06.06.2024

Jäärapäisus, andestamine ja põõsa taha vaatamine ehk Kuidas jõuda väga paljude töödega Kuldmuna finaali

38%! Just nii suure osa moodustasid disainiagentuuri Hable tööd Kuldmuna veebilehe ja e-poe kategooriate shortlist’idest. Esimeses kategoorias võideti hõbe ja pronks, teises – milles jaotati mune esmakordselt – kuld ja hõbe.

2/3 Hable meeskonnast Kuldmunal: Karel Laur (vasakult esimene), Siiri Soosaar, Slava Devjatkin ja Riko Timian. Foto: Harry Tiits

Veebilehtede hulgas oli 17 finaalitööst kuus Hable sulest, e-poodide seas olid samad numbrid neli ja kaks. “Pole paha”, nagu sõnanud klassikud. Veebilehtede ja e-poodide kohta jagavad mõtteid Hable juht Otto Jaansoo ning Kuldmunal auhindu võitnud kliendid (klikka lingil, et näha tööd): Nutriesti tegevjuht Ragnar Adur, Interstudio tegevjuht Piret Guss ning Laterna Magica turundusjuht Liisa Johanna Luts. Uurime, mida hindab kodulehe, kliendisuhete ja Kuldmunade juures agentuur, mida aga klient. 

Mis on sinu jaoks hea e-poe/kodulehe võti? 

Otto: See, mis ühele on hea, ei pruugi teisele olla. Iga meie projekti aluseks on põhjalik eeltöö, eesmärgi väljaselgitamine ja parimate lahenduste leidmine. On oluline aru saada, kus kanalis tehakse lõpuks müük ja kellele üldse müüakse.

Kuidas sobitub tehtav koduleht suuremasse müügitorusse? Mõni leht on pelgalt meeldejääv visiitkaart, teine aga funktsionaalne e-pood. Kui selgus on majas, tuleb hakata õiget piiri tunnetama – mõni leht peab tekitama kohe tugeva emotsiooni ja vau-efekti. Elemendid võivad ringi lennata ja info presenteerimine on sekundaarne, sest müük tehakse füüsilises poes või müüakse üldse teenust, kus lõplik müük toimub teistes kanalites.

Teine äärmus on mõni keerulise toote e-pood, kus info täpne presenteerimine on ülioluline ja raha on vaja kätte saada ilma frustratsiooni tekitamata. Võti ongi selles, et enne kui üldse hakata mingit lahendust wireframe sketch’ima, tuleb aru saada, milleks veebi tehakse, kellele seda tehakse ja kuidas see suuremasse pilti sobitub. 

Alles siis tuleb minna detailide juurde – kus miski paikneb või kus midagi öeldakse. Igas veebis on vajalik teatud kvaliteet. Liiga tihti näeme nö “reklaamiagentuuri veebe”, kus on sisuliselt CVI-s olev voldiku kujundus veebi tõstetud ja siis arvatakse, et sai hea töö tehtud.

Veeb on tegelikult täiesti omaette meedium ja selleks, et seal midagi oskuslikult teha, tuleb aimu omada arenduse tehnoloogiatest ja võimekusest, uutest disainivõimalustest ja tööriistadest. See kõik on võimalik ainult siis, kui suurel hulgal lehti arendad. 

Piret: Hea kodulehe võti on suurepärane kasutajakogemus: intuitiivne navigatsioon, kiired laadimisajad ja tõrgeteta toimimine erinevatel seadmetel. Kvaliteetne sisu ja visuaalselt ahvatlevad pildid aitavad külastajatel teha teadlikke otsuseid. Ja muidugi on oluline vau-efektiga ja eristuv kodulehe disain.

Liisa Johanna: Meie jaoks on hea e-poe või kodulehe puhul oluline just kasutajakogemuse prioriteediks seadmine. Oluline on lihtne navigeerimine: kasutajad võiksid kiirelt ja lihtsalt soovitud tooted või vajaliku info leida. Veebilehe ja e-poe disain ning välimus olid meile samuti üliolulised. Kliendid hindavad atraktiivset ja professionaalset väljanägemist ning see võib mõjutada usaldust brändi vastu. 

latern
Laterna Magica turundusjuht Liisa Johanna Luts. Foto: Erakogu

Mis on hea kliendisuhte võti? Kindlasti usaldus, aga mis veel?

Otto: Usaldus tekib tihti siis, kui töö on juba valmis. Minu arust on väga oluline inimlikkus – me kõik venitame mõnikord meilidega, teeme vigu sisendis või tulemuses, kuid anname andeks ja räägime lõpuks telefonis omavahel nagu kaks head sõpra.  

Ragnar: Kõige olulisemaks pean regulaarset ja selget suhtlus – küsimustele ja muredele kiiret reageerimist. Kindlasti on oluline ka kvaliteet ja pühendumus. Tõsise töö kõrval on oluline aeg-ajalt ka väike huumor, see hoiab inimesed ja loovuse pingevabana. 

ragn ar
Nutriesti tegevjuht Ragnar Adur. Foto: Erakogu

Liisa Johanna: Selge suhtlus ja avatus. Klient peab selgitama ärilisi eesmärke ja ootusi. Agentuur peab selgitame protsessi, võimalikke väljakutseid ning pakkuma lahendusi, eriti tehnoloogilisi. Samuti on oluline kohanemisvõime ja paindlikkus. Hable oli valmis kohanema meie muutuvate vajaduste ja eelistustega ning tegema vajadusel muudatusi disainis või funktsioonides. Vähem tähtsaks ei saa lugeda professionaalset teostust ja tähtaegadest kinnipidamist.

Kui oluline on sinu kui kliendi jaoks Kuldmuna võitmine. Mida see näitab? 

