ARVAMUS | SEB kommunikatsioonijuht Maarja Kalamas: kas PR on „laisa tüdruku töö“?
„Laisa tüdruku tööst“ hakati üle maailma rääkima mõned kuud tagasi. Lühidalt tähendab see seda, et töö ja eraelu on tasakaalus ning panuse eest makstakse õiglast palka. Olen tänavu suvel üle pika aja jälle mentor ühele targale ja tegusale tudengile ning märgates selliseid pealkirju panid need mõtlema, kas ma soovitaks tööd PR-valdkonnas noorele, kes on just oma karjääri alustamas. Milline näeb välja minu igapäev ja kas see kvalifitseerub „laisa tüdruku tööks“?
Alustasin pärast ülikooli lõpetamist kommunikatsioonivaldkonnas tööd üle 15 aasta tagasi. Olen selle aja jooksul tegelenud pea kõikide kommunikatsioonitöö valdkondadega ja seda erinevates riikides.
PR on strateegiline kommunikatsioon
PR ei ole reklaam ega sisuturundus. See ei tähenda pressiteadete väljasaatmist. Ei loeta ainult kajastusi. Tähendus on palju laiem, PR on strateegiline kommunikatsioon, et organisatsioon saaks luua ja hoida häid suhteid laiema avalikkusega. Ehk eesmärgiks ei ole üksnes brändi teadlikkuse tõstmine, vaid organisatsioonist õiglase kuvandi loomine ja valdkonnast teadmiste jagamine, et saaks tekkida avalikkuse usaldus. Loomulikult on tähtis ka klientide seas hea maine hoidmine ja usaldusväärsuse kasvatamine.
Aastate jooksul on PR töö palju muutunud
Eelkõige on töös kasvanud erinevate digitaalsete lahenduste roll ja täna on võimalik kommunikatsiooni efektiivust mõõta praktiliselt päevase täpsusega. Kuid samaks on jäänud see, et hommikul tööle tulles ei tea kunagi kindlalt, mis päeva jooksul toimub ja millega see kõik õhtul lõppeb ning oluline on olla valmis lennult uut infot omandama ja vajadusel kiirelt reageerima.
Näiteks võib tavapärane tööpäev mööduda selliselt, et vastad kolmele erinevale meediapäringule, valmistad ette pressiüritust ja selle materjale, koostad kommunikatsiooniplaani mitme kuu pärast lansseeritavale uuele teenusele ning arutad Balti kolleegidega järgmise nädala plaane.
Lõpuks taandub kõik headele suhetele organisatsiooni sees ja sellest väljaspool, nii ajakirjanike kui ka teiste koostööpartneritega. Kõige tähtsam on aus ja järjepidev kommunikatsioon ehk organisatsiooniga seotud uuendustest või muudatustest aegsasti teavitamine, vajadusel keerukamate teemade detailsem lahti rääkimine ning operatiivselt aktuaalsetele küsimustele vastamine.
Ekstravert või introvert, see ei oma tähtsust
Ekstravertsus ei ole kindlasti eeltingimuseks, et PR tööd teha, kuigi see võib nii tunduda filmides ja popkultuuris. Kõige tähtsam on ikka teha oma tööd hästi. Ekstravertidele võib esinemine ja inimeste veenmine olla loomuomasem, aga samavõrra oluline on PR töö juures ka kuulamine ja info analüüsimine, et pakkuda välja parim idee. Ideaalses tiimis on nii ekstraverdid kui ka introverdid.
Edu aluseks on head tulemused
Võid olla tark, loov ja panustada tunde, edu aluseks on siiski head tulemused. Kui aastaid tagasi mõõdeti PR töö edu kahe kriteeriumi põhjal, milleks olid kajastuste arv meedias ja potentsiaalne auditoorium, siis täna on mõõdikud oluliselt nüansirikkamad ja võimaldavad analüüsida täpsemalt üksiku kajastuse efektiivsust ning hinnata soovitud ajaperioodil mõju organisatsiooni mainele.
Laisk saab olla ainult hästi planeerides
Kui millenniumi põlvkond tõstatas esimest kord teema, et töötamisest võib saada positiivse kogemuse ning rääkis pikalt töö ja eraelu tasakaalust, siis z-põlvkond viib selle täna lõpuni.
Gabrielle Judge postitas mai lõpus sotsiaalmeediasse video, kus ta kirjeldab „laisa tüdruku tööd“ – vähese stressiga, paindlik ja hästi tasustatud töö, mida saab täies ulatuses teha distantsilt. Video tabas naelapea pihta ja jõudis miljonite inimesteni üle maailma.
Tegelikult pole aga „laisa tüdruku tööl“ mingit pistmist laiskusega. Pigem kirjeldab see uut mõtteviisi, mis hakkas levima koroonaajal – väärtustatakse õiglast palka ja paindlikke töötingimusi ning seatakse küsimuse alla, kas pikad töötunnid alati tähendavad ka produktiivsust. Kui teha iga nädal 50-60 tundi tööd, siis see pole lõpuks pikalt jätkusuutlik – mõistlik on hoida töö ja eraelu tasakaalus.
Viimastel andmetel teenivad PR või kommunikatsioonijuhi ametikohal olevad inimesed Eestis valdavalt üle keskmist palka ehk hästi tasutatud töö kriteerium on täidetud. Teiste kriteeriumite täitmine nõuab aga juba head planeerimist ehk selleks, et aeg-ajalt näiteks mõnest teisest riigist töötada või järjepidevalt hoolitseda PR valdkonnas töö ja eraelu tasakaalu eest, on aja planeerimine ülioluline. See aitab kiires ja muutlikus töökeskkonnas lihtsamalt ümber orienteeruda ja kohaneda.
Lõpuks tähendabki „laisa tüdruku töö“ seda, et sa teed oma tööd parimal võimalikul moel ning sealjuures on sul aega ja ruumi, et pühenduda iseendale. Kui sellest tõlgendusest lähtuda, siis sobitub PR siia alla kenasti.
Autor: Maarja Kalamas, SEB
Toimetas: Kärt Tomp, TULI