15.12.2021

Mis asi on metamaailm ja mida see turundajatele tähendab? 

Kuigi mitmed ettevõtted kaaluvad täna, kas minna ja toimetada TikTokis või mitte, siis minu soovitus on hakata enda kurssi viima metaverse’i (eesti keeles metamaailm või metaversum) maailmaga, kirjutab Meelis Tomson.

Meelis Tomson.

Mis imeasi see veel on, millest viimasel ajal nii palju räägitakse, mida see meile, turundajatele täpsemalt tähendab? Peenelt öeldes, metaversum on interneti oletatav iteratsioon, mis toetab tavalise arvuti abil püsivaid 3D virtuaalseid keskkondi. 

Metamaailm on tegelikult eksisteerinud juba mitmeid aastaid, ent ometigi hakati sellest rohkem rääkima alles oktoobri lõpus, kui Facebook teatas, et plaanib sellesse rohkem investeerida ning muutis ka oma emafirma nime Meta’ks. 

Juured Zuckerbergi lemmikraamatus

Sõna “metaverse” pärineb tegelikult 1992. aastal ilmunud Neal Stephensoni romaanist “Lumeõnnetus”, mille tegevus toimub futuristlikus Los Angeleses, kus füüsiline maailm on allakäinud, seadusetu ja kus lõhe rikaste ja vaeste vahel on jõudnud haripunkti. 

Inimesed selles maailmas on seetõttu sunnitud elama oma elu suhteliselt turvalises virtuaalmaailmas, mida esindavad avatarid. Samuti käiakse digitaalselt tööl, üritustel, baarides ja kõikjal, mis sinna vahele jääb. Eelpool mainitud raamat on muideks ka Facebooki asutaja ja tegevjuhi Mark Zuckerbergi üks lemmikraamatuid. 

Kes aga pole suur raamatute fänn, kuid siiski sooviks lähemalt uurida milline see metamaailm võiks välja näha ning kuidas toimida, siis soovitan kindlasti vaadata 2018 aastal linastunud ning Steven Spielbergi lavastatud filmi: “Ready Player One.” Sealsed kaadrid näitavad vägagi efektselt, kuidas metamaailm toimib ning milline võiks välja näha toodete ja teenuste reklaamimine tulevikus ehk millele peaksid hakkama turundajad mõtlema juba täna. 

Meil siin Eestis on kombeks mõelda jõuludele novembris ja sõbrapäevale jaanuaris, tegelikkuses oleks vaja talvel mõelda suvele ja suvel talvele. Seega, mida varem end metamaailmaga kurssi viia, seda suurem on tõenäosus peagi teistest sammu võrra ees olla. Kui mitte kaks.

Kui sa mõtled, et see kõik kõlab nii utoopiliselt ja sa ei ole tänaseks päevaks sellega üldse kokku puutunud, siis tegelikult oled (vist) küll. Kui ei ole sina, siis sinu lapsed kindlasti. Nimelt on mängud Roblox ning Fortnite ehedad näited metamaailma tulekust pärismaailma. Olen isiklikult osalenud näiteks Travis Scotti ning Ariana Grande kontserdil, mis leidsid aset just mängude keskkonnas.

Praegu olid need tasuta, kuid kindlasti liigume suunas, kus maailmaturneede asemel luuakse hoopis virtuaalseid kontsertüritusi. Selles vallas on edukalt toimetanud näiteks Tomorrowland, kes pandeemia ajal lõi festivali tarbeks virtuaalse maailma ning kõik pileti ostnud said sellele ligipääsu. Ka Nike on astunud samme, et olla oma tulevastele klientidele võimalikult varajases eas nähtav, sest koostöös Roblox’i mänguga ongi nad loonud Nikeland’i. 

Aga kuidas siis metamaailmas turundust teha?

Enamike õnneks võib öelda, et see kõik võtab aega ning üleöö midagi virtuaalselt imelist ei sünni. Kogu metamaailma protsessi on lihtsalt kiirendanud pandeemia ning see, et inimesed on kodudes ehk tegelikult käivad juba kaudselt öeldes virtuaalsel tööl. Kasvõi see, et vahetame Zoomi koosolekul tausta palmide vastu ja jätame mulje, et oleme justkui mujal kui kodus raamaturiiuli ees. 

Seega, miks ei võiks näiteks Valio luua Teamsi või Zoomi tarbeks avatari või võimalust, kus jääb mulje justkui supleks me piimavannis. MyFitness saaks oma kirjade ning logodega pakkuda inimestele võimalust osaleda koosolekul virtuaalses treeningsaalis. Kui oled sõpradega näiteks bussipeatuses ja ajad niisama juttu, siis on JCDecauxi’l ikkagi võimalik sinna reklaame kuvada. Ja kusjuures täpselt sihtud reklaame.

TULI liikmed saavad aga järgmise koosoleku korraldada RMK lõkkeplatsil Maks ja Mooritsa vorste grillides. Ja siinjuures saab elementaarseks see, et samal ajal avaneb osalejatel võimalus neid samu vorstikesi omale koju tellida. Kui koosolek lõppenud, heliseb uksekell ning kuller ongi nende grillvorstidega sinu ukse taga. 

See oli kõige lihtsam näite, milline see metamaailm tulevikus võiks välja näha. Tegelikult tähendab metamaailm turundajatele loovuse valla laskmist. Midagi, mida sa pärismaailmas ei saa teha või ei julge, siis metamaailmas on selleks võimalus. Loomulikult tulevad mängu platvormide kasutajatingimused ja nõuded ning ka riiklikud regulatsioonid, aga ma olen enam kui kindel, et mõistel loovus saab olema totaalselt uus tähendus ning hingamine. 

See on kindlasti väljakutseks, aga ennekõike ka võimaluseks paljudele agentuuridele ja reklaamitegijatele. Kindlasti tuleb Kuldmunal luua selle tarbeks eraldi kategooria, kus hinnatakse ja tunnustatakse metamaailma parimaid disaine ning reklaamlahendusi. 

Kuigi see kõik ei juhtu üleöö, siis tasub end vaikselt teemaga kurssi hakata viima ja ideid kirja panema, sest kes meist ei tahaks olla esimene ja konkurentidest mitme sammu võrra ees?

Meelis Tomson, Marimell

Marimell on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 91 liiget.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt