Mobiiliajastul on desktop-veebi disain jätkuvalt väga tähtis
Intervjuu Kuldmuna 2017 disainižürii esimehe ja rohkelt auhindu võitnud agentuuri Kitchen Prague loovjuhi Matija Vujoviciga.
MATIJA VUJOVIC
Kuldmuna 2017 disainižürii esimees Matija Vujovic esineb 16. märtsil Passwordil Kuldmuna paralleelsessioonis. Tutvu programmiga www.password.ee ja osta omale hiljemalt 10. märtsil pilet (ETKALi liikmele kehtib soodustus)!
Millised on Sinu arvates praegu põhilised trendid disainis?
Digidisainis on need kindlasti suured tähed, suured fotod, selgus, minimalism. Tagasi tulevad raster, tugevad värvid, lihtne disain, geomeetria, gradatsioon – need on sel aastal trendikad elemendid.
Digidisainis on lõputu võitlus funktsionaalsuse ja ilu vahel. Tihti on veebileht väga ilus, auhindu võitev, aga mitte kasutajasõbralik…
See on tõsi! Aga digidisainis on vaja järgida tehnoloogiat ja see muutub iga kuu. Kui parendatakse näiteks foto- või videokompressiooni, saab veebilehel kasutada suuremaid pilte või kvaliteetsemaid videoid. See on pidev võitlus hea disaini ja mugava kasutajakogemuse vahel.
Kui rääkida kasutajakogemuse ekspertidega, siis nende arvates tuleks kinni keerata kõik nö kellad ja viled, et teha veebilehed võimalikult kasutuslihtsaks.
Oleneb, kas see on veebipood või mõne toote müügileht. Lihtsa disaini kontseptsioon toimib hästi veebilehtedel, mille peamine eesmärk on otsene müük. Disaini nimi, tegelik mõte ongi ju kasutajakogemus. Võib ju luua väga võimsa kogemuse lisades videoid, pilte ja graafikat, aga kui eesmärk on midagi müüa, peab leht olema selge ja arusaadav ning disain hoopis taustal. Esiplaanil peavad olema kommunikatsioonielemendid: pealkirjad, nupud jms.
Palju on räägitud nn mobile first põhimõttest, sest üha enam kasutatakse nutiseadmeid internetis surfamiseks. Samas pole palju võimalusi teha telefonile muljetavaldavat disaini, sest selle ekraan on nii väike. Kas alustate oma veebidisaini protsessi pidades esmalt silmas telefone?
Jah, see on tõsi. Praegu töötame ühe start-up’i veebi kallal, mille eesmärk on müüa ja see peab toimima ka telefonis. Aga kui eesmärk on oma äri tutvustada, muljet avaldada või mõnda uut toodet või projekti esitleda, siis ei saa keskenduda mobiilile.
Tõsi, ca 40-45% külastusest on nn mobile first, kuid see ongi esmase info saamiseks — koju jõudes avame arvuti ja saame tootest või brändist päris elamuse desktop-veebi vaadates.
Nii et desktop on võrdse tähtsusega, kui mitte tähtsamgi kui telefon?
On jah, kui me räägime pildi või toote veebilehest. Arvutis saad sa kasutada heli, palju rohkem animatsioone, interaktiivsust ja seeläbi luua ka brändi. Mobillne veeb on hea toote otseseks müügiks või selleks, et saada kiiret infot millegi kohta – näiteks uudised, kuid sellele platvormile ei saa luua esitluse eesmärgiga disaini. Mobiiliversiooni puhul on kõige olulisem see, et see toimiks. Desktopi kaudu on võimalik edastada palju rohkem informatsiooni.
Kui intervjueerida auhinnatud disainiagentuure ja küsida tulemuste kohta, siis tihti pole loovjuhtidel ja disaineritel aimugi, kas nende töö on reaalselt ka äri edendanud. Mis sa arvad – kui tähtis on disaineril mõista kliendi ärihuvi?
See on väga oluline! Klient peab oma ärieesmärgid briifi kirja panema ja disainerid peavad neid teadma. Disaineril peab olema arusaam, mida klient saavutada tahab. Kas uut veebi on vaja müügi edendamiseks või brändi loo rääkimiseks.
Aga tavaliselt disainereid ei huvita. See on vist tööstusharu eripära või suhtumise küsimus, et nad on kurikuulsalt ükskõiksed ärilise poole vastu ja huvitatud ainult kunstilisest poolest.
Nagu öeldakse, töö pole loominguline kui see ei müü (David Ogilvy: “It’s not creative unless it sells”). Müügile suunatud digikampaaniad on dünaamilised. Ei ole nii, et kujundad plakati ja ootad 2 kuud tulemuste nägemiseks. Digikampaaniatega tegeled iga päev või iga paari päeva tagant ja optimeerid vastavalt sihtgrupile ja tagasisidele.