25.09.2025

Making Sense’il esineb Oatly vaimne isa, kes soovitab sul turundustiimist loobuda

Tänavu 13.-14. novembril toimuv Making Sense’i konverents toob Tallinnasse John Schoolcrafti, kes lahkus hiljuti Oatly loovjuhi ametist. Just tema oli see, kes koos firma tegevjuhi Toni Peterssoniga pani aluse kaerajoogitootja legendaarsetele, iroonilistele ja ausatele reklaamidele.

John Schoolcraft. Foto: Erakogu

Kaerajoogitootja Oatly sai tänavu juba 31-aastaseks. Laiema rahvamassi teadvusesse jõuti aga alles eelmisel kümnendil. See oli 2012, mil Schoolcraft pani aluse ettevõtte uuele brändingule. Nimelt otsustas ta, et Oatly’st peab saama elustiilibränd. 

Oatly loovprodutsent Salma Gaj Topham rääkis mullu TULI-le lugu, et kui Schoolcraft töötajatele esimest korda uut pakendikujundust tutvustas, kargas keegi püsti ja ütles, et see on kõige jubedam ja lapsikum pakend, mida ta iial näinud on ning küsis, miks John Oatly ära rikub?

Sündis hoopiski julge, piire kompiv ja piimatööstusega tüli noriv bränd, mida tuuakse sageli eristuva turunduse näiteks. Seda kinnitavad ka lugematud auhinnad, otseloomulikult on võidetud Cannes’ist nii kuldseid, hõbedasi kui ka pronksikarva lõvisid. Muuhulgas pole Oatly’l turundustiimi, vaid on sisutiim, mida kutsutakse Oatly Department of Mind Control’iks ehk Oatly meelekontrolli osakonnaks. Põhimõtteliselt lasi ta lahti kõik turundajad ning palkas asemele loovjuhid. 

“Oatly andis mulle võimaluse pöörata pea peale kõik, mida õpitakse ärikoolis või kogetakse suurfirmas või reklaamiagentuuris,” ütleb ta. “Sain luua maailmatasel brändi, lükates eest kõik takistused, mis tavaliselt teele hüppavad, näiteks bränditeadlikkuse uuringud, sihtrühmaanalüüsid ja lühiajalise ROI aruanded. Meil polnud turundusjuhti ega -osakonda, polnud briife. Võtsime ebaõnnestumised avasüli vastu ja lasime loovinimestel enese töid heaks kiita. Meid ei huvitanud, kas meeldime kellelegi või mitte. Kui pooled inimesed armastavad, mida teed, ja pooled vihkavad, on su bränd palju huvitavam ning saad turunduskuludest rohkem tagasi.”

Just sellest räägib ta ka oma Making Sense’i esitluses “Kaksteist aastat turundustiimita – täielik lollus või mitte?”

Osta pilet

Loe konverentsist

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt