporti, mis toob esile mitmeid märkimisväärseid trende. Olulisemad tähelepanekud puudutavad majanduslikke muresid, ostukäitumist ja e-kaubandust.

Ilmus Norstati kolmanda kvartali uuring.

Inflatsiooni mure mõjutab tarbijaid võrreldes aasta algusega rohkem

Mure inflatsiooni tõusu üle on võrreldes aasta algusega kasvanud 43%-le, kuid samas enamik vastajatest hindab isiklikku rahalist olukorda heaks. Seejuures on 38% elanikest viimase kuu jooksul lükanud edasi või hoidunud suuremate tarbekaupade ostmisest nagu näiteks mööbel ja elektroonika ning plaanivad hoiduda ka järgnevate kuude jooksul. 

Igapäevase tarbimise osas on raskusi 22% Eesti elanikkonnast. Lükatakse edasi väiksemate tarbekaupade nagu toit, majapidamistooted ja riided ostmist. Üks viiendik eeldab ka vähem säästmist ning isikliku tarbimise langust eeldavad peaaegu pooled tarbijatest.

Hinnaklass loeb rohkem kui jätkusuutlikkus

Olulist rolli mängib tarbijakäitumises toodete ja brändide hinnaklass – 38% elanikest eelistab keskmise hinnaklassi tooteid ja brände ning 54% keskmisest odavamaid. 

Hinnatõus on omakorda toonud kaasa muutused, mille tulemusel jäävad tarbimisega seoses kõrvale keskkonna ja jätkusuutlikkuse küsimused. Keskkonna ja kliimamuutuste olulisus ühiskondlike muredena on võrreldes eelneva kvartaliga langenud poole võrra ning hinnaklass on tarbijate valikus olulisemal kohal.

E-kaubanduse eelistused on tarbijate seas püsivalt varieeruvad, sõltudes tootekategooriast

Toidukaupade soetamine e-kanalite kaudu on püsivalt sarnaste näitajatega. 63% tarbijatest ei kasuta toidukaupade puhul e-kanalite võimalusi. Seevastu teiste kategooriate tooteid ei osta e-kanalite vahendusel ainult 12% tarbijad. Peamiselt eelistatakse e-kaubandust tarbekaupade, mitte toidu ostmisel; näiteks riiete, kodutarvete ning elektroonika e-tellimine on tarbijate seas populaarsem. 

Norstat Eesti kvartali arvamusuuringu eesmärk on kaardistada Eesti elanikkonna ootused tuleviku käitumisele ja tarbimisele. Pressiteade on koostatud koostöös Eesti Turundajate Liiduga, et jagada turundusprofessionaalidele kriitilisi teadmisi, mis aitavad kohandada strateegiaid vastavalt turu dünaamikale.

Uuringus osales kokku 533 vastajat, kvootidega tagati representatiivsus soo, vanuse (18+), maakonna ja rahvuse järgi. Andmed koguti veebipõhiste intervjuude kaudu, kasutades Norstat Eesti veebipaneeli.

Lisainformatsiooni saamiseks ja kvartaliandmete vaatamiseks registreeruge siin: Norstat Quarterly Data.

Autor: Norstat Eesti

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt