LÕPUTÖÖ | Humoorikas valimisreklaam võib erakonna jaoks lõppeda katastroofiga, ühiskonna jaoks surematu šketsiga
Kolmanda aasta bakalaureusetudengi elu ja surma küsimus seisneb selles, millest kirjutada lõputöö. Olin enda arust kaval ja asusin teemasid kirja panema juba siis, kui ülikooliteed alustasin, ent ükski neist variantidest lõppvooru ei pääsenud, kirjutab Helevi Jurjev.
Kuid alati tuleb keegi õigel ajal appi ning seekord oli au mind abistada poliitikahuvilistel perekonnaliikmetel, kes ei lase ühtegi püha õhtusöömaaega niisama jutuks raisku, vaid avaldavad tugevalt arvamust poliitilise elu ja olu kohta.
Minu mõte hakkas edasi oma teid rändama ning jõudis naljakate poliitiliste reklaamideni: “See Ansipi Topeltgarantii oli suht naljakas, aga kas peale seda reklaami teda ka rohkem usaldatakse… Hmm… Või siis Savisaare legendaarne “Kaunis maa”, aga kas teda keegi selle video peale ka tõsiselt võttis ja valima läks…” ning siis läks mul pirn põlema. Nendele küsimustele vastuste leidmine saab olema minu ülikooli lõpumissioon!
Lõputöö “Humoorikate valimisreklaamide vastuvõtt noorte seas” eesmärgiks oli teada saada, mida teised minu vanusegruppi kuuluvad noored naljakatest poliitilistest reklaamidest arvavad, kas need üldse on nende jaoks naljakad ning kust jookseb nalja piir.
Kogusin kokku 15 noort vanuses 18-26, kellega viisin läbi emotsioonide mõõtmise katse ja intervjuu. Mõõtsin emotsioone, kuna intervjuudes võis reklaami sisulist hinnangut mõjutama hakata noorte poliitilised seisukohad ja vaated. Katset läbi viies filmisin katsealuse nägu, et mõista, kui keskendunult vaatas ta kümmet erinevat Reformierakonna humoorikat poliitreklaami. Hiljem saatsin videod TLÜ Digitehnoloogia laborisse, kus targa Affectiva AFFDEX tarkvara abil sain üle 30 erineva emotsiooni tugevuse skaalal 1-100, kuid keskendusin ainult “rõõm” emotsiooni tugevusele.
Emotsioonide mõõtmise tulemuste põhjal olid noorte jaoks kõige naljakamad reklaamid:
“Vali Ansip. Andrus Ansip”
“Parem plaan on jätta rohkem sinu teenitud raha sulle”
“Teeme ära! Tule valima.”
Ära õhuta vaenu
Naljakate elementidena toodi välja persoonid, eriti poliitikaga seotud tegelased, keda pole harjutud ebatavalistes olukordades nägema. Näiteks ühes reklaamis mängis Kaja Kallas trummi ja see oligi kogu klipi sisu. Samuti peeti naljakaks orkestriga valija äratamist; Gaute Kivistiku kehastatud tegelase Eestimaa süles hoidmist; teksti, kus kasutati tuntud ütlusi ja levinud nalju. Huumorit lisasid ka ebatavalised asukohad.
Kui poliitik või erakond soovib noori valijaid püüda, siis kindlasti ei tohiks poliitilises reklaamis teha maha teisi erakondasid, õhutada vaenu ega solvata. Noortele ei meeldinud ka, kui reklaamides keskenduti liialt negatiivsusele või vinguti palju, esitati ebaloogilisi ja vastanduvaid väiteid, tekitati piinlikke olukordi ning kasutati tuntuid isikuid ära. Kriitilisemaks muututi ka laste klippidesse kaasamisel või sarnaste teemade mainimisel. Ka poliitikute liiga vabalt demonstreerimine või liiga veidratesse olukordadesse panemine võib tekitada noortes negatiivseid emotsioone.
Tuleb olla väga ettevaatlik tundlike teemadega nagu isiklikku ruumi sisenemine, kehakaal ja alkoholile viitamine. Nende teemade käsitlemisel hakkasid vaatajad reklaami kriitilisemalt suhtuma. Leiti, et eriti tundlikuks teemaks on kehakaalu üle nalja tegemine, mis võib mõjuda kui söömishäirete reklaamimise ning inimeste üle naermisena. Nende teemade reklaamidesse kaasamine võib mõjuda negatiivselt erakonna usaldusväärsusele ning valimistulemustele.
Olen katses osalenud noorte arvamused esitanud kokkuvõtlikult, kuid minu tööst võib leida, kui toorelt ja värvikalt nad tegelikult oma arvamusi humoorikate poliitreklaamide kohta avaldasid. Töös saadud tulemuste põhjal on näha, et huumoril võib olla ka poliitiliste reklaamide hulgas hea soe koht, kuid tugevalt tuleb arvestada sihitava grupi tasutaga, sest igale inimesele sobib erinev huumor ja teemad ning hea nalja ja labasuse vahel on õhuke piir. Kui sihtgrupi omadusi kehvalt kaardistada, võib olukord lõppeda erakonna jaoks katastroofiga, kuid ühiskonna jaoks surematu Tujurikkuja šketsiga.
Autor: Helevi Jurjev
Toimetas: Siim Kera, TULI
TULI avaldab sellelgi suvel TLÜ BFMi reklaami ja suhtekorralduse bakalaureusekava parimaid lõputöid. Võib-olla satub sekka muudki! Head lugemist!