Ragnar: Kuldmuna võitmine on meile väga oluline. Avastasime Hable tänu Kuldmunale, kui otsisime endale uut koostööpartnerit ja vaatasime eelnevate aastate võitjaid. Nendega esimene kord suheldes ütlesime, et tahame vinget e-poodi ja sellega Kuldmunale pääseda. Soov läks täide ja võit tuli ka koju.

Kuldmuna võitmine tekitab meis kindlasti enesekindlust ja teadmist, et liigume õiges suunas. On palju mõnusam arendada brändi, mis on ekspertidelt tunnustust saanud. 

Piret: Kuldmunalt hõbemuna võitmine on meie jaoks väga oluline. See on tunnustus meeskonna vankumatust pühendumusest ja intensiivsest tööst ning näitab, et suudame koostöös välja töötada eristuvaid ja mõjusaid lahendusi, mis kõnetavad laialdaselt. Lisaks on see suurepärane viis brändi nähtavuse tõstmiseks.

interstudio piret guss
Interstudio tegevjuht Piret Guss. Foto: Erakogu

Milline peab olema kliendi/agentuuri suhtumine, et potentsiaalselt Kuldmuna võitev töö reaalsuseks saaks? 

Otto: Erinevalt reklaamidest, kus on lihtne naljakas loovidee poolmuidu kliendile maha müüa, ei tee ega paku me ühtegi veebi Kuldmuna eesmärgil. Kuldmuna on meie jaoks tunnustus, et sama valdkonna professionaalid märkavad meie panust. Kuidas oleme lahendanud mobiilsed vaated, kas leht on kasutatav, kas disainis on midagi uuenduslikku jne. 

Enamik žüriist on parajad nuhkijad, vaadatakse kivi alla ja põõsa taha… Mis on väga lahe, sest ise analüüsin samamoodi igat põnevat projekti – millist tehnilist lahendust kasutati, kas disainis lasti üle jala või mõeldi päriselt asjad läbi? 

Kui saame teha asju Hable moodi, siis on Kuldmuna üsna tõenäoline tulema. Klient peab usaldama oma agentuuri, agentuur peab pakkuma põnevaid ja töötavaid lahendusi ning päriselt need suutma ka ellu viia. Disainiprogrammis on väga lihtne igast futu-ulmet toota, aga see päriselt valmis teha on palju keerulisem. 

Ragnar: Meie oleme väidetavalt natuke jäärapäised. Võimalik, et jäärapäisus koostöös tipp-agentuuriga ongi võti. Tuleb jääda mõndades asjades endale kindlaks ja samas osata ka kuulata koostööpartnerit – teisisõnu iga detail on vaja pulkadeks läbi mõelda ja vajadusel ka natuke vaielda, et saada parim tulemus.

Kindlasti peab klient usaldama agentuuri. Nutriesti soov oli meie valdkonna konkurentidest eristuda ja sellega sai Hable ülimalt hästi hakkama. Kuldmuna võidavad ikkagi tööd, mis on unikaalsed ja eristuvad hallist massist. 

Piret: Klient, kes on valmis riske võtma, loovmeeskonda usaldama ja nii aega kui ka ressursse investeerima, seab end ideaalsesse positsiooni, et luua midagi tõeliselt silmapaistvat ja Kuldmuna väärilist. Kui lisada veel kirg eristuda ja julgus oma ideid maailmale esitleda, on edu peaaegu garanteeritud! 

Liisa Johanna: Oluline on selgitada kliendina oma ootusi ja eesmärke. Samuti on tähtis pidev suhtlus, ideede põrgatamine ja aus tagasiside. Kindlasti on oluline kliendil vahel pimesi usaldada ning uutele ideedele avatud olla. 

LISALUGU: Otto Jaansoo: kui ooperisse, siis ikka smokingus! 

Kui HABLE 2020. aastal TULI-ga liitus, ütlesid nad intervjuus: “Kui klassikalist turundust ja kommunikatsiooni usaldatakse julgemalt oma ala spetsialistidele, siis kodulehtede olukord ei ole niivõrd kiita. Logo ja nime ei looda ette valmis tehtud template’i järgi. Sama ei tohiks teha ka veebilehega. Kohaga, kuhu enamus kommunikatsioonist kliendi suunab. Me unistame veebiruumist, kus lehed on loodud nende eesmärke silmas pidades.” Paslik aeg küsida, kas olukord on nelja aastaga paremaks läinud?

“Nii ja naa,” alustab Jaansoo. “Professionaalsed turundusjuhid ja ettevõtjad saavad väga hästi aru, et ise ei ole mõtet veebi kallale minna ja ega 3000 euroga tegelikult unikaalset veebi tehtud ei saa. Kes tahab päriselt tulemust näha, see jõuab lõpuks mööda soovitusi meie juurde. 

Hea veeb tuleb kokku erinevate komponentide tundidest – wireframe, disain, arendus ja projektijuhtimine. Kui see jagada mingisuguse säästueelarve peale laiali, siis ei jää ühelegi reale mõistlikkut arvu tunde ning ainus viis omadega välja tulla, on teha kõigile sama asja, väikeste mööndustega. 

Meie sellise template’i peale ehitatud veebi usku ei ole. Hable veeb on nagu rätsepaülikond – istub sulle selga nagu valatult ja on tehtud õiget eesmärki silmas pidades. Kui ooperisse, siis ikka smokingus. 

Praegu ilmselt suunatakse veel rohkem liiklust kodulehtedele kui neli aastat tagasi, aga eks ikka tuleb ette selliseid veebe, kus hoiad kahe käega peast kinni ja mõtled, et mis toimub. Kogu maailma parandada ei ole võimalik.”

img otto jpg
Otto Jaansoo. Foto: Erakogu

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt